Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-12, 17:46
  #1
Medlem
Celticos avatar
Vilka regler gäller för att bege sig ut på jakt under jaktperioden för vildsvin, hjort och annat skogsdjur?

Utanför där jag bor finns en privatägd skog där jag löper och en gång om året möter jägare som jagar vildsvin. Under dessa dagar har dom märkt ut att jakt pågår.

Om jag själv tar ett jägarlicens behöver jag följa några regler för att ge mig ut och jaga? Kan jag bara gå ut en morgon och jaga hare i skogen? Eller är det en massa byråkrati med att man måste kontakta markägare eller kommunen för att få rätt att jaga... Som sagt jag vet ingenting om vad reglerna säger och har inte hittat några svar på mina frågor.

Om marken tillhör kommunen vad gäller då, och vad gäller om man skjuter nått, typ vildsvin, behöver man rapportera detta till någon och vad behöver man göra med bytet?
Citera
2017-11-12, 18:06
  #2
Medlem
48ans avatar
Du måste ju ha jakträtten på den mark du ska jaga på. Antingen som markägare eller att du arrenderar mark. Sen kan du bli inbjuden som gäst av den som äger mark eller arrenderar.
Citera
2017-11-12, 19:11
  #3
Medlem
psflaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celtico
Vilka regler gäller för att bege sig ut på jakt under jaktperioden för vildsvin, hjort och annat skogsdjur?

Utanför där jag bor finns en privatägd skog där jag löper och en gång om året möter jägare som jagar vildsvin. Under dessa dagar har dom märkt ut att jakt pågår.

Om jag själv tar ett jägarlicens behöver jag följa några regler för att ge mig ut och jaga? Kan jag bara gå ut en morgon och jaga hare i skogen? Eller är det en massa byråkrati med att man måste kontakta markägare eller kommunen för att få rätt att jaga... Som sagt jag vet ingenting om vad reglerna säger och har inte hittat några svar på mina frågor.

Om marken tillhör kommunen vad gäller då, och vad gäller om man skjuter nått, typ vildsvin, behöver man rapportera detta till någon och vad behöver man göra med bytet?


Har du inte svar på denna fråga, ska du nog inte ens fundera på att jaga.
Citera
2017-11-28, 14:59
  #4
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Det bästa för dig är nog att gå kursen för jägarexamen, där kommer du lära dig allt du frågar om plus mycket mer.

Men ja, i korthet, för att få ge dig ut och jaga måste du antingen vara jakträttsinnehavare (antingen om du äger marken eller arrenderar) eller vara medbjuden av jakträttsinnehavaren, samt ha löst statligt jaktkort. Du får bara jaga under vissa perioder på året som beror på vad det är du vill jaga.

På kommunal mark är det kommunen som är jakträttsinnehavare så där får du inte jaga alls. Samma med statlig mark.

Vill du jaga med vapen, kula eller hagel, (man kan ju jaga med fällor) måste du ha licens för vapnet du använder alt. uppsiktsutlåning vilket innebär att vapenägaren går med dig och håller sig nära (jämför med övningskörning).

När du fällt ett byte behöver du inte göra något alls med det, egentligen, men vad är då poängen med att jaga. Bytet skall tas om hand, passas, hängas, flås, styckas och ätas. Vissa viltarter bör man dessutom skicka prover på till statens vetrinärmedicinska anstalt för att testa för till exempel trikiner.

Under vissa omständigheter får du ge bort eller sälja köttet.
Citera
2017-11-28, 22:58
  #5
Medlem
Celticos avatar
Tack för svaren. Ja, jag är inte så intresserad av djuren i sig. Tänkte bara använda mig utav dom för att öva RECON. Men nog fel land...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback