Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-14, 00:39
  #1
Medlem
Kebabsugers avatar
Gjorde återköp av en s2galaxy tablet t813 pga den inte hade sim.
kommer inte ihåg hur lådan såg ut dom skickade den i..men köpte en massa saker som kom på en pall.
Jag lade den i en brun låda med kuddar och sånt och skickade in för återköp.

Webhallen skrev att dom inte fick orginalboxen så skulle dom dra av 20% ca 1000:-
kommer inte ihåg den låg i en speciell box, handlade ju för ca 40 000 så blev en hel del och man tycker jag borde komma ihåg en speciell låda för samsung tablet....vilket jag inte gör.
Även om jag sket i det och bara skickade in den, är det ens lagligt att ta 1000:- för lite kartongspapper som kanske är värt 50 öre?
Citera
2017-11-14, 00:48
  #2
Medlem
IaveAfstrCARthenUs avatar
Du köpte den ny av dom och såklart låg den i sin originalförpackning. Nu kan de inte sälja den till ordinarie pris. Eller skulle du betala fullt för en produkt i en brun papplåda? Nä, just det!

Deras erbjudande är oerhört generöst. Stor risk de inte kan sälja den alls. Du borde inte beviljats återköp eller returrätt över huvud taget faktiskt, men de har säkert en generös policy, vilket du nu kan åtnjuta.
Citera
2017-11-14, 00:48
  #3
Medlem
StigAllans avatar
Troligt är att Webbhallen vill ha ersättning för den prissänkning som måste till när originalförpackningen saknas vid en försäljning.
Nu fick du lära dig att spara kartongerna vid inköp av nya prylar.
__________________
Senast redigerad av StigAllan 2017-11-14 kl. 00:53.
Citera
2017-11-14, 01:15
  #4
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabsuger
Gjorde återköp av en s2galaxy tablet t813 pga den inte hade sim.
kommer inte ihåg hur lådan såg ut dom skickade den i..men köpte en massa saker som kom på en pall.
Jag lade den i en brun låda med kuddar och sånt och skickade in för återköp.

Webhallen skrev att dom inte fick orginalboxen så skulle dom dra av 20% ca 1000:-
kommer inte ihåg den låg i en speciell box, handlade ju för ca 40 000 så blev en hel del och man tycker jag borde komma ihåg en speciell låda för samsung tablet....vilket jag inte gör.
Även om jag sket i det och bara skickade in den, är det ens lagligt att ta 1000:- för lite kartongspapper som kanske är värt 50 öre?

Skall man vara petig så har de rätt att ta ut den kostnad som Samsung vill ha för att sälja en ny förpackning, med rätt serienummer på etc etc. bara arbetstiden i en sån manöver kostar mer än en tusenlapp.

Jag törs förövrigt garantera att den levererades i en originalförpackning.
Citera
2017-11-14, 02:09
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IaveAfstrCARthenU
Deras erbjudande är oerhört generöst. Stor risk de inte kan sälja den alls. Du borde inte beviljats återköp eller returrätt över huvud taget faktiskt, men de har säkert en generös policy, vilket du nu kan åtnjuta.

Nej, det var inte ett generöst erbjudande och jag tycker inte att de har en generös policy. Personen borde lämna tillbaks allt och handla på något annat ställe. Vägrar de att ta emot plattan så är det bara att sälja den utan kartongen. Kartongen fyller ingen funktion för den som ska använda produkten.
Citera
2017-11-14, 03:40
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alamos
Nej, det var inte ett generöst erbjudande och jag tycker inte att de har en generös policy. Personen borde lämna tillbaks allt och handla på något annat ställe. Vägrar de att ta emot plattan så är det bara att sälja den utan kartongen. Kartongen fyller ingen funktion för den som ska använda produkten.
Nej, men de kan inte sälja en ny telefon utan originalförpackningen, det här måste du för fan vara förmögen att förstå utan att man ska behöva förklara det.
Citera
2017-11-14, 04:58
  #7
Medlem
Affären får inte sälja den vidare eftersom plattans CE märkning inte gäller utan förpackning
och instruktionsbok. Allt måste med.
Citera
2017-11-14, 07:29
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pajkaslusk
Affären får inte sälja den vidare eftersom plattans CE märkning inte gäller utan förpackning
och instruktionsbok. Allt måste med.

Varifrån har du fått att det måste finnas en förpackning för att CE skall gälla?

Nej, förpackningen behövs för att varan skall kunna säljas som oanvänd.
Citera
2017-11-14, 08:08
  #9
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alamos
Nej, det var inte ett generöst erbjudande och jag tycker inte att de har en generös policy. Personen borde lämna tillbaks allt och handla på något annat ställe. Vägrar de att ta emot plattan så är det bara att sälja den utan kartongen. Kartongen fyller ingen funktion för den som ska använda produkten.


Då kommer TS förlora runt 1000 i vilket fall som.

Jo det är ett generöst erbjudande för att man drulat bort lådan, företaget måste förmodligen slänga artikeln eller sälja den till nån andrahandsbutik till förlust om inte någon av deras anställda köper den.

Fan vad folk är självberättigade.
Citera
2017-11-14, 08:20
  #10
Medlem
sonofnatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Då kommer TS förlora runt 1000 i vilket fall som.

Jo det är ett generöst erbjudande för att man drulat bort lådan, företaget måste förmodligen slänga artikeln eller sälja den till nån andrahandsbutik till förlust om inte någon av deras anställda köper den.

Fan vad folk är självberättigade.

E väl bara å bygga en ny låda hemma å klistra på lite klistermärken . Ingen kund lär se skillnad
Citera
2017-11-14, 08:35
  #11
Medlem
Har du köpt den som privatperson eller företagare? Olika lagar gäller. För privat gäller konsumentköplagen och handel mellan näringsidkare är köplagen. Är den köpt som privatperson kan du vända dig till konsumentvägledning i din kommun för råd om avdraget.

Frågan är vad du gick med på för villkor när du köpte varan.

När jag tittar på Webhallens köpvillkor hittar jag följande text.

https://new.webhallen.com/se/info/8-Kopvillkor

Om produkten hanterats i större utsträckning än vad som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper och funktion förbehåller sig Webhallen rätten att göra ett ekonomiskt avdrag motsvarande produktens beskaffenhet och värdeminskning.

Vi rekommenderar därför att alltid returnera produkter kompletta i kartong, i nyskick, och att eventuell mjukvara har återställts.


Det är inte helt tydligt att man gör avdrag för emballage också, utan man gör avdrag för att den hanterats på ett sätt som är mer än att fastställa dess egenskaper och funktioner.

Det blir ytterligare flummigare skrivelse när det står "vi rekommenderar" att returnera produkten komplett med kartong.

Här ska naturligtvis säljaren vara tydlig och skriva ut att man gör 20% avdrag om emballage saknas.

Jag gissar att anledning för att man inte skriver ut detta är att varan och emballage kanske inte alltid harmoniseras värdemässigt. Så då har det antagligen blivit en uppskattning som du fått. Men då kan man skriva ut "upp till 20%".

Frågan är då snarare vad som är rimligt i avdrag? Är emballaget värt 20% av varans värde? Kan Varan säljas igen med ett avdrag som är mindre än 20% utan att säljaren gör förlust?

Personligen tycker jag 1000 kr låter mycket på en vara som kostar 5000 kr.

Bäst är om du kontaktar konsumentvägledning i din kommun om råd.

PS.
För övrigt tycker jag det är korkat att inte kolla upp om varan har SIM innan man köper den. Inte efter man beställt den.
__________________
Senast redigerad av batteridrift 2017-11-14 kl. 08:40.
Citera
2017-11-14, 08:37
  #12
Medlem
pillenottens avatar
Den som tror att någon kund är villig att betala fullpris för den här typen av vara utan originalförpackning brukar nog göra merparten av sina inköp av pundare på någon stormarknadsparkering.
Det står dessutom att i köpevillkoren att varan måste returneras i oskadat ursprungligt, såvida det inte handlar om en reklamation.
"Vi rekommenderar därför att alltid returnera produkter kompletta i kartong, i nyskick, och att eventuell mjukvara har återställts"
Hur fan kan man inte förstå den texten?
Jag tycker det är ett generöst erbjudande
__________________
Senast redigerad av pillenotten 2017-11-14 kl. 08:41.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback