Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-13, 20:04
  #1
Medlem
Hur kan man egentligen bli säker på en hemsida som låter en ladda ner ett spel?

Så att man inte får med sog virus eller något annat hot som skadar datorn?

Jag har Firefox, som brukar ibland varna mig vid inloggning av några hemsidor, om en hemsida inte är helt säkert. En gång skulle jag ladda ner en app som en hemsida erbjöd gratis, men då stoppade en fönster mig, jag fick en pop-up att nedladdningen inte är säker. Jag tror det var Mac skydd eller vad det heter som varnade mig. Men hur kan man vara säker på att de varnar en varje gång?

Om jag laddar ner ett spel t.ex och jag inte får en varning, hur kan jag bli säker på att jag inte får med en virus?

Om jag ändå får en varning och väljer att ladda ner spelet. Hur kan jag "rensa" spelet ifrån virus och annat, om det nu skulle gå?
Citera
2017-11-13, 20:14
  #2
Medlem
Se till så att du har starka anti-virusprogram från början. Sedan kan jag säga att du i stort sett kan vidta alla möjliga åtgärder och du kommer ändå förlora i slutändan, har detta virus visat sig kompetent.

Det är en risk. De flesta sidor har kommentarsfält där olika användare skriver om hur potent filen och spelet är. Har sällan haft problem. Kan ärligt säga att jag fick spyware en gång efter att ha tankat 100 spel kanske.
Citera
2017-11-13, 20:22
  #3
Medlem
https://www.howtogeek.com/howto/3050...nloading-them/
Citera
2017-11-14, 06:00
  #4
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> IT-säkerhet: datorvirus och skadlig kod
/Moderator
Citera
2017-11-14, 06:51
  #5
Medlem
Snabbisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SverigeLand
Hur kan man egentligen bli säker på en hemsida som låter en ladda ner ett spel?

Så att man inte får med sog virus eller något annat hot som skadar datorn?

Jag har Firefox, som brukar ibland varna mig vid inloggning av några hemsidor, om en hemsida inte är helt säkert. En gång skulle jag ladda ner en app som en hemsida erbjöd gratis, men då stoppade en fönster mig, jag fick en pop-up att nedladdningen inte är säker. Jag tror det var Mac skydd eller vad det heter som varnade mig. Men hur kan man vara säker på att de varnar en varje gång?

Om jag laddar ner ett spel t.ex och jag inte får en varning, hur kan jag bli säker på att jag inte får med en virus?

Om jag ändå får en varning och väljer att ladda ner spelet. Hur kan jag "rensa" spelet ifrån virus och annat, om det nu skulle gå?

Hur svårt kan det vara egentligen?
Ladda inte ner crackade program. Ladda inte ner Key generators, Windows activators, KMS, diffusa säkerhetsprogram som lovar dittan och dattan, Spel Trainers. Behöver du ett specifikt program så googla på om det är ett legit program så hittar du säkert mängder med reviews. Och som redan sagts; Ha ett vettigt antivirus / Malwarebytes igång med live scanning.

Jag har inte haft ett virus på säkert 10-15 år. Det viktigaste är inte antivirus utan att inte surfa in på konstiga sidor, ladda ner program huller om buller och installera etc. Är det så svårt med lite vett online så finns det inga skydd i världen som hjälper.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback