Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-13, 19:34
  #1
Medlem
ztellas avatar
Jag söker en lösning på följande:

flera skärmar (10-20?) på olika platser i en stadskärna skall visa samma information från en dator via wifi.

Troligen kommer det bli någon bildvisning/filmsnutt som kommer att rulla, systemet på värddatorn är windows 7.
Jag utgår från att det finns USB/HDMI på varje monitor men vet inte i detalj ännu- troligen finns det inte inbyggd wifi-mottagare.

Jag tänkte spontant på chromecast eller liknande, men det finns säkert bättre/stabilare lösningar.
Det bästa vore att hitta ett enkelt stabilt system som de flesta kan hantera utan att köpa en konsulttjänst.
Wifi finns på aktuella platser.

Förslag mottages tacksamt, både på hårdvara och mjukvara. Projektet är tänkt att vara igång inom 2-3 månader.
Citera
2017-11-13, 19:41
  #2
Medlem
https://www.netonnet.se/art/dator/st...d/231845.8944/
Citera
2017-11-15, 14:40
  #3
Medlem
ztellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holgerett
https://www.netonnet.se/art/dator/st...d/231845.8944/
Det där är ingen dum lösning, jag tänkte raspberry men det föll på min bristande kompetens inom linux. Skärmar skall köpas in så detta ihop med standardskärm blir billigare än motsvarande smart-skärm. Jag noterar på listan över alternativ, tack!
Citera
2018-02-01, 15:57
  #4
Medlem
ztellas avatar
Testat Chromecast men funkar inte så bra eftersom den kräver att enheterna måste vara på samma nätverk, provade att streama bilder från googlemappar men CC uppdaterade inte självmant efter externa mappändringar.
Synd, det verkade vara en smidig lösning annars.

Kollar på pi nu ihop med någon vnc, har som sagt begränsad kunskap inom linux men får försöka att lära mig det som behövs.
Det borde väl funka? Fjärrstyra pi och streama från tex youtube eller google? Ändrar man i innehållet så kan man uppdatera via fjärrstyrningen? Tänker jag helt fel? Kanske bättre att via vnc ladda ned material direkt till varje pi och visa med XBMC?

Det som bekymrar är att det skall vara tillräckligt enkelt så att vem som helst på jobbet skall klara av att ändra bildspelet, men det får bli en senare fråga..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback