Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-13, 13:44
  #1
Medlem
BizarreReverends avatar
Jag sätter ribban högt efter första turneringen (Eht/Karjala), en turnering kvar innan OS och jag tippar
på följande laguppställning och OS-guld.

Finland tar guld,efter dramatiskt final mot Ryssland.

Hartikainen Kemppainen Tolvanen
Heiskanen Lepistö

Pyörälä Koskiranta Pesonen
Lajunen Hietanen

Anttila Niemi Pihlström
Mikkola Ohtamaa

Osala Lajunen Junttila

Jokipakka/J Tuulola/Suomela/Peltola som alt. backar/forwards

Koskinen - Kähkönen - Ortio
2017-11-13, 13:50
  #2
Moderator
Elrosss avatar
Jag tror det blir svårt att uttala sig innan vi vet hur KHL tänker göra, om de släpper sina spelare och Ryssland får medverka håller jag dem som favoriter och de bör ta hem det, bakom dem känns det rätt ovisst om vem som tar hem det och tror alla de vanliga stora nationerna kan ta det.
2017-11-13, 14:19
  #3
Medlem
400Bens avatar
Med KHL-spelare:
Ryssland
Sverige
Finland
Tjeckien
Kanada
USA
Schweiz
Tyskland

Utan KHL-spelare:
Sverige
Tjeckien
Kanada
Finland
USA
Schweiz
Tyskland
2017-11-13, 14:24
  #4
Medlem
tegelpanna123s avatar
Mexico! Se där👀, en riktig rensare🇲🇽
2017-11-13, 16:16
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Med KHL-spelare:
Ryssland
Sverige
Finland
Tjeckien
Kanada
USA
Schweiz
Tyskland

Utan KHL-spelare:
Sverige
Tjeckien
Kanada
Finland
USA
Schweiz
Tyskland
Egentligen så har Tjeckien ett bättre lag än både Sverige och Finland,mer KHL spelare. Nu kommer väl någon säga att Jocke Lindström skulle vara en topp spelare i KHL men han har som mest gjort 30 poäng och det vara några år sedan sist så gjorde han 20 poäng.
2017-11-13, 16:20
  #6
Medlem
400Bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pol9gif
Egentligen så har Tjeckien ett bättre lag än både Sverige och Finland,mer KHL spelare. Nu kommer väl någon säga att Jocke Lindström skulle vara en topp spelare i KHL men han har som mest gjort 30 poäng och det vara några år sedan sist så gjorde han 20 poäng.

KHL är en liga i klass med SHL om man tar bort 40-50 spelare.

Att Jocke inte presterade på sin nivå i Ryssland beror nog på attt han inte trivdes vid sidan av planen. Många spelare i KHL som tar 30 p per säsong är inte i samma klass som Jocke.
2017-11-13, 16:47
  #7
Medlem
BizarreReverends avatar
Jag tror att KHl spelarna ansluter. Om jag skriver så här utan nån utnämnd vinnare (ingen ordning).

Ryssland (kan gå som tåget, kan vika sig mot lag som Finland,Tjeckien övriga lag "lättare" motstånd)
Sverige (kan slå alla. Frågan är högfärdiga så att urinet rinner uppåt eller ödmjuka inför alla win 50/50)
Tjeckien (När Tjeckien spelar med hjärta, då går dom långt. Har spelarmaterialet)
Finland (Har stommen,speliden. Går sällan dåligt i en turnering. Underdogs nr.1, kan vinna)
USA (Beror helt på spelarblandningen, Khl,College,Europaspelare. Kan bli en farlig mix)
Kanada (Ungefär samma som USA, men hur kan dom spela ihop sig med sin mix av spelare?)
Sydkorea (Dem kommer in och förlorar varje match,allt annat är en skräll)
Schweiz (Underdogs, Dem ska inte underskattas. Tippar jag Semifinal,är det ingen skräll)
Slovakien (Urholkat, väntar på en ny generation. Inte där i detta OS)
Slovenien (Kul lag att se,fast alla vet hur det oftast slutar. Kan vinna nån match)
Norge (Lite för mycket samma år in, år ut. En växande hockeynation. men det går sakta)
Tyskland (Kul hockeynation, verkar också stå kvar på ruta noll ibland. Kan vinna matcher)
2017-11-13, 22:14
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
KHL är en liga i klass med SHL om man tar bort 40-50 spelare.

Att Jocke inte presterade på sin nivå i Ryssland beror nog på attt han inte trivdes vid sidan av planen. Många spelare i KHL som tar 30 p per säsong är inte i samma klass som Jocke.
40-50 spelare? KHL är en väldigt ojämn liga visst men skulle säga att det finns 7 lag som är bättre än varenda SHL lag och ytterligare 5 som är lika bra som topp till mitten lagen i SHL. Överskatta inte SHL,finns en anledning varför nästan inga som går från SHL till KHL gör succé. Såklart så klarar inte vissa det sociala mm men dom flesta är helt enkelt för dåliga.
2017-11-14, 01:42
  #9
Medlem
400Bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pol9gif
40-50 spelare? KHL är en väldigt ojämn liga visst men skulle säga att det finns 7 lag som är bättre än varenda SHL lag och ytterligare 5 som är lika bra som topp till mitten lagen i SHL. Överskatta inte SHL,finns en anledning varför nästan inga som går från SHL till KHL gör succé. Såklart så klarar inte vissa det sociala mm men dom flesta är helt enkelt för dåliga.

Att KHL har 7 lag som är bättre än alla SHL-lag betyder inte att alla i de lagen är bättre än de bästa spelarna i SHL. Dessa 7 lag kan innehålla dessa 50 spelare och resten i laget är av all möjlig SHL-kvalité. Det argumentet håller inte.

Resonerar man som du gör kan man hålla SHL som en bättre liga än KHL då spelarna lyckas bättre i NHL sedan än vad KHL-spelarna gör. Nu tycker jag inte SHL är en bättre liga, utan bara att dina resonemang kan användas emot dina teser också.

Anledningen som du pratar om varför inte svenskar gör succé i KHL beror dels på att de bästa svenskarna i Europa är i Schweiz och inte i KHL. Många svenskar i Schweiz kämpar för ett NHL-kontrakt medan majoriteten av svenska spelare i KHL har givit upp NHL-drömmen och spelar av några år i Ryssland och tjänar ihop pensionen.

Sedan är det också en del skitsnack från din sida att spelare från SHL inte gör succé i KHL. Denna säsong kan vi nämna Hersley och Zackrisson + Petersson, Bergström, Norman + 2 målvakter (Jag räknar in AHL då den ligan är i klass med SHL) om man sänker nivån lite från succé. Det är rätt många av de svenskar som är där och gått från SHL. Att kräva mer är alldeles att ta i. Sedan vet vi hur KHL fungerar också. En ryss går före en utländsk spelare om svensken inte är klart bättre.

Sedan svenskarna som går från SHL till KHL är av den sämre sorten, det är de som inte fått chansen borta i NHL/AHL och som heller inte får kontrakt i Schweiz (pga lönetaket). Ryssarna i KHL är nästan de bästa (bortsett från ett 40-tal borta i Nordamerika). Du jämför Ryska spelare bortom topp 40 mot svenskar bortom topp 100 (Tänk där på vilket litet land Sverige är i jämförelse).

Jag tycker din syn mot svenska spelare är orättvis.

Visst finns det de som misslyckas i KHL, men det beror nog på det sociala utanför hockeyn som man inte trivs med, bristande motivation, det jag är inne på ovan samt att det spelas en annan hockey i KHL som inte passar svenskar riktigt.

Ska vi vara helt ärliga också så har ca 25 % av svenskarna i KHL sista åren varit mediokra i SHL också. Det är inte bara svenska stjärnor som far över till KHL utan ibland kommer mediokra SHL-lirare dit också. Kan på rak arm nämna Tellqvist, Jämtin, Hedberg och han målvakten Mark Owuya. Nej svenskarna som far till KHL representerar inte SHL.

Om en svensk gjort succé i KHL hade han nog i de flesta fall aldrig hamnat där från första början då han vart så bra så NHL-klubbarna hade nappat. Därför existerar inte dessa fall i så stor utsträckning. Dessa spelare är i NHL. Ryssar däremot väljer ju ofta KHL före NHL om man inte är övre halvan i NHL. Som svensk gör man ett annat val och väljer NHL. Därför finns inte dessa svenskar i KHL. Enda undantaget är Omark som inte får chansen i NHL då han inte höll defensivt när han fick chansen.
__________________
Senast redigerad av 400Ben 2017-11-14 kl. 02:26.
2017-12-06, 20:37
  #10
Medlem
Räknar bort Ryssland nu. Att inte få spela under egen flagg motiverar inte spelarna speciellt bra.
2017-12-07, 12:00
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackperson
Räknar bort Ryssland nu. Att inte få spela under egen flagg motiverar inte spelarna speciellt bra.
Det kan ju bli tvärtom också att dom vill ge tillbaka efter detta
2017-12-07, 18:44
  #12
Medlem
Senaste nytt

https://www.aftonbladet.se/sportblad...dor-os-hockeyn

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback