Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-11-22, 16:49
  #13
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Jag har ganska bra resultat de tre senaste åren. Över 30% per år. Har inga avancerade strategier varken tekniskt eller fundamentalt men letar efter sånt som känns överköpt eller översålt snarare än att följa trend. Fokus ligger på riskhantering och positionsstorlek. En normal position ligger nog runt 1-2%, sen har jag inget emot att ackumulera om kursen går emot mig. Min vanligaste strategi går ut på att ackumulera större och större positioner i något som jag tror är nära att vända. Oftast vänder det innan jag hunnit investera mer än 10% av portföljen. Har funnits lägen där jag fått sälja av allt annat och legat över 100% med marginal i samma position. Har alltid en fast övertygelse om att kursändring är nära fast jag vill såklart inte hamna i den situationen.
Låter som en helt jävla livsfarlig taktik.
Citera
2017-11-22, 18:49
  #14
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRiddle-
Låter som en helt jävla livsfarlig taktik.

Det kan bli farligt i vissa lägen ja, det går alltid att realisera delar av förlusterna och få ner risken när läget börjar närma sig, det avgör man själv, å andra sidan är min genomsnittliga exponering c:a 50% med stor spridning så jag är mer skyddad mot vanliga kursfall än de som ligger i index. Jag satsar aldrig stort på enskilda aktier utan i olika index ETFer som följer länder, branscher eller råvaror, och man får väga risken därefter, råvaror får man ha störst fallhöjd för. Jag brände mig rejält på olja och naturgas men tog tillbaks allt väldigt snabbt också tack vare att jag vågade ligga kvar över 100% exponerad på botten. Men visst, det var en läxa.
Citera
2017-11-22, 20:33
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRiddle-
Låter som en helt jävla livsfarlig taktik.

Mycket är en kapitalfråga, framförallt när gäller CFD alla fall om du har väldig hög hävstång. Hur mycket pengar du har backa upp fallande marknad och hur länge du tror tar innan vänder tillbaka.

Men kan vara billigare ta smäll om du kan generera mer pengar med frigjort kapital mot hålla det X veckor eller månader.

Även om 2017 varit extrem stor uppgång även oljan stiger fortfarande. Brukar själv köpa på mig lite förmycket i olika steg på saker nästan vet helt säkert kommer generera bra profit. Senast var det naturgas i Oktober blev sittande med litet tag.

Nu sitter jag kvar men några positioner på Spanien som jag gissar kan bli rätt långvarigt. Åt andra sidan gjort väldig bra avkastning redan mellan alla upp och nedgångar under Katalonien konfliktens kaos.

Men tar man inga risker kommer man inte tjäna någon hög avkastning, åt andra sidan ser jag inte saker som så hög risk ändå om man gör någorlunda vettiga analyser samtidigt.

Det är mer livsfarligt för sitt kapital ha det på ett sparkonto med 0.1% ränta.
Citera
2017-11-23, 00:08
  #16
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Mycket är en kapitalfråga, framförallt när gäller CFD alla fall om du har väldig hög hävstång. Hur mycket pengar du har backa upp fallande marknad och hur länge du tror tar innan vänder tillbaka.

Men kan vara billigare ta smäll om du kan generera mer pengar med frigjort kapital mot hålla det X veckor eller månader.

Men tar man inga risker kommer man inte tjäna någon hög avkastning, åt andra sidan ser jag inte saker som så hög risk ändå om man gör någorlunda vettiga analyser samtidigt.
Anledningen till att det är farligt har inget att göra med hur mycket kapital han har. Den största risken som jag ser det är väl att han kan förlora riktigt stora delar av sitt kapital på en minut om något oförutsett händer och han har 50-100% av kapitalet inne i värdepappret.

Visst, risken är väl inte jättestor, men den är tillräckligt stor att om han gör på samma sett i ett antal år så kommer det hända för eller senare. Sen kan man väl göra skitbra analyser men så släpper företaget ett pressmeddelande som gör att kursen rasar. Tycker väl främst att det är därför som jag inte vill ha för stora delar av mitt kapital i samma värdepapper.
Men visst, tar man inga risker är det väl svårare att göra vinster.
Citera
2017-11-23, 01:25
  #17
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRiddle-
Anledningen till att det är farligt har inget att göra med hur mycket kapital han har. Den största risken som jag ser det är väl att han kan förlora riktigt stora delar av sitt kapital på en minut om något oförutsett händer och han har 50-100% av kapitalet inne i värdepappret.

Visst, risken är väl inte jättestor, men den är tillräckligt stor att om han gör på samma sett i ett antal år så kommer det hända för eller senare. Sen kan man väl göra skitbra analyser men så släpper företaget ett pressmeddelande som gör att kursen rasar. Tycker väl främst att det är därför som jag inte vill ha för stora delar av mitt kapital i samma värdepapper.
Men visst, tar man inga risker är det väl svårare att göra vinster.

Jag håller med om att så fort man är väldigt exponerad i ett enskilt värdepapper så har man mycket hög risk men man får göra sannolikhetskalkyler över hur mycket man har råd med och vad sämsta tänkbara scenario skulle kunna bli och se till att man har råd med det. Det hjälper även att ha ett margin account. Jag går ut försiktigt och med spridning och det mesta vänder faktiskt direkt efter man tagit första positionen på 1-2% av portföljen, det är sällsynt att jag hinner bli exponerad över 10%. Men sen finns det de där lägena där det bara fortsätter, men som sagt en vändning kommer alltid förr eller senare om man håller sig till index-produkter. Handlar jag med aktier är det inte samma ackumulering vid motgång. Sen det här med analyser tar jag inte så hårt på, jag har inga avancerade analyser alls, däremot funderar jag hela tiden över risken i varje position och sämsta tänkbara scenario. Enligt mig ligger nyckeln till framgång helt i riskhanteringen. Man kan inte veta hur börsen ska gå men man kan bedöma risker.
Citera
2017-11-23, 01:35
  #18
Medlem
Centauris avatar
Måste säga att jag är riktigt imponerad av era investeringar.

En fråga dock:

Förutom vid börskrascher. Har ni haft ”dåliga” år? Om ja, vad låg avkastningen på då?
Citera
2017-11-23, 11:45
  #19
Medlem
DeMysteriiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Jag håller med om att så fort man är väldigt exponerad i ett enskilt värdepapper så har man mycket hög risk men man får göra sannolikhetskalkyler över hur mycket man har råd med och vad sämsta tänkbara scenario skulle kunna bli och se till att man har råd med det. Det hjälper även att ha ett margin account. Jag går ut försiktigt och med spridning och det mesta vänder faktiskt direkt efter man tagit första positionen på 1-2% av portföljen, det är sällsynt att jag hinner bli exponerad över 10%. Men sen finns det de där lägena där det bara fortsätter, men som sagt en vändning kommer alltid förr eller senare om man håller sig till index-produkter. Handlar jag med aktier är det inte samma ackumulering vid motgång. Sen det här med analyser tar jag inte så hårt på, jag har inga avancerade analyser alls, däremot funderar jag hela tiden över risken i varje position och sämsta tänkbara scenario. Enligt mig ligger nyckeln till framgång helt i riskhanteringen. Man kan inte veta hur börsen ska gå men man kan bedöma risker.

Hur bedömer du dessa risker, eller kort och gott, hur riskhanterar du dessa positioner?
Citera
2017-11-23, 12:56
  #20
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeMysteriis
Hur bedömer du dessa risker, eller kort och gott, hur riskhanterar du dessa positioner?

Inga avancerade metoder. För några år sen gjorde jag ett program där jag kan mata in värsta tänkbara pris och hur mycket kapital jag vill avsätta maximalt och jag minns inte exakt, nånting mer, och det ger mig nivåer och positionsstorlek som jag kan använda för att inte spränga budgeten. Men efter det var klart använde jag det i princip aldrig, även om det gav en fingervisning så det blir för mekaniskt och var inte värt besväret att mata in siffrorna. Så jag gör bara egna bedömningar som bygger på erfarenhet av att ha gjort denna typen av trade många gånger. Kollar av portföljen, var finns det störst risk, hur ska jag agera om det fortsätter gå åt fel håll etc. Vilken nivå är rimligt att addera till positionen på. Jag försöker hålla risken på den nivån att jag inte bryr mig emotionellt om vilket håll kursen går. Går kursen åt rätt håll direkt så jag tjänar pengar är det såklart bra, men då blir vinsten oftast inte särskilt stor, går kursen emot mig så att jag har möjlighet att investera mer och tjäna mer pengar är det en möjlighet att i längden göra större vinster så det är inte enbart negativt.
Citera
2017-11-24, 01:50
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Intressant, mycket lönsamt i bullmarket kan jag tänka mig?
Jo det fungerar bra i bullmarket då man har underliggande trend till sin fördel. Funkar i bearmarket också, men då får man öka säkerhetsavståndet.
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Åkt på några rejäla nitar?
Har klarat mig från det hitills, men förr eller senare lär man åka på en, sett över +100 trades lär det ju hända statistiskt sett.
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Hur länge har du använt strategin?
Kört sporadiskt tidigare där jag sålt på fredag morgon på lösendagen och suttit på risken i 6 timmar fram till stängning. Det funkar men ger låg avkastning. Börjat sälja systematiskt på lite längre löptider (5-20 dagar). Föredelen med att sälja nära lösen är att thetat accelerarar sista dagarna och kollapsar premium allt mer för varje dag fram till fredagen. Det minskar risken i sig.
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Försöker du tajma dessa mycket eller är det mer mekaniskt att du gör en ny trade varje vecka?
Ingen timing, tittar tekniskt på aktien/ETF:en om det ligger i upptrend, sidledes eller nertrend och var i trenden den ligger och väger in det i den sammanlagda sannolikhets bedömningen. Tar även med standard avvikelse som ger en sannolikhets siffra i procent.
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Jag har inge erfarenhet av optioner men måste du inte sätta priset väldigt lågt för att få dem sålda i nuvarande marknadsläge när VIX ligger så lågt?
Jo, sälja i S&P 500 elller Nasdaq 100 är lönlöst när vollan är så låg som den är idag. Man får leta efter volla i andra marknader som t.ex i diverse Emerging Markets, olika sektor index, enskilda aktier, etc.
__________________
Senast redigerad av Lagunitas1 2017-11-24 kl. 01:52.
Citera
2017-11-24, 11:28
  #22
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagunitas1
Jo det fungerar bra i bullmarket då man har underliggande trend till sin fördel. Funkar i bearmarket också, men då får man öka säkerhetsavståndet.

Har klarat mig från det hitills, men förr eller senare lär man åka på en, sett över +100 trades lär det ju hända statistiskt sett.

Kört sporadiskt tidigare där jag sålt på fredag morgon på lösendagen och suttit på risken i 6 timmar fram till stängning. Det funkar men ger låg avkastning. Börjat sälja systematiskt på lite längre löptider (5-20 dagar). Föredelen med att sälja nära lösen är att thetat accelerarar sista dagarna och kollapsar premium allt mer för varje dag fram till fredagen. Det minskar risken i sig.

Ingen timing, tittar tekniskt på aktien/ETF:en om det ligger i upptrend, sidledes eller nertrend och var i trenden den ligger och väger in det i den sammanlagda sannolikhets bedömningen. Tar även med standard avvikelse som ger en sannolikhets siffra i procent.

Jo, sälja i S&P 500 elller Nasdaq 100 är lönlöst när vollan är så låg som den är idag. Man får leta efter volla i andra marknader som t.ex i diverse Emerging Markets, olika sektor index, enskilda aktier, etc.

Tack för bra svar. Har då nån åsikt om produkter som XIV och SVXY? Det är ju lite likt det du gör men man slipper göra jobbet själv.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback