Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-12, 16:20
  #1
Medlem
Hej alla. Jag tänkte be om lite input i en inlämningsuppgift som jag har.

Jag har en inlämningsuppgift inom marknadsföring som ska in om några dagar, inget omfattande, bara en A4 sida. Även om jag känner att jag ganska enkelt skulle kunna skriva ihop något och skicka in med betyget Godkänt så känner jag mig lite fattig på inspiration, eller rättare sagt en vinkel. Därför tänkte jag sammanfatta lite till er vad som menas med trender och fråga efter lite input.

Frågan grundar sig Micro och Macro miljö, jag ska försöka sammanfatta det på ett sätt som inte blir allt för tråkig läsning. Den slutgiltiga frågeställningen kommer längre ner om ni vill hoppa direkt dit.

Som marknadsförare så får man ta en titt på företaget man ska marknadsöra - det gör man efter micro och macro miljö.

Micro är sådant som företaget själva kan påverka - ta del av. Macro är sådant företaget inte har någon påverkan på. Med andra ord:

Micro: (sådant företaget kan vara med och påverka)
1. Företaget - VD - personal
2. Samhällsintressenter - Media - branschorganisationer - kommun/stat
3. Affärspartners - leverantörer - distributörer
4. konkurrenter

Macro: (sådant företaget inte kan påverka)
1. Samhälle & Kultur (befolkningssammansättning, kulturer, religioner md.f)
2. Politik&Lagstiftning. (RUT, Subventioner, arbetsgivaravgifter, skatter)
3. Ekonomi. ( Ränta, låg/hög konjunktur)

Sedan finns det tre trender som ligger utan på detta, trender är sådant som påverkar både micro och macro. Dessa trender är:
Teknik (exempelvis försökte musikindustrin väldigt länge kämpa emot teknikutvecklingen)
Hållbarhet (det ställs inre och yttre krav på hållbar utveckling, ekologiska produkter, närodlat eller korta transportsträckor osv)
Upplevelse (fler har insett att istället för att sälja in en produkt för dess egenskaper, ska man sälja in den för dess upplevelse)

Så frågan är:
Vilka trender inom Teknik eller Hållbarhet eller Upplevelse tror Du kommer att påverka företagen/kräva att de marknadsför och säljer sina produkter på ett (delvis) annat sätt jämfört med idag?

Jag söker input, vinkling. Något ni kommer att tänka på som kan vara värt att lyfta fram? Kanske det finns en ny trend att diskutera?
Citera
2017-11-12, 17:08
  #2
Medlem
XaoqcHs avatar
En trend som pågått i några år med Seth Godin och Gary Vaynerchuk som förkämpar är autenticitet och ärlighet inom marknadsföring. Man vill komma bort från den gamla skolans marknadsföring som oftast innebär stel, opersonlig och falsk marknadsföring. Istället är företagsledarens personlighet och principer en naturlig del av marknadsföring, vilket automatiskt gör marknadsföringen mer unik och en kraftfullare konkurrensfördel.

Länkar:
Citera
2017-11-12, 23:08
  #3
Medlem
MADs avatar
Företaget ska helst ha bättre koll på vad kunden vill än vad kunden själv har.
Allt bygger på att samla data idag. Det företag som har bäst kundata kan göra bäst marknadsföring.
Så trenden går hela tiden mot att på bästa sätt analysera kunden.
Citera
2017-11-14, 08:56
  #4
Medlem
Tack för era input. Ska skriva ihop något i morgon och skicka in

Intressant det här med Autenticitet, men kan man verkligen säga att det är en yttre trend?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback