Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-14, 03:00
  #2473
Medlem
lighten-ups avatar
Här är en video med Buffon i tårar: https://twitter.com/SOSFanta/status/930192401683177474
2017-11-14, 03:13
  #2474
Medlem
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f1refly
Ska vi kolla närmare på Zlatans faktiska insatser i stora mästerskap?

2002 - Spelade inte, förutom ett inhopp mot Senegal där han brände svenskt avancemang genom att avsluta själv i dåligt läge istället för att frispela Anders Svensson som hade öppet mål.

2004 - Gjorde flera bra matcher men tokbrände en straff vilket slutade med att Sverige fick åka hem. Hade han satt den hade Sverige med hög sannolikhet varit i semifinal eftersom en holländare missade.

2006 - Var totalt osynlig under hela turneringen. Drog ner tempot i spelet varje gång han fick bollen. Gjorde ingenting. Alla blågula mål i mästerskapet kom när Zlatan inte spelade.

2008 - Gjorde två mål, spelade hyfsat utom i avgörande matchen mot Ryssland. Där osynlig.

2012 - Gjorde ett drömmål som helt saknade betydelse. Horribel insats utav laget och Hamrén.

2016 - Gjorde ingenting överhuvudtaget. Horribel insats utav laget och Hamrén. Total kollaps.

Därutöver får man lägga till massa andra saker

Sverige är statistiskt sett bättre utan Zlatan på plan (Källa: https://www.fotbollskanalen.se/sveri...t-utan-zlatan/)

Bojkottade svenska landslaget (!) i ett kritiskt läge efter att ha varit ute och druckit öl efter en match. Istället får hans lagkamrater carrya honom till VM. Ett VM han sedan spenderar gåendes.

Majoriteten utav Zlatans målrekord i blågult har varit mot totala blåbärsnationer (Lichtenstein, Färöarna, Island med mera).

Samt för att inte tala om det psykologiskt knäckande i att ha en världsstjärna med stort ego, rykterna om att han är toxic samt det absurda mediala fokuset på en spelare. Sjunger inte nationalsången, promotar sitt klädmärke (!) under mästerskaps-uppladning med mera.

Ingenting av ovanstående är legendariskt på något sätt. Tvärtom en spelare som på alla sätt verkar göra laget sämre. Mycket riktigt, sekunden han lämnar så vaknar spelet och vi är i VM.

Hear hear! Väl skrivet.

Jag har själv inte sådär jättebra koll på fotboll, och kan inte namedroppa eller recensera historiska mästerskap, däremot har det ju varit solklart att någonting saknats i det svenska fotbollslandslaget, även för ett generellt fotbollsointresserat nöt som jag själv.

Jag har i flera år förordat att problemet, till dels, har varit Zlatan, och den piedestal alla satt honom på. Det har ju alltid låtit som om det är han som ensam ska frälsa hela landslaget och vinna över stora fotbollsnationer med 17-0. Hela laget blev ett flegmatiskt mischmasch när Zlatan var med, och någon direkt lagkänsla gick inte att se. Det var solklart även för mig, som sagt.

Som du mycket riktigt påpekar så dröjde det ju inte särskilt länge efter att Zlatan försvann, och Hamrén byttes ut, innan det började gå avsevärt bättre.

Tyvärr tror jag inte på några gigantiska framgångar i VM, men det hade ju verkligen varit roligt om det kunde bli ett nytt 1994, eller iaf ett Island 2016.
2017-11-14, 03:28
  #2475
Medlem
Zabuzas avatar
Janne Andersson är den förbundskapten Sverige behöver. En man att ta sig ann kollektivet, det kollektiv som inte existerade när Zlatan var med. Hur främlingsfientlig jag än må vara kan jag säga, utan några skrupler eller tillbakahållande pga politisk hemvist, Zlatan var, har varit och antagligen kommer vara vår största skickliga och storslagna spelare, kanske någonsin. Det här är dock kollektivet Sverige, vi arbetar inte utefter någon fixtjärnna för att lyckas, det är inte vår melodi, inte folkets melodi. VM-94? Vem kommer ihåg det? Inte alla kan tänkas, men det var först efteråt, när kollektivet lyckats man kom ihåg namn som Brolin, Dahlin och Larsson.
2017-11-14, 03:29
  #2476
Medlem
Brutalismes avatar
Gratulerer Sverige!

Dette var en av de mest spennende og intensive landskampene på svært lenge, og det er alltid artig når en underdog slår ut et av de absolutte storlagene.

Selvsagt bør ikke Zlatan være med til VM. Dette landslaget er et lag i ordets rette forstand, og man kompenserer mangelen på elegante teknikere (med unntak av Forsberg) med ekstrem innsats og offervilje. Det enorme egoet til Zlatan kommer til å ødelegge denne lagånden, samtidig som det er urettferdig å la en "gratispassasjer" høste fruktene av den harde jobben de andre gutta har gjort.

PS: Hadde håpet at Robin Olsen hadde en norsk far, men ser at hans far er dansk
2017-11-14, 03:32
  #2477
Medlem
Korders avatar
Nu har hela svenska folket fått bekanta sig med den storhet vi pekingbor bugat inför sedan 2015, dvs Jannes ledarskap.

Så jävla underbart med Sverige i VM igen. Har varit svårt i de senaste mästerskapen att känna att det är VM "på riktigt" när den svenska fanan lyst med sin frånvaro. Inte längre!
2017-11-14, 03:33
  #2478
Medlem
Lydans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highstakes
Du missade det bästa exemplet dock, som jag skrev tidigare 2-0 mot Spanien, utan honom.

Men sedan har Du Sverige - Tyskland, där han själv vänder ett 4-0 underläge till 4-4.

Jag skulle väl säga att Kim vänder 4-0 till 4-4. Kim+Zlatan kanske. I den matchen springer Zlatan och hämtar bollen efter 4-1 målet och vill sätta igång direkt. Det var första gången jag tyckte att han tog sitt ansvar och visade vägen.

Aja. Grattis hörni! Vi är tillbaka! Vi sjunger oxh spelar som ett lag. Fan vad kul det är att ha ett landslag igen.
2017-11-14, 05:02
  #2479
Medlem
De vae grymt skön stömming på plats.
2017-11-14, 05:32
  #2480
Medlem
UndeadNinjas avatar
Går inte komma in på Fifas ranking just nu för mig iaf, men Sverige bör väl klättra en del efter detta kvalet?

https://www.fifa.com/fifa-world-rank...men/index.html
2017-11-14, 05:34
  #2481
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GuldBuddah
Ja, du har rätt. Blandade ihop det i mitt huvud med något annat.

Du skrev korrekt, 15*4=60
2017-11-14, 05:40
  #2482
Medlem
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priffe
Men nu har vi en förbundskapten som inte kommer att bygga laget runt Zlatanitos.

Och det är väl tur det, för annars hade vi förmodligen inte varit med i VM.
2017-11-14, 06:04
  #2483
Medlem
PappasNyaKilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fille277
Janne går runt och städar i omklädningsrummet efter segern. DETTA är varför vi går dit, för att vi inte har nån jävla äcklig ego-kultur i laget.

https://www.aftonbladet.se/sportblad...ladningsrummet

Jag är en heterosexuell men men jag vill fan bli på smällen med Janne
2017-11-14, 07:19
  #2484
Medlem
MrsVanity1s avatar
Fy faaan så stolt jag är!!!

Första hands bevis på hur det går att vinna om man SLITER och kämpar för varandra,UTAN att ha någon/några "stora" stjärnor i laget.

Detta är bara sååå vackert och inpsirerande!
Tack grabbar!!!!

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback