Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-12, 19:39
  #1
Medlem
Bör jag investera på IOTA? Hela denna sak med Tangle överraskar mig jätte mycket! Det är bokstavligen talat gratis under 1 dollar. Hämta all negativa saker med IOTA! Och självklart hämta lite av de positiva som du vet!
Citera
2017-11-12, 20:07
  #2
Medlem
DigiFlaxs avatar
Tycker detta med Tangle har verkat jättespännande. Dock så var det ju en server som gick ner för dem nyligen och då gick hela nätverket ner. Så verkar inte som att de är decentraliserade. Så man ska nog vara en smula skeptisk mot nya tekniker som Tangle och Hashgraph.
Citera
2017-11-12, 21:36
  #3
Medlem
Trillskes avatar
Jag har börjat kalla det idIOTA. Jag vet att det är jättelöjligt. Men idIOTA är också jättelöjligt.

För det förtsta:
Nej deras "Tangle" är inte speciellt spännande alls. Ni är ungefär lika dumma i huvudet* som alla som skriver om den där "underliggande blockchain-teknologin", eftersom de inte har en jävla aning om vad Bitcoin är men ändå fått för sig att de kan låta smarta om de intresseras för tekniken. I ert fall har ni inte en jävla aning om datastrukturer, och vill ändå låtsas insatta genom att kalla idIOTAs datastruktur spännande. Bluäh. Detta är deras tangle:
Citat:
a directed acyclic graph
Låter det som "en spännande ny uppfinning"? Då är det för att ni är häpnadsväckande inkompetenta i området, *och gör man kvalificerade uttalanden om något utan kompetens är man dum i huvudet.

idIOTA har inget med Bitcoin och den här heta blockhain-marknaden att göra i dagsläget för att de kort sagt inte har en lösning för att göra detta decentraliserat. D.v.s. sure, de använder en effektivare datastuktur (detta är alltså ingen ny uppfinning - det är ett välkänt effektivare sätt att hantera ett nätverk, punkt slut) än Bitcoin, men de har ju för fasen inte ens löst det fundamentala problemet.

Likt förbaskat har de kört ICO, snackat i flera år(!) om att de är framtiden för IoT. Mm, då kanske man ska ha något av en produkt först? Åtminstone ett proof of koncept? Jävla larv.

----------

Sen får de gärna göra mig förvånad i framtiden, men idIOTAs första år i livet är ren cirkus för att få finansiering.

-----------

Att jag är arg är för att det är ett typiskt skitprojekt där man måste arbete rätt hårt för att se att det är ett skitprojekt. Man läser och läser deras hypande beskrivningar men fastnar hela tiden vid att "hmm.. men något saknas här?". Till slut får man lära sig att, ja, det saknas faktiskt en relevant produkt bakom alla ord om framtiden.
__________________
Senast redigerad av Trillske 2017-11-12 kl. 21:40.
Citera
2017-11-12, 22:10
  #4
Medlem
DigiFlaxs avatar
För att förtydliga så är IOTA inte distribuerat. Det är här i problemet ligger då utvecklarna vilselett om att det skulle vara distribuerat och få har gjort egna code reviews. Om man skulle göra IOTA distribuerat så skulle det antagligen bli något som liknar en blockkedja och då få samma problem som Bitcoin med skalbarhet. Det är först nu de senaste veckorna som detta har börjat gå upp för allmänheten och därför är det nog ett dåligt läge att köpa IOTA. Har tidigare varit optimistisk (tvingas jag tyvärr medge) om IOTA, men känner nu mest besvikelse.
__________________
Senast redigerad av DigiFlax 2017-11-12 kl. 22:18.
Citera
2017-11-13, 00:15
  #5
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DigiFlax
För att förtydliga så är IOTA inte distribuerat. Det är här i problemet ligger då utvecklarna vilselett [...]
Exakt! Eller ptjah, jag har faktiskt aldrig hört utvecklarna själva uttrycka att de har en lösning som de inte har. Men de har däremot sålt plattformen i flera år på det sättet som många mer eller mindre scam-coins gör nu för tiden. Flera år av "köp! köp! decentraliserad friktionsfri IoT-blockchain!". Sen har väl communityt fixat resten; jag menar till och med saker som bitconnect kan ju tydligen drivas till himlen av användarna.

Det "fula" utvecklarna har gjort är att de alltså tagit en effektivare datastruktur, en redan välkänd sådan snarare än någon innovation, som de inte har någon aning om hur man ska göra distribuerad (men de hintar om att de "försöker lösa det" för att sådana som jag ska hålla tyst så länge som möjligt). Sen säljer de in hela grejen som att Bitcoin på något vis siktade på en effektiv datastruktur. Och självfallet går folk på det, jag menar det där med "underliggande blockchain-teknologi" handlar ju just om att kreti och pleti fått för sig att Bitcoin innoverar med sin datastruktur.

I själva verket är Bitcoins datastruktur fullkomligt horribel- men Bitcoin löste problemet med distribuerat konsensus. Och därför var Bitcoin en revolution. Vi vet inte hur man gör detta med en effektivare datastruktur. Och att IOTA *försöker* hitta på något med en effektivare datastruktur, men än så länge inte vet hur man gör, bör mötas med en axelryckning.

Jag bläddrade deras whitepaper igen, och bara det faktum att de lyckas ägna en hel sektion på kvantdatorer (rätt jävla irrelevant sektion i det här stadiet) men inget om hur de ska attackera problemet med att faktiskt skapa det de försöker sälja in borde fått mig att stänga ögon och öron redan där.

Angående internet of things är Raiden mer eller mindre up and running med off chain transactions. Detta är vad man bör hålla ögonen på närmsta månaderna. De hade en presentation (kan varit från devcon) där de styr en radiostyrd bil med micro raiden-transaktioner. Så himla litet, men ändå så himla stort.
__________________
Senast redigerad av Trillske 2017-11-13 kl. 00:20.
Citera
2017-11-13, 01:40
  #6
Medlem
adolfbubblas avatar
Vad jag tycker om IOTA?
Jag tycker det är jättesvårt att köpa då det inte ens finns på Bittrex, som vanligtvis har allt. Därför stör jag mig på IOTA.
Citera
2017-11-13, 01:58
  #7
Medlem
DigiFlaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Exakt! Eller ptjah, jag har faktiskt aldrig hört utvecklarna själva uttrycka att de har en lösning som de inte har. Men de har däremot sålt plattformen i flera år på det sättet som många mer eller mindre scam-coins gör nu för tiden. Flera år av "köp! köp! decentraliserad friktionsfri IoT-blockchain!". Sen har väl communityt fixat resten; jag menar till och med saker som bitconnect kan ju tydligen drivas till himlen av användarna.

Tycker denna artikeln beskriver det bra:
https://medium.com/@ercwl/iota-is-ce...d-6289246e7b4d

Både IOTA och exchanges benämner det som distribuerat. Men i själva verket är det centraliserat genom en koordinator. Så om koordinatorn går ner (som den gjorde för några veckor sedan). Då går hela nätverket ner. Hela tanken med ett distribuerat system är just att man inte ska ha en single point off failure.
__________________
Senast redigerad av DigiFlax 2017-11-13 kl. 02:03.
Citera
2017-11-13, 02:42
  #8
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DigiFlax
Tycker denna artikeln beskriver det bra:
https://medium.com/@ercwl/iota-is-ce...d-6289246e7b4d

Både IOTA och exchanges benämner det som distribuerat. Men i själva verket är det centraliserat genom en koordinator. Så om koordinatorn går ner (som den gjorde för några veckor sedan). Då går hela nätverket ner. Hela tanken med ett distribuerat system är just att man inte ska ha en single point off failure.
Ja, egentligen är ju detta mycket mer fundamentalt än att det är single point of failure. Sure, sådant är problematiskt, men det är ett gammal klassiskt problem. Bitcoin löste det mer fundamentala problemet (som väl i princip förut upplevdes som olösligt) med att ingen aktör överhuvudtaget kan utöva makt som inte uppstår genom konsensus av nätverket - utan att någon part ens måste säkerställa eller kontrollera att så är fallet. Så är fallet, per matematisk konstruktion. Konsekvensen är ju helt brutalt häftig: vi har startat ett organiskt växande samhälle där vi varken kan eller behöver toppstyra något. Ur mikroperspektiv får vi lokala grupper som försöker lösa specifika detaljer, men ur ett makroperspektiv är det något som växer och kommer växa lika naturligt som själva evolutionen av mänskligheten.

IOTA gör ju liksom inte detta, de har den där gamla klassiska enheten hela nätverket tvingas lita på. Så det blir bisarrt att jämföra det med Bitcoin eller Ethereum.

Exempel från artikeln:
Citat:
(EDIT: This also opens up IOTA to double-spend attacks from the Coordinator itself, which I submitted an issue about. The issue was closed with no response. 3 months later, I got the explanation from IOTA co-founder that such an attack would be “not rational”, albeit indeed possible.)
Det är ju liksom inte ett problem som handlar om detaljer, det är ett fundamentalt problem.

Och han poängterar ju också varför jag kallar detta idIOTA:
Citat:
Furthermore, even if the Coordinator is planned to become optional someday, we currently have no way to verify that the technology will ever actually work safely without it, and thus, the spectacular claims by IOTA remains nothing more than ambitious theory.
Det idIOTA har är en vilja att lösa scaling och micro transactions. Wow. Vilken unik vilja.
__________________
Senast redigerad av Trillske 2017-11-13 kl. 02:53.
Citera
2017-11-23, 08:42
  #9
Medlem
lyktstolpes avatar
Jag känner igen iotas nuvarande form i bitcoins utveckling under 2012.

Potentialen finns. Det ska bara fortsätta utvecklas.

Bitcoin =1.0, ether=2.0, iota 3.0.

Bitcoin är napster iota är piratebay.
Blockchain är början, tangle är framtiden.

1usd /miota kommer snart vara ett minne blott.
Citera
2017-11-23, 10:40
  #10
Medlem
kjellbrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lyktstolpe
Jag känner igen iotas nuvarande form i bitcoins utveckling under 2012.
Vad är det du känner igen? Bitcoin hade vid den tidpunkten under 3 års tid bevisat i praktiken att dess trustlessmodell fungerat sedan dag 1. IOTA har hittills bara misslyckats med att bevisa just detta. Tills de visar att de kan, har de i princip inget mer än löften att visa upp.

Citat:
Ursprungligen postat av lyktstolpe
Potentialen finns. Det ska bara fortsätta utvecklas.
Den potentialen har hittills endast visat sig finnas i deras whitepaper. De har som sagt inte visat någonting i praktiken än.

De får gärna bevisa att de vet var de gör framöver och överraska oss alla. Inte mig emot. Men skall man jämföra dem med var i tiden de är just idag jämfört med Bitcoins utveckling, så får det bli november 2008, dvs då Satoshi släppte sitt whitepaper.
Citera
2017-11-24, 18:32
  #11
Medlem
det är helt centraliserat, vaporware

bra pump and dump dock, man kan definitivt tjäna pengar på skiten
Citera
2017-11-26, 12:08
  #12
Medlem
Var handlar ni IOTA?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback