Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2017-12-16, 06:43
  #61
Medlem
Mvks avatar
Är du ute efter att sitta skönt så tar du en Volvo.

Körde taxi för några år sen och du kan ju gissa vilket bilmärke som chaufförerna krigade om när det skulle väljas bilar (åkaren hade 13 bilar).

Har kört nästintill alla bilmärken på svenska marknaden under 4 år som taxichaffis (utom uppenbara vräkbilar för 1mille såklart) och Volvo sitter man skönast i utan någon som helst tvekan.
Sitta och svettas i en Audi med stenhårda säten i 13h var som tur och retur till helvetet.
Citera
2017-12-26, 22:07
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurjon
Hej,

Ska köpa mig en suv eller vad det nu kallas.

Har tänkt mig någon av följande märken/modeller men tar gärna emot tips eller råd från andra som kanske har/haft någon av modellerna.

Toyota Rav4 laddhybrid - har provkört den, känns bra både vad gäller utrymme och prisklass men väldigt "plastig" invändigt.

Lexus NX300 laddhybrid - provkört. Gillar den skarpt både interiören och utseendet. Känns dock lite dyr (cirka 440K)

Funderar även på testa en Nissan Qaisqai, Volvo XC60 och eventuellt någon Audi A4 avant eller A6.

Några andra modeller eller märken ni kan rekommendera mig att testa?

Är egentligen inte så bilintresserad men vill ha en bil jag tycker är snygg till modellen och inte så "plastig" invändigt. Tycker faktiskt Toyota va rätt snygg utvändigt och typ 100K billigare än Lexus men den känns som sagt väldigt plastig invändigt.

Gärna ett bra lastutrymme (behöver inte vara överdrivet stort men vill iaf slippa pussla för att få in en vagn + liggdel)

Plus om det finns Isofix fram men verkar som att de flesta modeller (utom Audi A6) har dessa bak.

Blir det verkligen så mycket billigare med laddhybrid kontra "vanlig" bil när det gäller förmånsvärdet?

Budget 10 pbb efter rabatt (cirka 450k alltså) ska ha den som personalbil.

Om bilen känns rätt får den gärna vara lika billig som Nissan Qaisqai men går givetvis bra om den har samma prisklass som en Lexus (440K) så kom gärna med egna erfarenheter vad man absolut inte bör köpa och vad ni själv köpt och tex blivit positivt överraskad av.

Hoppas jag var tillräckligt informativ annars är det bara att ställa frågor då jag själv kan väldigt lite om bilar och således säkert glömt nämna viktiga egenskaper i min text.

Mvh

Kia sorento
Citera
2019-03-05, 17:13
  #63
Medlem
Elementarts avatar
Hur är andra generationen av Nissan Qashaqi? Tänker bensinkostnader o skatter osv.
Citera
2019-03-05, 18:13
  #64
Medlem
Beroende på dina behov så kan en Mitsubishi Outlander PHEV vara rätt, den var det för mig, men det hänger ju på att man kör till jobbet några mil varje dag, då får man snabbt igen pengarna.
Citera
2019-04-08, 16:09
  #65
Avstängd
Tammers avatar
Ska också köpa SUV, men i de lägre prisklasserna. Helst med bensinmotor, diesel verkar tveksamt just nu. Har råd med något i hundratusenkronorsklassen, och då verkar det handla om modeller som Nissan Qashqai, Kia Sportage, Dacia Duster, Skoda Yeti, Hyundai Tucson och liknande. Är det någon som har ett gott råd om detta, är någon modell att föredra och är det någon man ska undvika?
Citera
2019-04-09, 03:39
  #66
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Ska också köpa SUV, men i de lägre prisklasserna. Helst med bensinmotor, diesel verkar tveksamt just nu. Har råd med något i hundratusenkronorsklassen, och då verkar det handla om modeller som Nissan Qashqai, Kia Sportage, Dacia Duster, Skoda Yeti, Hyundai Tucson och liknande. Är det någon som har ett gott råd om detta, är någon modell att föredra och är det någon man ska undvika?

Du får ju en sprillans ny duster för de pengarna utan all utrustning men mitt råd är att hitta någon med 6 eller 8 under huven dels för att soppapriset är högt så är det ett bra argument till att pruta och är oftast bättre premium bilar så att säga med en del mil

Xc90 07-10a
Porsche cayenne 03-08
VW toureg 02-09
Audi q7 02-08
BMW x5
Mercedes ML

Alla ovan är midsize och ofta rikligt utrustade och även bekväma om du kör långt

Drar litern vid lugn körning . Ser bättre ut än de du nämnt och bättre kvalitet generellt

När jag hade bilfirma fick vi in en Skoda yeti och visst då får en nyare bil av ”billigare” märke men jag tar hellre en bättre bil för samma peng då dels får du dra tyngre

3.2 l mot 1.2 - 1.8l motor de kommer få jobba i motorvägsfart och känns allmänt billiga
Citera
2019-04-10, 13:07
  #67
Avstängd
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuningofroslagen
Du får ju en sprillans ny duster för de pengarna utan all utrustning men mitt råd är att hitta någon med 6 eller 8 under huven dels för att soppapriset är högt så är det ett bra argument till att pruta och är oftast bättre premium bilar så att säga med en del mil

Xc90 07-10a
Porsche cayenne 03-08
VW toureg 02-09
Audi q7 02-08
BMW x5
Mercedes ML

Alla ovan är midsize och ofta rikligt utrustade och även bekväma om du kör långt

Drar litern vid lugn körning . Ser bättre ut än de du nämnt och bättre kvalitet generellt

När jag hade bilfirma fick vi in en Skoda yeti och visst då får en nyare bil av ”billigare” märke men jag tar hellre en bättre bil för samma peng då dels får du dra tyngre

3.2 l mot 1.2 - 1.8l motor de kommer få jobba i motorvägsfart och känns allmänt billiga
Men när de bilar som du räknar upp kommit ned i hundratusenkronorsklassen är de nog väldigt slitna. Om man kollar på blocket är det ofta ruskiga långmilare som har gått en bra bit över 20000 mil. Dels känns det som att vad som helst kan gå sönder, och sen lär väl fjädring, stolar och annat vara väldigt slitet. Frågan är om en sån är bättre än en Kia eller Hyundai som gått hälften så långt?
Citera
2019-04-10, 14:32
  #68
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Men när de bilar som du räknar upp kommit ned i hundratusenkronorsklassen är de nog väldigt slitna. Om man kollar på blocket är det ofta ruskiga långmilare som har gått en bra bit över 20000 mil. Dels känns det som att vad som helst kan gå sönder, och sen lär väl fjädring, stolar och annat vara väldigt slitet. Frågan är om en sån är bättre än en Kia eller Hyundai som gått hälften så långt?

Åk o kolla på någon som är i spannet 15-25000 mil så lär du upptäcka att de är fräscha då nypriset var 3 ggr så mycket som en Kia tex och håller bättre kvalitet . Sett nån KIA som rullat över 35000 mil ?
Citera
2019-04-10, 16:26
  #69
Medlem
Känner 2 st som har en Sorento, och en Huyndai Santa Fe (som är samma bil i botten) och som gått över 40" mil.
Han med Sorenton uttryckte själv att han var tveksam till asiatiska farkoster när firman köpte in bilen, men den visade sig hålla mycket högre kvalite än tidigare tyskar, och det var just därför bilen fortfarande rullade i firman på sitt 4e år.
Citera
2019-04-11, 03:56
  #70
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 163cm
Känner 2 st som har en Sorento, och en Huyndai Santa Fe (som är samma bil i botten) och som gått över 40" mil.
Han med Sorenton uttryckte själv att han var tveksam till asiatiska farkoster när firman köpte in bilen, men den visade sig hålla mycket högre kvalite än tidigare tyskar, och det var just därför bilen fortfarande rullade i firman på sitt 4e år.

Säger inte det är dåliga bilar absolut inte men däremot brukar jag ha i åtanke detta i relation till skick för har åkt runt i en sorento under typ 4 mån då exet hade en och den hade rullat lite över 20k mil och 8 år gammal inredningen va solkig och stolarna nedsuttna och börjat rosta lite inte så farligt men ändå och äckligt obekväma stolar vid långkörning annars gick den som en klocka och hederligt dieselknack .

När jag som säljare försöker förstå kundens önskemål brukar jag gå upp 1-2 klasser dels pga följande att en bil som kostade 700.000 ny har har mer nödvändig utrustning , bekvämare stolar och invändigt känns många som nya efter 10 år mot motsvarande asiatisk bil som är plastiga och knarriga överallt men samtidigt så skiljde de 3-400.000 kr i nypris

En bmw/Mercedes från 05 känns betydligt fräschare och bättre ihopsatt än motsvarande Volvo från samma tid i 99 av 100 fall

Total ekonomin på en ”lyxig suv ” är i princip densamma mot en budget suv om man tänker i förbrukning för de mindre motorerna skiljer nån deciliter men då får man mer komfort och körglädje

Räknat på 1500 mil och egna siffror med en bmw x5 4.4 l V8 samt xc90 2.9 l t6 samt en sorento med 6an

Volvon 1.6l milen i snitt
BMW-n 1.2 l
Kia 1.1 l

Skiljer någon tusenlapp och den samme på försäkring och skatt . Att betala 5000 kr mer per år för att åka bekvämt är inget o bråka om
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback