Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-11-13, 19:29
  #1
Medlem
Efter skådespelerskorna vittnar nu även kvinnor på Sveriges operascen om övergrepp.
Citat:
Tack skådespelarsystrar för att ni gick i bräschen. Ni är inte ensamma. Tystnadskulturen är utbredd även i operavärlden. Även här geniförklaras manliga sångare, dirigenter och regissörer, och hålls om ryggen när de begår övergrepp. Och det gäller inte bara stjärnorna.
https://www.dn.se/kultur-noje/653-kv...er-och-sexism/

Vilka äckel har vi här?
Citera
2017-11-13, 19:39
  #2
Medlem
mmais avatar
Sexistisk jargong??
Nu får det väl för fan räcka!!
Vad är det för jävla samhälle som kommer krypande?
Vi kan gnälla om diverse skitsaker i detta lilla arktiska skitland eller slå näven i bordet och käfta tillbaka.
Fan... springa till media varenda jävla gång nån har en sexistisk jargong, fy fan vad kränkt jag känner mig av dessa lättkränkta golare som enbart söker uppmärksamhet.
Citera
2017-11-13, 19:46
  #3
Medlem
franges avatar
Med andra ord precis vad jag hävdat i många år. Majoriteten utav alla kända sångerskor och kvinnliga artister har knullat sig till skivkontrakten och kändisskapet.
Citera
2017-11-13, 19:51
  #4
Medlem
Tänker inte klicka på en länk till DN, men gällande följande citat --

Citat:
Även här geniförklaras manliga sångare

-- så kan man notera att kvinnliga sångare normalt hyllas mer än manliga i operavärlden. Så det uttalandet är uppenbart falskt, på ett rätt irriterande sätt. Anna Netrebko är säkerligen större än Rolando Villazon. Ok, Pavarotti var i något av en särklass, men ändå diskutabelt om han skattades högre än Maria Callas.

Hursomhelst existerar i stort sett paritet mellan män och kvinnor vad gäller berömmelse bland operasångare. Till skillnad från skådisar, där Tom Cruise och Persbrandt är större magneter än, säg, Jennifer Lawrence och Suzanne Reuter.

Sen kan det ju stämma vad gäller regissörerna, som nästan alltid är män, och ofta verkar vara rätt sunkiga karaktärer. Men påståendet ovan är direkt nonsens, och får en att tappa en hel del av den sympati man annars skulle vara beredd att känna för dem som skrivit detta.
Citera
2017-11-13, 20:11
  #5
Medlem
Jag är lite förvånad att det skulle finnas så många kvinnliga operasångarskor i Sverige. 653 stycken. Opera är ju inte direkt något allemansnöje så man undrar ju vart ens skattepengar egentligen går. Går mina surt förvärvade pengar till att avlöna någon som vill stå och gapa? Vill de ägna sig åt detta konstiga yrke så får de banne finna sig i att någon tar dem på lilla stjärten dåd och då.
Citera
2017-11-13, 20:13
  #6
Medlem
mjukmjukares avatar
Orkar inte mer om dom inte pekar ut vem och vilka..!!!
Hela denna grejen skenar och spårar.

Offer; -ge igen med samma mynt!
Direkt på vem.

Detta är skevt om inte fakta åt båda håll kommer!!
Två håll.

Citera
2017-11-13, 23:51
  #7
Medlem
ettens avatar
Men Tito Beltran bor väl inte kvar i Sverige?
Citera
2017-11-14, 01:39
  #8
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av etten
Men Tito Beltran bor väl inte kvar i Sverige?

Men han passade nog på under tiden han befann sig i landet. Det lilla våldtäktskrypet vill ha resning. Buhu så han grinar i media.

Sexism och trakasserier i den svenska opera- och konsertmiljön
Citat:
En lång rad vittnesmål berättar om bland annat våldtäktsförsök och grov sexistisk jargong på deras arbetsplatser.

Citat:
Vi sjunger ihop på ett gig och när vi är klara drar han ner mig i sitt knä och sticker ner sin hand innanför min kjol, letar sig innanför trosorna samtidigt som han tvångskysser mig. Hans händer och tunga är överallt. Jag försöker få bort honom och skriker att han ska sluta men han säger att han känner att jag är kåt och att jag ska sluta vara så präktig. Jag tacklar loss honom och då säger han: ’Jag känner mig som en våldtäktsman när du gör så där!’”

Citat:
En annan kvinna skriver om ett övergrepp som inträffade när hon var 13 år:

”Plötsligt kommer sångaren fram bakifrån och stoppar ner sina händer i min behå, tar mig hårt på brösten. Jag hade aldrig blivit tagen där förut – det var fruktansvärt och gjorde dessutom ont.”
Citat:
En tredje kvinna skriver om ett samtal med chefen:

”Jag går till min dåvarande chef för att berätta att jag är gravid och måste lyftas ut ur ett par produktioner. ’Du knullar för mycket’, säger han och skrattar högt.”
https://www.svd.se/653-sangerskor-vi...cket-sa-chefen

Detta jävla tafsande och översitteriet och maktstrukturen som får sviniga män att tro att dom kan bete sig hur fan dom vill. Klipp av dom fingrarna och ta fram en bultsax och knipsa av skiten.
Klappa till dom rejält och knäa asen i skrevet. Filma asen dolt och lägg ut. Lägg ut skiten så dom aldrig kan gå ut mer.
Citera
2017-11-14, 06:05
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alphahona
Efter skådespelerskorna vittnar nu även kvinnor på Sveriges operascen om övergrepp.

https://www.dn.se/kultur-noje/653-kv...er-och-sexism/

Vilka äckel har vi här?

Jo vi har 653 äckliga kvinnor och sen har vi TS: 654x. Papperskorgen på tråden, vill inte att sånna här saker ska uppmärksammas mer. Vad fan är det frågan om.
Citera
2017-11-14, 06:12
  #10
Medlem
Tycker vi ser ett mönster var kvinnor utsätts för fara lösningen kan vara dra in alla statliga stöd till kulturen!
Citera
2017-11-14, 06:17
  #11
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Jag har svårt att tänka mig en grupp med mer självupptagna, egocentrerade och labila män än gruppen "finmusiker" (konstnärer är inte helt kul heller) så detta förvånar mig föga. Det är dessutom en bransch som bygger extremt mycket på kontakter och rekommendationer. Underbetalning är legio och den bygger mycket på enskild privat undervisning mellan gamla och mycket unga i slutna rum. Till försvar kan man väl säga att själva produkten, musiken, frammanar en stämning som (i bästa fall) kan sätta känslor i svall.

Ärkesvinet Staffan lär nog få sig en släng av sleven om #metoo varar tillräckligt länge...
Citera
2017-11-14, 09:51
  #12
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DukeOfEarl
Tycker vi ser ett mönster var kvinnor utsätts för fara lösningen kan vara dra in alla statliga stöd till kulturen!

Det här var tamejfan den klokaste slutsatsen och rekommendationen jag läst sedan dessa ”kulturskandaler” började komma upp till ytan.
Statligt subventionerad förtryck på kulturscenerna skall innebära indrag av alla dessa djävla bidrag.
Vill man leka teater osv så är det en HOBBY som man betalar själv och inte skattebetalarna.

Stäng skiten som det är nu och låt de som vill leka kultur få göra det för EGNA pengar och tid.

Arma, ARMA djävla Sverige!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback