Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-14, 07:30
  #1
Medlem
Det finns ju entusiastföräldrar som lockar in sina barn i motorsporten:
Citat:
Why I bought my six-year-old daughter a drag racer
When Adeline Porcho's sixth birthday came around she was hoping for an extraordinary present. A bike, however, seemed far too slow. What Adeline really wanted was a drag racer.
http://www.bbc.com/news/world-us-canada-41976551

I Sverige handlar det nog oftare om MC-cross och gocart.

För de barn som saknar bokstavsdiagnoser som medför koncentrations-/fokuseringsstörningar och hyperaktivitet så är nog tränings- och tävlingssituationerna relativt säkra platser.
Finns det nån olycksstatistik som jämför motorsport med vanliga trafikolyckor och övrig nöjesåkning?

Dvs hur många under arton skadas vid moppe-/MC-olyckor? Eller med (mini-)ATV, snöskoter och vattenskoter? (Plus hooverboard och el-cykel...)

Jag tror dessutom den senare gruppen kommer att öka i takt med de allt bättre motorerna och batterier.
För visst måste ju en billig laddningsbar ATV/elcykel/vattenskoter vara "mycket säkrare" än något som behöver tankas...

Eller så är det bara föräldrar som många år för sent kommit på att de borde ha gjort abort, som köper motorfordon till sina barn.
Citera
2017-11-14, 15:08
  #2
Medlem
StormaktRods avatar
Varje år rapporterar akutmottagningarna statistik. Har för mig att längst vårdtid /antal vårddygn per sport och olycka står ridsporten för som har ungefär dubbelt upp mot motorsport om det är någon indikation, fotboll lär dock ligga i topp totalt enbart baserat på frekvensen av olyckor och antalet personer som håller på med det.
Citera
2017-11-14, 16:57
  #3
Medlem
Jag skulle nog vilja säga att motorsport har fått sig ett oförtjänt dålig ryckte.
Enligt mina erfarenheter så förekommer det mer olyckor och benbrott inom ridsport och slalomåkning än på en crossbana.
Citera
2017-11-14, 17:05
  #4
Medlem
I min bekantskapskrets känner jag två pojkar som skadade sig svårt efter att ha kört åt helvete med motorfordon. En av dem har svåra livslånga men. Fick jag bestämma så skulle motorfordon för barn förbjudas upp till 15 år.
Citera
2017-11-15, 07:18
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niracave
I min bekantskapskrets känner jag två pojkar som skadade sig svårt efter att ha kört åt helvete med motorfordon. En av dem har svåra livslånga men. Fick jag bestämma så skulle motorfordon för barn förbjudas upp till 15 år.
Fast det är ju vid femton som de riktigt stora antalen skador/olyckor sätter fart...

När barnen ger sig ut som "oskyddade" på moppar/MC/hjulingar i trfiken, men utan tillräckligt omdöme, erfarenhet och risktänkande.
Citera
2017-11-15, 11:32
  #6
Medlem
skunkjobbs avatar
Med tanke på hur många svåra olyckor som sker med fyrhjulingar (bilar brukar också ha fyra hjul men jag menar alltså fyrhjuliga motorcyklar, ä.k. ATV) med vuxna förare så är det inget jag tycker verkar lämpligt för barn. Visst, fyrhjulingar för barn är mindre och lättare men det är barnen med och tål inte lika mycket som en vuxen. Problemet med dessa fordon är att de ofta välter så föraren får maskinen över sig på sätt som inte brukar ske med tvåhjuliga motorcyklar.

En källa som inte handlar specifikt om barnversionerna men generellt om fyrhjulingar: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/no...n-en-dodsfalla
Citat:
Fyrhjulingen – en potentiell dödsfälla
Just nu vårdas en man i 70-årsåldern på intensiven efter en allvarlig fyrhjulingsolycka i Mörön utanför Luleå. Och det visar sig att terrängfordon är en dödsfälla – bara de sex senaste åren har 741 olyckor inträffat i Sverige. Många med dödlig utgång.
[...]
– Många föräldrar gör felaktigt bedömningen att det är säkrare att låta barnen köra fyrhjuling än exempelvis än cross. Det är ett stort misstag. Skadorna blir ofta mycket allvarligare om man välter med en fyrhjuling.
Citera
2017-11-15, 16:16
  #7
Medlem
När jag var ung hade badminton flest allvarliga skador per utövare. I Organiserad motorsport hör jag sällan talas om några allvarliga skador.
Citera
2017-11-19, 22:52
  #8
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Med tanke på hur många svåra olyckor som sker med fyrhjulingar (bilar brukar också ha fyra hjul men jag menar alltså fyrhjuliga motorcyklar, ä.k. ATV) med vuxna förare så är det inget jag tycker verkar lämpligt för barn. Visst, fyrhjulingar för barn är mindre och lättare men det är barnen med och tål inte lika mycket som en vuxen. Problemet med dessa fordon är att de ofta välter så föraren får maskinen över sig på sätt som inte brukar ske med tvåhjuliga motorcyklar.

En källa som inte handlar specifikt om barnversionerna men generellt om fyrhjulingar: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/no...n-en-dodsfalla
Kn Klänning himself var ju nära att stryka med mha en atv. Ungar verkar dö som flugor också. Det går inte många veckor mellan nyheterna om detta. Jag inbillar mig dock att de ungar som går åt är de som snott/lånat en fullstor atv. Kan ha fel.

WT- personer köper gärna kinatillverkade motorfordon till sina avkommor - ”men ungarna tycker ju att det är SÅ kul”. Idi tycker fan i det att barnen kan vänta iaf ett litet tag.
Citera
2017-12-12, 23:30
  #9
Medlem
8bitrages avatar
Äh, alla barn i min familj körde en 50cc liten minimotorcykel från 70-talet, som säkert gjorde en 45-50, från ungefär 5 års ålder och vi överlevde alla utan större skador. Varenda en av oss har sedan ägt antingen moped, quad eller cross och alla har överlevt även dessa utan skador. Vi är nu alla mellan 30 och 40 år gamla.

Problemet är inte motorfordonen i sig i min mening, problemet är föräldrar som "köper och glömmer" eller "köper och skiter i" vad ungarna gör med dom sen. Med det menar jag att alla mina bekanta som däremot körde åt helvete var sådana som hade föräldrar som egentligen sket i vad ungarna gjorde på dom. Vi var alla strikt övervakade hemma på gräsmattan när vi körde minisaken, och alla fick strikta instruktioner om hur vi skulle köra och började med den ordentligt strypt.

Ingen av oss har ens varit med i någon värre olycka ö.h.t. i något fordon. Det värsta var väl när jag, på en _motorbana med övervakning_ och arrangerad aktivitet, råkade få en fraktur p.g.a att jag åkte in i en klunga som kraschade framför mig...

Syrran däremot krossade benet, fick en jävla massa titanstavar och kan nu flera år senare fortfarande varken gå riktigt eller utan att ha ont, när hon blev avkastad av en häst... Ironiskt va?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback