Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-13, 08:50
  #1
Medlem
Tjena alla!
Nu är det så att jag just kopplat upp ett nytt ljudsystem till min saab 9-3.
Det består utav ett 600watt slutsteg och en 12" baslåda. jag drog pluskabeln direkt till batteriet och minus direkt till grund/mark (kablarna som tillhör slutsteget alltså) sen kopplade jag "på/on" kabeln till bakljuset som sätter igång när tändningen vrids på.
Nu till problemet, när jag vrider igång tändningen så börjar basen spela en konstant not på högsta volym oberoende av vilken volym som är insatt på stereo och slutsteg. men om jag drar ut hörtalarkabeln till basen och låter stereon starta och sedan koppla in högtalarkabeln igen så spelar den normalt. Hur ska jag göra för att slippa dra ut kabeln varje gång då jag ska igång med bilen? den har original stereo och jag kopplade speaker input från slutsteget till en av dem bakre högtalarna
Citera
2017-11-13, 17:38
  #2
Medlem
Årsmodell? Märke och modell på slutsteg?
Citera
2017-11-14, 17:17
  #3
Medlem
2000 Saab 9-3 se 2.0t
Slutsteget är ett MDS A-500
Citera
2017-11-14, 17:30
  #4
Medlem
mainfurers avatar
Du ska ju koppla remotekabeln till stereon, inte baklyset!
Har du tillräckligt bra jordpunkt, alltså ren plåt? Och inga högtalare jordade i plåten, utan i stereon?
Citera
2017-11-15, 08:18
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mainfurer
Du ska ju koppla remotekabeln till stereon, inte baklyset!
Har du tillräckligt bra jordpunkt, alltså ren plåt? Och inga högtalare jordade i plåten, utan i stereon?
Ska väl inte spela någon roll då bakljuset ger av 12v då tändningen vrids på. Inga högtalare är jordade i plåten men minus på slutsteget är jordad i plåten och ser bra ut
Citera
2017-11-15, 12:43
  #6
Medlem
Det är ett nedlastat, lastgammalt slutsteg så jag har inte fått fram så mycket info, men det saknar antagligen mjukstart, så kallad fördröjd start. Det du kan göra är att ha en brytare på remoten som då inte går via tändningen. Du slår på slutsteget först, sen startar du bilen. Sen kan du ha en jordslinga också. Det är bara att googla så får du veta vad du behöver göra åt det.
Citera
2017-11-16, 10:13
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Det är ett nedlastat, lastgammalt slutsteg så jag har inte fått fram så mycket info, men det saknar antagligen mjukstart, så kallad fördröjd start. Det du kan göra är att ha en brytare på remoten som då inte går via tändningen. Du slår på slutsteget först, sen startar du bilen. Sen kan du ha en jordslinga också. Det är bara att googla så får du veta vad du behöver göra åt det.
Ok. Tack för hjälpen!
Citera
2017-11-21, 20:50
  #8
Medlem
mainfurers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av samili
Ska väl inte spela någon roll då bakljuset ger av 12v då tändningen vrids på. Inga högtalare är jordade i plåten men minus på slutsteget är jordad i plåten och ser bra ut
Du får strömspikar och en inkonsekvent försörjning. Du har inte heller samma Watt, Ohm och Hertz via baklyset.
Istället för o hänga på FB så kan du ta tiden o dra en riktig kabel så kan vi hjälpa dig sen om problemet kvarstår? 2 minuter om du testar den "lös"
Citera
2017-11-21, 20:55
  #9
Medlem
poxers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mainfurer
Du får strömspikar och en inkonsekvent försörjning. Du har inte heller samma Watt, Ohm och Hertz via baklyset.
Istället för o hänga på FB så kan du ta tiden o dra en riktig kabel så kan vi hjälpa dig sen om problemet kvarstår? 2 minuter om du testar den "lös"
Vad svamlar du om? Remotekabeln är till för att slå på steget, inget annat.
Citera
2017-11-21, 21:29
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mainfurer
Du får strömspikar och en inkonsekvent försörjning. Du har inte heller samma Watt, Ohm och Hertz via baklyset.
Istället för o hänga på FB så kan du ta tiden o dra en riktig kabel så kan vi hjälpa dig sen om problemet kvarstår? 2 minuter om du testar den "lös"
Ja, vad svamlar du om? Likspänning ändrar inte riktning som växelspänning, så var hittar du "hertz" nånstans? I stället för watt och ohm borde du kanske ta reda på vad spänningen ligger på. Du behöver inte "hjälpa" mer i den här tråden.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback