Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-11-15, 17:35
  #13
Medlem
Brunbeverns avatar
Nu har jag mestadels sökt jobb som kräver utbildning så rutinen kan vara helt annorlunda. Fast kan ge mina 5 cents ändå.

Ett bra sätt att visa att man faktiskt är intresserad av jobbet är att du lär dig lite om företaget. Hur exakt man skulle göra det på en restaurang är din uppgift, fast för att ge ett exempel så kanske du skulle kunna prata om att du gillar maten på det stället och att du tycker att restaurangen har en lockande och skön arbetsmiljö som du gärna skulle vilja jobba i. Finns egentligen inga rätt eller fel, det man ska lyckas med är att förmedla att man har ett intresse för att jobba på det stället och vill utvecklas i det.
Ett bra sätt att visa intresse är att ställa frågor, för frågor innebär att man är nyfiken att veta mer om tjänsten i sig. Det är ju trots allt inte bara arbetsgivaren som ska veta mer om dig.

Jag har gjort många misstag och det ovanstående är väl egentligen det värsta missen jag gjorde genom att glömma. Har missat flera jobb på att inte tillämpa det!

Citat:
Ursprungligen postat av schoolboyg7
Sen det allra viktigaste, svarar i telefonen när dom ringer. Du förstår inte hur många unga människor som inte svarar i tele när dom ska få jobbet.

Förstår inte varför detta ska vara så vanligt, alla människor har ju en telefon idag och knappar på den hela tiden. Kan förstå att man skiter i telefonförsäljare, fast det är så slappt och likgiltigt att inte svara åtminstone när man sökt jobb. Det hör ju till den sociala kompetensen det också.

Sedan förvisso kan man missa när man är upptagen, det har hänt mig också. Men då ringer man ju såklart upp. Man ger ju bara ett autistiskt intryck av att inte ens göra det.
__________________
Senast redigerad av Brunbevern 2017-11-15 kl. 17:39.
Citera
2017-12-16, 13:32
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImMcGyverLOL
EDIT: Har inte rekryterat i restaurangbranchen men i andra brancher. Tror det mesta nedan är generiskt.

Var där i god tid, en kvart eller så innan, vänta utanför tills strax innan angiven tid. Hellre vänta ett slag än komma med andan i halsen eller värre, för sent.

Klä dig "business casual" och beroende på vad det är för ställe. Långärmad skjorta, nedstoppad, chinos, en blazer. Skippa slipsen om det inte är ett upscale-ställe.

Hel och ren - såklart - undvik stark parfym, speciellt eftersom det är en restaurang.

Om du blir erbjuden kaffe, te eller annat, tacka ja även om du inte dricker det. Vatten är också bra, man blir lätt torr i halsen av att prata mycket och speciellt om man är lite nervös.

Var ärlig, om det är något du inte kan eller vet, säg det. Det är bättre än att försöka mörka.

Lågmäld, ögonkontakt, flacka inte med blicken, lägg dig på samma nivå och tempo som intervjuaren, bjud på dig själv men var väldig försiktig med skämt och sådant, hellre för lite än för mycket.

Förbered dig innan på saker som kommer komma upp, vad du gjort hittills, din bakgrund och så vidare. Rapa inte upp ett inövat manus men det är bra att ha gått igenom sakerna i sitt eget huvud så blir det mindre hoppigt fram och tillbaka.

Andra vanliga frågor är styrkor och svagheter och var du ser dig själv om 5-10 år, fundera igenom det och kom på lite av varje. Svagheter är inte nödvändigtvis dåligt, det vittnar om självkännedom.

Exempel: "Jag kan ha lite svårt att delegera eftersom jag gärna och nästan omedvetet vill ha full kontroll på hela processen" betyder: "Jag är noggrann och mån om att göra ett bra jobb men måste påminna mig om att också dela ut uppgifter".

Se till att mobilen är avslagen.

Ha med dig en kopia av ditt CV och en penna om utifall att du behöver anteckna något.

Och, viktigt, undvik klyschor Att ha "många bollar i luften" och "brinna för" saker låter bra men betyder lite. Arbetsgivare vill ha diciplinerade anställda som kan hålla ett jämt tempo oavsett belastning, inte en dramaqueen som hulkar på golvet om en gäst är sur.

Källa: Hundratals intervjuer

TS är 18 och ska gå på intervju för ett extrajobb på en restaurang. Dina tips är överflödiga.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback