Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-11-13, 22:13
  #1
Medlem
Har funderat över varför United States of America förkortas U.S.A. samtidigt som European Union förkortas EU i engelska texter. Varför har den förstnämnda förkortningen punkter, men inte den andra?

Jag har varit medlem länge, men det här är min första post i delforumet, så jag ber om ursäkt på förhand om något är fel. Har använt sökfunktionen, men inte hittat något.
__________________
Senast redigerad av WordWarrior 2017-11-13 kl. 22:19.
Citera
2017-11-13, 22:15
  #2
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Har funderat över varför United States of America förkortas U.S.A. samtidigt som European Union förkortas EU. Varför har den förstnämnda förkortningen punkter, men inte den andra?

Jag har varit medlem länge, men det här är min första post i delforumet, så jag ber om ursäkt på förhand om något är fel. Har använt sökfunktionen, men inte hittat något.

Det är väl vanligare att skriva USA idag på svenska. Förkortning med punkter är äldre.
Citera
2017-11-13, 22:17
  #3
Medlem
Har alltid bara skrivit USA utan punkter, tänker att versalerna är tillräckligt för att visa att det handlar om en förkortning.
Citera
2017-11-13, 22:17
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Det är väl vanligare att skriva USA idag på svenska. Förkortning med punkter är äldre.

Ja, det stämmer, men i engelskspråkig media så används förkortningarna U.S.A, samt EU. Verkar användas både i Storbritannien och USA.
Citera
2017-11-13, 22:17
  #5
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Har funderat över varför United States of America förkortas U.S.A. samtidigt som European Union förkortas EU. Varför har den förstnämnda förkortningen punkter, men inte den andra?

Jag har varit medlem länge, men det här är min första post i delforumet, så jag ber om ursäkt på förhand om något är fel. Har använt sökfunktionen, men inte hittat något.

U.S.A.?

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/USA
Citera
2017-11-13, 22:18
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
U.S.A.?

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/USA

Jag borde kanske vara tydligare i trådstarten att det är engelska texter jag avser. Har ändrat detta.
Citera
2017-11-13, 22:19
  #7
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Förr i tiden klarade man av att skriva punkter i förkorningar.
Citera
2017-11-13, 22:20
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Förr i tiden klarade man av att skriva punkter i förkorningar.

Så du menar att det är en så kallad "modernisering" att utelämna punkter? Gäller detta både på svenska och engelska? Det är framförallt engelsk text jag är intresserad av här.
Citera
2017-11-13, 22:20
  #9
Medlem
USA är US Army U.S.A. är nationen
Citera
2017-11-13, 22:22
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluis
USA är US Army U.S.A. är nationen

Intressant.

Så på svenska gör man inte den distinktionen?
Citera
2017-11-13, 22:24
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Har funderat över varför United States of America förkortas U.S.A. samtidigt som European Union förkortas EU i engelska texter. Varför har den förstnämnda förkortningen punkter, men inte den andra?

Jag har varit medlem länge, men det här är min första post i delforumet, så jag ber om ursäkt på förhand om något är fel. Har använt sökfunktionen, men inte hittat något.

Punkter används oftast i förkortningar i Amerikansk engelska men inte i lika stor utsträckning av den Brittiska engelskan. Det är dock tillåtet med båda sätten.
__________________
Senast redigerad av Anonumusislegion 2017-11-13 kl. 22:25. Anledning: Grammatik
Citera
2017-11-13, 22:27
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonumusislegion
Punkter används oftast i förkortningar i Amerikansk engelska men inte i lika stor utsträckning av den Brittiska engelskan. Det är dock tillåtet med båda sätten.

Har du någon information om vad det beror på? Amerikansk engelska uppfattas ju ofta som mer informell än brittisk engelska. Punkter i förkortningar uppfattar jag som en mer formell hantering.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback