Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-12, 19:12
  #1
Medlem
Sitter just nu och tittar på MIO/Ikea med mera och hittar inget som passar min smak. Men priserna skrämmer mig ändå. +10000kr för bara bordet.

Jag är händig men okunnig med material. Tittar på google och hittar massor jag vill ha som är hemmabyggda men vart ska man jaga material?

Sådant vill jag ha
https://images.styleroom.se/image/sc...C3%A5skris.jpg

Eller den färgen på skivan och svarta ben.

Vart köper man sådana plankor och hur är grunden.
Citera
2017-11-12, 19:25
  #2
Medlem
S.O.Stolps avatar
Det bordet ser ut som att det är byggt av gamla golvplankor. Sök på blocket eller efter begagnat byggmaterial.

Här är nån som säljer.

https://www.blocket.se/stockholm/Gam...n_75930529.htm

Här är nån som bygger.

Bygg ditt eget matbord
Citera
2017-11-12, 21:44
  #3
Medlem
mmais avatar
Det jag gjorde var att åka till en skola där dom har just möbelsnickeri som utbildning, fick ett robust furubord för tror det var under en tusenlapp plus en tårta.
Annars kan du ju köpa limfog och göra själv.
Citera
2017-11-13, 22:04
  #4
Medlem
Vilket träslag vill du ha?
Citera
2017-11-24, 21:57
  #5
Medlem
Sockss avatar
Jag skulle ha köpt ytterpanel på tex Byggmax. Finns 195 mm breda för 1890 per löpmeter. Ett bord som är nästan 1 m brett och 2 m långt skulle då kosta omkring 200 kr för skivan. Du måste dock räkna med en del spill, du måste ofta betala för hela brädan även om du inte behöver hela längden. Vanliga längder är 3,6, 4,2 osv. Då tjänar du på att köpa de som är 4,2.

Slipa själv och om du vill lite ojämnt på kanterna så får du ett mer ' gamla-upphittade-plank-utseende' på dem.

Sedan betsa i den nyans du vill ha. Hur du gör underredet kan du googla på eller kolla på Pinterest.
Bara att söka på bygga eget bord eller något sådant. Kom ihåg att köpa smalare brädor du har tvärsöver så att brädorna blir en skiva så att säga, men det bör stå i någon av beskrivningarna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback