Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-12, 23:50
  #1
Medlem
Blev just uppringd av en äldre kvinna som hävdade att jag använder hennes hotmailadress till att handla med bitcoin. Jag fattade ingenting till en början, men efter ett tag förklarade hon att hon fått flera mail från ”Bit service sweden” som hamnat i hennes skräpmail. I det står mitt namn och att jag sålt bitcoins via dem till ett högre värde som nu skall betalas ut och att ett konto därför behöver registreras.

Solklart bedrägeriförsök där de hoppas att mottagaren skall fylla i sina uppgifter så de kan komma åt konton etc, så inga otydligheter där. Det obehagliga är att de använder mitt namn. Jag har ett ganska ovanligt sådant som nästan säkert ingen annan i Sverige har, så jag förstår inte vare sig hur de fått tag på det eller varför de valt att använda just det. Hon hade fått flera mail under en tid som jag förstod det och olika namn användes, men flera var ställda i mitt. Det var så hon kontaktade mig, eftersom det är ett ovanligt namn googlade hon det och hittade mitt telefonnummer. Hon har även skickat över ett foto av mailet.

Någon som har en teori om hur och varför de tagit just mitt namn? I övriga mail var det betydligt vanligare namn som användes, typ Ulf, Jan och liknande. Känns lite obehagligt faktiskt.
Citera
2017-11-12, 23:55
  #2
Medlem
Zaedrewss avatar
Var försiktig. Hon kanske försöker lura dig. Extremt ovanligt att folk bemödar sig med att ringa upp för sådan här skit. Så som sagt var försiktig med vad du säger till henne.

Annars är det tyvärr vanligt. Det handlar mest om robotar som söker nätet och hittar namn som de sedan sätter till automatiserade utskick med spam. Nu har en sådan robot hittat ditt namn och skickat ut spam. Möjligen lite mer ovanligt då de mest är inställa på att hitta de mest vanliga namnen som typ Nils Svensson men såklart det kan hända.
Citera
2017-11-13, 00:00
  #3
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxny
Någon som har en teori om hur och varför de tagit just mitt namn?

Ren slump. De där bedrägeriföretagen har robotar som slumpmässigt väljer namn direkt ur telefonkatalogen eller liknande register.

Om du har ett ovanligt namn så är det dock en statistisk improbabilitet (stor (o)tur) att de valde just Ditt namn.
Du borde köpa trisslotter den här veckan. Särskilt om du aldrig vinner normalt. Det kan faktiskt hända att din (o)tur har en klustereffekt i detta avseende.


Citat:
Ursprungligen postat av Roxny
I övriga mail var det betydligt vanligare namn som användes, typ Ulf, Jan och liknande. Känns lite obehagligt faktiskt.

Som sagt, sådant slumpas fram av script. Låt dig inte spökas ut av en maskin med en slumpgenerator i. En enarmad bandit är betydligt farligare för dig.
Citera
2017-11-13, 00:04
  #4
Medlem
Lite något sådant jag tänkte också. Kändes bara så otippat att en robot skulle slumpa fram ett inte jättevanligt förnamn med ett riktigt ovanligt efternamn.

Självklart slog tanken att det kan vara en bluff från hennes sida även mig, men hon ringde från ett fast telefonnummer där namn etc stämmer och det var en äldre dam (eller lät iaf som det både vad gäller röst och datakunskaper). Dessutom ställde hon inga frågor om något som gällde mig utan frågade bara vad jag håller på med typ (hon verkade tro att hon kunde bli skyldig hotmail pengar eller nåt - haha). När jag förklarat erbjöd hon sig att skicka över bilder på mailet. Jag föreslog att hon skulle vidarebefordra det istället, men hon fattade inte hur man gör det - ytterligare ett tecken på att hon är en äldre person antar jag.
Citera
2017-11-13, 00:05
  #5
Medlem
Drar direkt och köper ett gäng lotter på vägen till jobbet imorgon då!
Citera
2017-11-13, 08:09
  #6
Medlem
borrizs avatar
Med tanke på alla eventualiteter så kan det vara bra om du polisanmäler detta.
Glöm inte att bifoga de bifogade mailen och den äldre kvinnans kontaktuppgifter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback