Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-11-13, 22:38
  #13
Medlem
Jag tycker man ska pensionsspara för fullt när man är ung, och då menar jag ett privat sparande ingen låst skit.

Jag är 25 och sparar (investerar) så mkt jag bara kan för att kunna gå i pension vid 40-50, förstår verkligen inte hur man kan orka jobba tills man är 65-70, jag är redan trött och har knappt börjat. Denna konstanta jobb-hets i samhället är helt sjuk och onaturlig, det är typ som att det har blivit så för att vi annars skulle ha för mkt tid att tänka. Allt handlar om pengar idag, folk kan gå och går över lik för pengar det är tragiskt.

Flumma iväg lite men jag säger spara så mkt du kan och sluta jobba så tidigt som möjligt, det krävs ett par 2-4 miljoner så bäst att sätta igång
Citera
2017-11-14, 18:15
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Man skall inte spara för tungt när man är ung, för en ålderdom som i värsta fall inte kommer.....men som sagt några hundralappar!
Jag håller till viss del med. Men så har man dilemmat med att ränta på ränta effekten blir så brutalt myrket kraftfullare om man spar tungt i unga år.
Läs under rubriken "Värdet av att börja investera tidigt för att dra maximal nytta av ränta-på-ränta" på länken nedan.
Det är enkel matte men slutar aldrig att fascinera mig.

http://oberoendeprivatekonomiskradgi...ranta.html?m=1
Citera
2017-11-14, 18:46
  #15
Medlem
Badassoverheres avatar
Körde på Avanza.

En sista fråga; man bör ju investera i flera olika fonder för att sprida sin risk (eller hur?). Om man då till exempel använder sig av portföljgeneratorn på Avanza så rekommenderar den även fonder med förvaltningsavgifter, hur stor skillnad kommer detta göra i det långa loppet?

Portföljgeneratorn är ju väldigt smidig för mig då jag är oerfaren.

Mvh
Citera
2019-10-15, 19:14
  #16
Medlem
eggshellss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrstardust
Klart du ska spara.
Men vad du än gör så lås inte upp dina pengar.
Bankerna kommer råda dig till att låsa pengarna till du är pensionär.
Gör inte det.
Spara i fonder eller nått.
Ditt mål ska vara att ha så lite utgifter som möjligt då du är pensionär.

Ursäkta väcker tråden liten.

Jag har bara sparat 500kr/mån i 15 år i olika fonder/aktier. Dom går upp och ner men tänker inte så mycket på och lägger en plan för nästa år, om man ska byta ut någon fond. Försöker ha en hel del likvid med. Loggar inte in så ofta men tror det bör va 30%

Anyhow. Till min fråga, alla banker och instituter vill man ska pensionsspara. Det är alltså sina egna pengar man lägger undan för att endast ha rättighet att ta ut när man officiellt går i pension - var i tusan sparas dessa pengar? Blandar jag ihop det nu med 7AP-fonden eller är frågan legit?

Om jag nu, som 38 åring med kollektivavtal via jobb vill starta en "mindre pension" säg, 300kr mån. Är de lönt?

Sorry
Citera
2019-10-15, 19:30
  #17
Medlem
se bara till att spara i något annat än SEK...guld EUR,Dollar...bara inte SEK
Citera
2019-10-15, 19:41
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eggshells
Ursäkta väcker tråden liten.

Jag har bara sparat 500kr/mån i 15 år i olika fonder/aktier.

Sorry
Intressant! Hur mycket plus ligger du i procent!?

Bytte du till isk när det kom?
Citera
2019-10-15, 20:12
  #19
Medlem
eggshellss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falurouge
Intressant! Hur mycket plus ligger du i procent!?

Bytte du till isk när det kom?

Vill inte svara på, inte så högt som man skulle kunna tro.
Vet inte hur gammalt ISK är men så vitt jag vet har jag alltid sparat i det.

Min fråga var mer - Om man skulle fixa ett pensionsspar - var skulle dessa pengar då "hänga"? Jag har läst mycket av det äts upp av avgifter/skatter. Var väl några år tillbaka man kunde spara 6000kr/år skattefritt. Nåja.. antar någon vet mer?
Citera
2019-10-18, 17:55
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eggshells
Vill inte svara på, inte så högt som man skulle kunna tro.
Vet inte hur gammalt ISK är men så vitt jag vet har jag alltid sparat i det.

Min fråga var mer - Om man skulle fixa ett pensionsspar - var skulle dessa pengar då "hänga"? Jag har läst mycket av det äts upp av avgifter/skatter. Var väl några år tillbaka man kunde spara 6000kr/år skattefritt. Nåja.. antar någon vet mer?

Det du tänker på är IPS, rätten att dra av har försvunnit så det ska du absolut inte spara i, då det i så fall blir dubbelbeskattning (du sätter in skattade pengar och betalar skatt igen när du tar ut som).

Gör som nämnts tidigare i tråden, ISK eller kapitalförsäkring på något ställe som inte tar någon avgift, tex avanza eller nordnet. Du har då valfriheten att ta ut det tidigare om det skulle bli aktuellt.

Spara i några breda, billiga fonder, tex avanza zero, avanza global, spiltan aktiefond investmentbolag, spiltan global investmentbolag osv.

Isk kom 2012 för övrigt.
Citera
2019-12-13, 21:44
  #21
Medlem
Har en Fråga. 2011 började jag pensionsspara och slutade dec 2016. Jag fick dålig info från banken att det är låst och gick inte ta ut före jag var 65. För några gadar sen ringde nån från banken o ville att jag ska flytta pengar till en annan "trad". När jag diskuterade det på jobbet med kollegor dom hade redan plockat ut vid dec 2016. Jag gick till banken o pratade med dom o plocka ut det. Dom sa det gick o göra det med viss ovillighet... Och skulle skatta 30% på hela beloppet. Det hade visst gått upp lite gran men tar man 30% på hela beloppet det blir mindre än vad jag har sparat från början. Diskuterade lite med kollegor dom tyckte med att man ska skatta bara vinst men nej..vad är resonemang till det?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback