Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2017-12-02, 16:37
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tenbucks
Du kommer inte få någon ADD medicin utskrivet utan en diagnos

Vad hindrar läkare från att skriva ut ADHD/ADD-mediciner utan diagnos?

Jag har själv fått prova på ett flertal ADHD/ADD-mediciner trots att jag ännu inte har någon diagnos (är fortfarande under utredning för Asperger/ADD). Det var min läkare som föreslog detta pga min utmattning samt förmodade Asperger/ADD. Dock är det nog en fördel i dessa fall att man inte är någon missbruksperson, sådant märker nog de flesta läkare ganska snabbt.

Vad gäller själva medicinerna har jag delade erfarenhter av dessa. Framförallt Elvanse och Attentin gav mig ett stort lyft i början vad gäller ork, fokus och energi. Efter hand har dock denna effekt avtagit alltmer. Jag har också fått ganska svåra biverkningar i form av förvärrad ångest samt sömnsvårigheter (jag hade svåra problem med både ångest och sömn redan innan jag började med ADHD-medicinerna). Så jag ser inte dessa mediciner som någon mirakellösning. Just nu överväger jag om jag ska sluta med dessa mediciner eller inte, då det känns alltmer som att nackdelarna överväger fördelarna.
Citera
2017-12-04, 10:39
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P3rmorberg
Mår bra ibland i perioder, särskilt när nått bra händer mig, annars mår jag för det mesta skit.

Det är när du inte känner lust/glädje för sådant som du normalt gillar som du bör oroa dig. Tycker detta låter mer som att du fastnat i en destruktiv spiral av inaktivitet. Rätt vanligt bland folk som röker eller har rökt mycket i perioder. (been there, not going back)

Oavsett om du blir hjälpt av medicinen eller ej så måste passiviteten brytas och nej, jag säger inte att det är enkelt. Jag är själv helt beroende av min självmedicinering för att fungera (ketamin regelbundet 2-4ggr/månad och benzo numera vid behov). Annars sitter jag och stirrar in väggen likt du beskriver .

Men det är inget jag rekommenderar (självmedicinering), dock har jag testat "allt" enligt läkarna för även om jag hatar "antidepressiva" så hade jag föredragit om de fungerade istället för att behöva föra egen journal över allt.

ADHD-medicin är inget du kommer få lättvindigt. Du måste utredas ordentligt innan. Ett förslag jag fick när jag misstänkte ADD var att prova hur jag reagerar på CS (känner min läkare väl och han vet att jag kan fixa fram själv). Återigen, jag säger vad jag gjort och uppmuntrar ingen att följa i mina fotspår. Läkaren vet att jag har koll, mer kan jag inte säga pga anonymitet.

Testade några olika CS (amfetamin, metylfenidat, etylfenidat I huvydsak) och blev speedad, fixerad och hyperfokuserad. Precis som väntat om jag inte hade ADD/ADHD och kunde därför lägga den tanken bakom mig.

Jag skulle inte göra om det och förmodligen var det öläkarens plan (avskräckande), jag var öppen med att jag inte gillar "uppåt droger" och även om jag kunde koncentrera mig så klarade jag inte av att styra det.

Din läkare gör som sig bör, aldrig att en seriös klinisk medicinare skulle föreskriva metylfenidat enbart på din beskrivning. Du måste utredas ordentligt och ja CS sliter på hjärtat men det hör stress också. Det är ingen mirakelkur, snarare ett "pick your poison"-scenario.

Har man ADHD/ADD kan medicinerna göra underverk (har kollegor med båda diagnoserna som ökat sin prestation avsevärt efter de börjat medicinera) men, allt har ett pris.

Är man suicidal bör man verkligen INTE experimentera med CS på egen hand och informera läkarna om detta innan man börjar.

Min numera värdelösa femtioöring.
Citera
2017-12-06, 14:28
  #51
Medlem
Hamprs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buddan
Du har också rätt att få en andrahandsbedömning av en annan läkare än den du har nu. Du har självklart rätt att byta läkare om du inte tycker hen är bra just för dig, det gäller även psykologer inom psykiatrin. Ge dig inte

Vad ska man göra om man vägras att byta läkare då?

Jag har specifikt uttalat att jag vill byta läkare minst två gånger (har dåligt minne), men fått till svar att de har få läkare med många patienter och om det inte passar sig är det fritt fram att söka hos en annan mottagning. Om man läser det jag skrivit som fun fact så fungerar detta inte för mig eftersom jag inte kan tala i telefon frivilligt, än mindre ta mig ut till nya ställen med nya personer. Jag drar mig till och med att skriva meddelanden genom mina vårdkontakter eftersom en annan person förutom läkaren måste läsa meddelandet först (detta vill jag inte).

Fun fact är att jag har en läkare på en öppen psykatrimottagning som har dålig personkemi för mig. Jag saknar förtroende för människan och får en känsla att personen inte begriper sig på min typ av problem. T ex så erbjuder de mig "hjälp" varje gång jag är där som jag tackar nej till eftersom det inte är någon hjälp. Det är samma typ av "behandling" som jag fått sen jag började, exempelvis samtalsterapi, kbt och medicinering. Ang. medicinering så har jag sagt att jag antagligen behöver det men att jag inte vågar ta det i min ensamhet för att jag inte vet vad som kommer att hända, men det händer ingenting efter detta. Har bla depression (självmordtankar, försök har förekommit), AvPD, social fobi.

Har självmedicinerat med cannabis en hel del under ett antal år, men det har slutat att vara så bra. Dock har det givit mig ett antal år där jag kunnat njuta av saker på en helt ny nivå, detta har dock försvunnit och nu håller skiten mig bara precis över ytan.

Sorry för kapning av tråden.
Citera
2017-12-08, 12:01
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hampr
Vad ska man göra om man vägras att byta läkare då?

Jag har specifikt uttalat att jag vill byta läkare minst två gånger (har dåligt minne), men fått till svar att de har få läkare med många patienter och om det inte passar sig är det fritt fram att söka hos en annan mottagning. Om man läser det jag skrivit som fun fact så fungerar detta inte för mig eftersom jag inte kan tala i telefon frivilligt, än mindre ta mig ut till nya ställen med nya personer. Jag drar mig till och med att skriva meddelanden genom mina vårdkontakter eftersom en annan person förutom läkaren måste läsa meddelandet först (detta vill jag inte).

Fun fact är att jag har en läkare på en öppen psykatrimottagning som har dålig personkemi för mig. Jag saknar förtroende för människan och får en känsla att personen inte begriper sig på min typ av problem. T ex så erbjuder de mig "hjälp" varje gång jag är där som jag tackar nej till eftersom det inte är någon hjälp. Det är samma typ av "behandling" som jag fått sen jag började, exempelvis samtalsterapi, kbt och medicinering. Ang. medicinering så har jag sagt att jag antagligen behöver det men att jag inte vågar ta det i min ensamhet för att jag inte vet vad som kommer att hända, men det händer ingenting efter detta. Har bla depression (självmordtankar, försök har förekommit), AvPD, social fobi.

Har självmedicinerat med cannabis en hel del under ett antal år, men det har slutat att vara så bra. Dock har det givit mig ett antal år där jag kunnat njuta av saker på en helt ny nivå, detta har dock försvunnit och nu håller skiten mig bara precis över ytan.

Sorry för kapning av tråden.
Mig veterligen har alla rätt att välja bland läkare i Sverige.
Citera
2017-12-09, 16:26
  #53
Medlem
Enlight mina erfarenheter av vad jag sett så skaffa en ung läkare, kanske eventuellt en kvinna. Inte för att det är utan för att om man är smart så finns det många fördelar: (läs nedan)

* En ung läkare (man eller kvinna) är mycket mer motiverad då de precis kommit in i yrkeslivet och vill göra sitt bästa och de är mer sharp. Du kan även relatera bättre till dessa. Du märker det om du får chansen.

* En kvinna (om du är man motparten) ser gärna positivt på situationen av att hjälpa det motsatta könet (tänk dig själv i sitsen du skulle ju gärna vilja hjälpa en tjej right) det blir mer som en friskt fläkt och de är också mer flexibla än män i tankesättet, samt även mer drivna i jobbet på nåt sätt då de gärna vill mer och är lite tvingade att bevisa att de kan jobba bra, vilket gör de professionella.

De äldre, dvs. Gubbarna och kärringarna på institutionerna är slöa, fastkörda i systemet och sitter helst bara av tiden tills de går i pensionen då de anser att de gjort sitt samt kanske är uttråkade och KANSKE utarbetade. Men det varierar från person till person också, de "jobbar" på lite olika sätt, vissa försöker lösa problematiken medans vissa jobbar mer medicinskt och försöker hitta analyser och annat. Man märker rätt snart vilka som sätter fart.

Så är det.
__________________
Senast redigerad av akasa 2017-12-09 kl. 16:43.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback