Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-12, 15:48
  #1
Medlem
Hej.

Som det står, jag har stängt av datorn med "Strömsparläget" för vila datorn.
Och när jag gjort det, händer inget på 30-60min (inte riktigt tagit tiden.. men en höftning..), sen startar datorn upp sig själv, och efter ca 5 sekunder stänger den av sig själv...
Helknäppt....

- 5-6år gammal dator.
- Händer varenda gång jag använder "Strömsparläget".
- Startat om datorn många ggr.
- Stängt av datorn på riktigt med "Stäng av".
- Internet routern avstängd vid 90% av alla "Strömsparlägen".
- Använt "Malwarebytes Anti-Malware".
- Använder "Avast Antivirus".
Alla i olika kombinationer och olika tillfällen, inget hjälper eller ens får det att hoppa över 1 enda gång då jag släcker ner datorn med "Strömsparläget", alltid 100% utgång med starta upp, och ner självmant..

Pågått i 1.. kanske 2 års tid.. Så de senast 100ggr i rad har detta hänt, typ (ny höftning.. dock irad).

Inte jättestörande, men alltid undrat vad faan pågår med 'an..

OCH, jag kan ALDRIG starta upp datorn med musen eller tangentbordet (såvidare jag inte "väcker" upp datorn INNAN detta automatiska uppväckandet och nedsläckningen..), utan jag måste alltid, varenda gång, fysiskt trycka på startknappen på datorn för att väcka datorn från "Strömsparläget".
Bara nu när jag läser upp detta högt för mig själv... kan det vara musen eller tangentbordet som gör det? Glapp eller vad som helst... iofs borde inte datorn släckas ner efter 5sek... och det borde hända flera ggr än bara 1 gång/"Strömsparläge" har aktiverats...
Citera
2017-11-12, 17:11
  #2
Medlem
Strychnos avatar
Det finns 2 olika "strömsparlägen" som många antingen inte vet om eller inte förstår, eller blir förvirrade av.

Strömsparläge: Skärm, hårddiskar och endel annat stängs av, men själva datorn är igång.
Viloläge: Är att stänga av datorn helt, skillnaden är att operativsystemet sparar ner inställningar och allt på hårddisken innan den stänger av. Datorn blir då helt avstängd.

Det kan vara så att du sätter datorn i strömsparläget, vilket inte stänger av datorn, men sen efter vad du har för inställning på energisparschemat sätts datorn i viloläget, tex efter en timma, och först då stängs datorn av.
Citera
2017-11-13, 00:59
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strychno
Det finns 2 olika "strömsparlägen" som många antingen inte vet om eller inte förstår, eller blir förvirrade av.

Strömsparläge: Skärm, hårddiskar och endel annat stängs av, men själva datorn är igång.
Viloläge: Är att stänga av datorn helt, skillnaden är att operativsystemet sparar ner inställningar och allt på hårddisken innan den stänger av. Datorn blir då helt avstängd.

Det kan vara så att du sätter datorn i strömsparläget, vilket inte stänger av datorn, men sen efter vad du har för inställning på energisparschemat sätts datorn i viloläget, tex efter en timma, och först då stängs datorn av.

Fattade faktiskt ingenting :-p
Har iaf inte båda dom valen, "Viloläge" och "Strömsparläge", har BARA den ena.. och den står bland dem andra valen om att ändra datorns nuvarande läge... har "Växla Användare", "Logga Ut", "Lås", "Starta Om", "Stäng Av", och självklart "Strömsparläge". Duvet dom valen som dyker upp, när man trycker på "Start" -knappen (eller "Windows" -knappen) och tittar längst ner till höger -valen.

Och du blandade ihop dem i ditt "svar" där.. att använda "Strömsparläge", stänger av datorn helt och hållet, fast när man startar upp datorn igen är ALLA programmen uppe som innan man stängde ner datorn. Som om man hade "Internet Explorer" igång med en massa Flashback-flikar uppe, och "Winamp" musik, "Windows" mappen, "VLC" med filmen, ALLA dom programmen är uppe och i samma skick på millisekunden som när jag använde "Strömsparläget" -avstängningen.
Datorn är iaf 100% tyst, så den är stort sett helt avstängd, den bara "minns" allt jag hade uppe på skrivbordet och använde precis innan jag stängde ner den :-/

Vad är du för "Moderator" egentligen?? Läs det jag skrivit INNAN du svarar.. det står klart och tydligt att "sen startar datorn upp sig själv, och efter ca 5 sekunder stänger den av sig själv"!
Och flertalet andra liknande tillfällen med att jag stänger av datorn.. inte att jag "släcker ner" eller energisparar...
Om jag minns rätt har det hetat "Strömsparläge" sen jag började använda föräldrarnas dator, typ -95...
Aldrig hört talas om något som är "Viloläge" faktiskt... låter mer som "Skärmsläckare" funktionen eller "Energispar" -läget..
men vet i faan, SKIT samma... glöm 'at...
Vill bara veta om någon vet vad fanken det kan vara förnått med min dator!!


Då jag använder "Strömsparläge" (eller "Viloläge" dårå...) då datorn blir helt och hållet avstängd (MEN minns vilka program som var igång och vad de programmen visade/innehöll, när man sen startade upp datorn igen).
Efter varit avstängd ett tag, startar datorn upp sig själv, och efter varit igång ca 5 sekunder, stänger datorn av sig själv i "Strömsparläge" (eller "Viloläge" dårå...) igen.
VAD är detta förnått fel??
Citera
2017-11-13, 02:29
  #4
Medlem
Tog och sökte Google på nått med detta nya ordet "Viloläge" att det är det som MIN dator sagt, så länge jag kommer ihåg, heter "Strömsparläge"...

Och folk säger att: "Starta en kommandotolk som administratör, och kör, powercfg –lastwake så ser du varför datorn vaknat."
Jag ANTAR att "cmd" är samma sak...
Gjort det i "cmd" iaf.. och står att:
Antal aktiveringar - 1
Aktiveringshistorik [0]
Antal aktiveringar frϭn kΣlla - 0


Men det säger mig ingenting... Eller?
Någon skrev med att man kan kolla på "logg filerna".. eller är det det jag nu gjorde??

De sa även att man kan ta och "Kryssa även ur "Tillåt att enheten väcker datorn" på alla möss och tangentbord i Enhetshanteraren" precis vad jag sa i slutet på första inlägget.. men då måste jag starta från datorns start-knapp (ja, stationär dator) på själva datorn ändå :-p man vill ju använda musen/tangentbordet till det.. men om det är det som tar bort det..
Konstigt är att det inte går att göra på nätverkskortet.. den enda saken utöver mus/tangent. som är på USB (internet-USB-sticka alltså...). det valet står i svagt grått, alltså kan inte väljas...

Även att det kunde vara "Windows Update", men hela "Update" programmet är avstängt/avaktiverat, så kan absolut inte vara det.

Och förslaget att nätverkskortet har "wake on lan funktioner som var aktiva efter datorn hade satts i vila"...
Är det detdär "Tillåt att enheten väcker datorn" som var gråmarkerat och o-valbart?? Eller nått annat?

En annan löste det genom: "att uppdatera bios, kolla om det är en gammal version".
Den fattar jag noll på faktiskt... Hur gör man det/kollar det/vad ÄR det?

Någonting i "Task Scheduler"??

Den tråd var på.. *hrm*.. annan forumssida.. och från 2013.. lite "out-of-date", så fortsätter här.
Någon idé nån??? Något här jag hittade som låter vettig på mitt fel?
MEN, dessa idéer verkade inte göra att datorn sen stänger AV sig efter ett tag som min dator gör...
Men ni som vet kan fundera lite på det om det kan ha en "röd tråd" i spelat att göra.

Svårt bara att hitta någon som har en dator som efter aktiverat/använder/klickat "Strömsparläge/Viloläge" och varit avstängd ca. 30-60min, att datorn sätter igång sig själv, OCH efter ca. 5 sekunder stänger den av sig själv i "Strömsparläget/Viloläget" igen.....

Men avaktiverar väl "Tillåt att enheten väcker datorn" på mus/tangent. och se vad som händer.. och tar tiden för få med exakt, om det nu är viktigt...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback