Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-14, 08:30
  #1
Medlem
Hej alla! Hoppas att min tråd hamnat under rätt kategori. Kollade igenom alla men tyckte denna passade bäst. Min sambos största hobby är att bygga saker och han har uttryckt ett par gånger att han skulle vilja ha en spikpistol. Han har en liten just nu men den är endast en dyckertpistol. Skulle vilja ha hjälp att hitta en "riktig" spikpistol för typ bandspik eller vad heter de? Gärna under 2000kr. Alla tips mottages hjärtligt!
Citera
2017-11-14, 08:39
  #2
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elliotsson
Hej alla! Hoppas att min tråd hamnat under rätt kategori. Kollade igenom alla men tyckte denna passade bäst. Min sambos största hobby är att bygga saker och han har uttryckt ett par gånger att han skulle vilja ha en spikpistol. Han har en liten just nu men den är endast en dyckertpistol. Skulle vilja ha hjälp att hitta en "riktig" spikpistol för typ bandspik eller vad heter de? Gärna under 2000kr. Alla tips mottages hjärtligt!

Vad ska byggas? Möbler eller hus?
Citera
2017-11-14, 09:08
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Vad ska byggas? Möbler eller hus?

Vi ska ju bygga ut huset själva så hus får jag säga då 😉 Även om han bygger möbler och liknande också
Citera
2017-11-14, 09:24
  #4
Medlem
Mackan52s avatar
Hör på K-rauta
Citera
2017-11-14, 10:40
  #5
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elliotsson
Vi ska ju bygga ut huset själva så hus får jag säga då 😉 Även om han bygger möbler och liknande också

Ok. Tror att du får svårt att hitta nytt för den budgeten, det skulle vara begagnat isåfall. Skulle tro att en spikpistol för kompressor eller gasdriven är det han söker. Gasdriven måste köpas gas till, en förbrukningsvara som ofta säljs med spiken, men har fördelen att man slipper slangen som du ju får med en kompressor-pistol. Runt 5000kr skulle jag säga att ett sådant verktyg ligger på för en som spikar upp till 90mm spik.
Citera
2017-11-14, 10:46
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Ok. Tror att du får svårt att hitta nytt för den budgeten, det skulle vara begagnat isåfall. Skulle tro att en spikpistol för kompressor eller gasdriven är det han söker. Gasdriven måste köpas gas till, en förbrukningsvara som ofta säljs med spiken, men har fördelen att man slipper slangen som du ju får med en kompressor-pistol. Runt 5000kr skulle jag säga att ett sådant verktyg ligger på för en som spikar upp till 90mm spik.

Ja dyckertpistolen han har nu drivs av kompressor så en sån hade nog varit bra! Attans så dyrt, har ju inte den bufferten som student tyvärr.. Får väl kolla lite på begagnade i bra skick alternativt komma på något annat att ge honom i julklapp Tack för hjälpen!
Citera
2017-11-14, 12:16
  #7
Medlem
Kan tipsa dig eftersom jag bygger mycket. Hade en spikpistol som kostade 1795 kr och den klarade upp till 90 mm. Köpte den Harald Nyborg om jag minns rätt. Den behövde en rätt stor kompressor - mer än en liten encylindrig.
Men kan också komma med ett annat tips eftersom jag bygger mycket: På senaste tiden har jag inte använt en enda spik. Upprepar INTE en enda spik. Det är skruv som gäller. Och TORX. Finns alltså i alla möjliga längder och dimensioner och skallar. Jag föredrar en sort som är 75 mm lång och bara 4 mm i diameter. Jag använder dom på samma sätt som jag skulle ha använt fyrtumsspik.

Fördelen med skruv är att den sitter kvar där jag satt den. Och skulle det behövas ändras så är det fantastiskt att man bara backar maskinen och så är skruven ute. Obs det är bara TORX som gäller.

Den enda nackdelen är att maskinerna inte klarar hålla laddning Så jag har gjort om min sladdlösa till semi-sladdlös. Jag har ett litet motorcykelbatteri i en hink och en sladd därifrån. Funkar bra. Måste ta med mig hinken med maskinen förstås men bättre än sladdlös maskin eller en som är ansluten till nätet. (och dom som är anslutna till nätet är allför snabbgående) Finns inget skönare än att skruva fast allting! Om din man är så händig har han säkert redan en bra skruvdragare. Då skulle han behöva ett par extra batterier. Lycka till med bygget!
Citera
2017-11-19, 10:02
  #8
Medlem
Spik är något man använde förut.....skruv är framtiden! har renoverat halva huset totalt (tak, fasad, fönster, insidan) och har väl slagit ca 20-30 spilar totalt.. :P

Så otroligt mycket smidigare med en vettig skruvdragare! kör själv med två stycken.....en 10,8v och en 18v båda av märket dewalt. Skruvar alltid med 10,8v när det gäller arbeten som kräver hundratals skruvar.....en 18v blir svintung efter en dag :P
Citera
2017-12-06, 18:47
  #9
Medlem
Brochets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxor1
Spik är något man använde förut.....skruv är framtiden! har renoverat halva huset totalt (tak, fasad, fönster, insidan) och har väl slagit ca 20-30 spilar totalt.. :P

Så otroligt mycket smidigare med en vettig skruvdragare! kör själv med två stycken.....en 10,8v och en 18v båda av märket dewalt. Skruvar alltid med 10,8v när det gäller arbeten som kräver hundratals skruvar.....en 18v blir svintung efter en dag :P
Dummaste jag hört. Spik är billigare och även bättre än skruv i många lägen. Du hade tjänat många tusenlappar om du använt spik istället för skruv under din renovering.
Citera
2017-12-06, 18:54
  #10
Medlem
Brochets avatar
Du kommer troligen inte hitta någon spikpistol för 2000kr som kommer hålla för ett bygge. Om ni bygger mycket och kommer använda verktyget relativt ofta så hade jag nog rekommenderat DeWalts spikpistol som går på batteri (batteriet/batterierna går att kombineras med andra verktyg från DeWalt). Visserligen går den på sköna 6000kr, men det äre värt.
Citera
2017-12-07, 12:52
  #11
Medlem
Kolla spikteknik.se
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback