Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-11-13, 01:29
  #1
Medlem
De senaste gångerna jag har varit inskriven på arbetsförmedlingen(sammanlagt 7-8 månader under ett par år) så har det varit sinnessjukt slött!

Det enda jag behöver göra är att Aktivitetsrapportera en gång i månaden. Det tar mig cirka 20 minuter. Och detta får jag ut ungefär 11 000:- I månaden för.

Förut var det personliga besök på arbetsförmedlingen, datakurs, söka jobb-kurser och vete fan allt.

Nån som känner igen sig?

Det känns också som arbetsförmedlarna har massa fler arbetssökande per skalle. Neddragningar kanske? Förr var jag tjenis med min handläggare

För längesedan fanns det tom arbetsförmedlingen utland. Nu har en del kontor börjat stänga vissa arbetsdagar och andra dagar tar dom bara emot bokade besök.
Citera
2017-11-13, 02:09
  #2
Medlem
Kan i princip bara hålla med, mitt lokala kontor har t ex bara öppet 2 dagar (även om man kan komma in om man har förbokade besök. Man inbillar sig ju iaf att man skulle ha mer än 1-3 besök/mån och ett och annat mail...
Nä, lägg ner AF och ersätt med antigen en helt ny organisation eller privata aktörer med andra krav eller krav som är förankrade i en verklighet ist för "jag har sökt dessa jobb och varit och pratat med de här människorna.
Citera
2017-11-13, 02:15
  #3
Medlem
Gissningsvis har Arbetsförmedlingen fullt upp med att hitta tillräckligt med rymdbaser för alla våra nytillkomna raketingenjörer.
Citera
2017-11-13, 05:22
  #4
Medlem
Det finns en anledning till att många (inklusive jag) ifrågasätter Arbetsförmedlingens funktion då den endast verkar fungera som en pengasprutande förälder åt lata människor...
Citera
2017-11-13, 05:31
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dc3102
De senaste gångerna jag har varit inskriven på arbetsförmedlingen(sammanlagt 7-8 månader under ett par år) så har det varit sinnessjukt slött!

Det enda jag behöver göra är att Aktivitetsrapportera en gång i månaden. Det tar mig cirka 20 minuter. Och detta får jag ut ungefär 11 000:- I månaden för.

Förut var det personliga besök på arbetsförmedlingen, datakurs, söka jobb-kurser och vete fan allt.

Nån som känner igen sig?

Det känns också som arbetsförmedlarna har massa fler arbetssökande per skalle. Neddragningar kanske? Förr var jag tjenis med min handläggare

För längesedan fanns det tom arbetsförmedlingen utland. Nu har en del kontor börjat stänga vissa arbetsdagar och andra dagar tar dom bara emot bokade besök.


Tror det är mer och mer neddragningar, har hört från bekanta som upplever liknande som du. Tråkigt, för att uttrycka sig milt, när du som arbetssökande påverkas av åtskärpning i resurser, jobbcoacher mm. Behovet är enormt men hela systemet är katastrof.
Citera
2017-11-13, 11:08
  #6
Avstängd
Livet måste vara bra trist med 11000kr i månaden
Citera
2017-11-13, 13:37
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldMeH
Livet måste vara bra trist med 11000kr i månaden

Det kanske bara är jag som tycker det är mycket pengar för att gå sysslolös.
Citera
2017-11-13, 13:44
  #8
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldMeH
Livet måste vara bra trist med 11000kr i månaden

Är mer än jag får i föräldrapeng och då är det ganska mycket mer krävande än att inte göra någonting. Är väl mer än man får av CSN också, och då är det ett lån man ska betala tillbaka. 11000 låter mycket tycker jag.
Citera
2017-11-13, 13:49
  #9
Medlem
Enligt en bekant som arbetar på Arbetsförmedlingen så har handläggarna på hens kontor 200 så kallade arbetssökande per handläggare. 200 var dock endast målet, var oftast betydligt fler så tid för någon personlig hjälp var inte att tala om.
Citera
2017-11-13, 14:43
  #10
Medlem
Klappars avatar
Arbetsförmedlingen borde läggas ned omedelbart, bara löjligt att arbetsförmedlare ska kontrollera så att arbetssökande söker jobb eller skicka runt dom på tramsigheter som jobbcoach.

Satsa pengar på utbildningar och kurser som ger kunskaper och erfarenhet istället. Seriöst, ska man skriva i cvt att man har vart hos jobbcoach senaste året eller gått till ex en snickarutbildning?
Citera
2017-11-13, 20:15
  #11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av dc3102
Det kanske bara är jag som tycker det är mycket pengar för att gå sysslolös.
Men du kan ju inte göra någonting för 11000kr går du aldrig utanför dörrarna?
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Är mer än jag får i föräldrapeng och då är det ganska mycket mer krävande än att inte göra någonting. Är väl mer än man får av CSN också, och då är det ett lån man ska betala tillbaka. 11000 låter mycket tycker jag.
Det är ju ett eget val du gjort om du inte ens får 11000 i föräldrapenning.
Citera
2017-11-13, 20:27
  #12
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Gissningsvis har Arbetsförmedlingen fullt upp med att hitta tillräckligt med rymdbaser för alla våra nytillkomna raketingenjörer.
HAhaha.

Klockrent.

Arbetsförnedringen är dysfunktionellt eftersom Sverige är dysfunktionellt. Om företag säljs ut så försvinner ju jobben också. Hur tänkte bananerna här?

I Skåne har det nog försvunnit mest i Sverige senaste 10 åren. Tidigare hade vi till och med SonyEricsson som var en stor arbetsgivare:

https://www.8till5.se/2017-11-09/50-...-mobile-i-lund
"– Jag tror att de kommer fortsätta med sådana här små varsel, "tysta varsel", och skära ner bit för bit." = Gäller resten av alla företag/bolag i Sverige också.

Ska alla jobba på asylboenden kanske?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback