Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-11-12, 17:14
  #13
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det är riktigt att mycket är spekulationer utan substans på Flashback, men finns verkligen den där motpolen till "trasproletariatet" som Bengt Ohlsson föreställer sig någonstans i sinnevärlden? Jo, visst skvaller finns säkert internt inom slutna kretsar inom något slags "elit", och når inte allmänheten, men jag undrar ändå om bilden han målar upp är speciellt korrekt.

Visst kan det också handla en del om i vilka kretsar man rör sig? Sitter man mest vid en dator, har man kanske inte så stor koll...

När jag flyttade till Stockholm för drygt fyrtio år sedan och "gick ut och dansade" som vi kallade det - vi gick alltså på krogen och raggade - fick jag höra en hel del intressant skvaller. Det var vinkar och varningar och goda råd om framför allt olika män som befann sig på inneställena.

Jag kan tänka mig att folk inom media av olika slag har koll, och även t ex taxichaufförer och poliser, förstås.
Citera
2017-11-12, 18:09
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Visst kan det också handla en del om i vilka kretsar man rör sig? Sitter man mest vid en dator, har man kanske inte så stor koll...
Det kan man absolut ha, genom kontakter och att man vet var det skvallras. Sedan gäller det att ha koll på vilket skvaller som kan tänkas vara korrekt, och vilket som kan tänkas vara hitte-på.

Efter en tid här på Flashback, lär man sig vilka signaturer som kan komma med vettig information, och vilka som oftast bara drar till med något, som:
-Det är helt klart en babbe!
Citera
2017-11-12, 18:10
  #15
Medlem
Det enda problemet med flashback är att alla inte är medlemmar här.
För att komma så nära en objektiv sanning som möjligt så behöver man alla perspektiv på saken. Hur ska man ta del av andras perspektiv om inte alla perspektiv är välkomna.
Jag vill läsa om när nazisten diskuterar med feministen och kapitalisten, debatten blir kaotiskt men om man lär sig att läsa mellan raderna så finns det mycket att hämta.

Jag gillar inte ytligt skvaller och speciellt inte häxjakter men det en stor del av vårat samhälle och det försvinner inte för att man begränsar det snarare tvärt om. Hur ska vi kunna utvecklas bort från skvaller och baktalande om vi begränsar det? Genom att utsätta oss för skiten så kan vi lära oss att använda våra egen hjärna för att analysera och ifrågasätta informationen. Gemene man tror inte på någonting som står på flashback för att det är skrivet på flashback men det som står i tidningen tror nästan alla på utan att ifrågasätta. Problem uppstår alltid när vi slutar med att ifrågasätta information då går det mycket snabbt utför.
Citera
2017-11-12, 19:51
  #16
Medlem
BoJackHorsemans avatar
Det är ganska skoj att se hur media klankar ner på Flashback om och om igen men när man ser IP-spårningen på länkade filer härifrån till minfil.org så är det en näve myndigheter och media som tydligen läser trådarna.

För er som inte varit med på Flashback länge så har forumet varit avsevärt sämre än nu men det var samtidigt mer underground. Frågar någon hur man gör brott x så haglar moralkakorna. Det är på både gott och ont.

Man har däremot alltid fått läsa mellan raderna. Tittar man snabbt på ett inlägg och ser "svartskallar", "judar", "blattar" och dylikt så är det bara att hoppa vidare till nästa inlägg och skita i det föregående. Jag tror att de som gnäller högst om Flashbacks nivå är de som läser alla inlägg och inte klarar sortera bort de som bara skriver för att de ska gnälla.

Klarar man inte sortera bort sorlet så förstår jag att man upplever Flashback som en soptunna av inlägg.

Vill jag veta vem som är inblandad i något så går jag till Flashback - vanlig media har ingen relevans på den punkten.
__________________
Senast redigerad av BoJackHorseman 2017-11-12 kl. 19:53.
Citera
2017-11-12, 19:54
  #17
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoJackHorseman
Det är ganska skoj att se hur media klankar ner på Flashback om och om igen men när man ser IP-spårningen på länkade filer härifrån till minfil.org så är det en näve myndigheter och media som tydligen läser trådarna.

För er som inte varit med på Flashback länge så har forumet varit avsevärt sämre än nu men det var samtidigt mer underground. Frågar någon hur man gör brott x så haglar moralkakorna. Det är på både gott och ont.

Man har däremot alltid fått läsa mellan raderna. Tittar man snabbt på ett inlägg och ser "svartskallar", "judar", "blattar" och dylikt så är det bara att hoppa vidare till nästa inlägg och skita i det föregående. Jag tror att de som gnäller högst om Flashbacks nivå är de som läser alla inlägg och inte klarar sortera bort de som bara skriver för att de ska gnälla.

Klarar man inte sortera bort sorlet så förstår jag att man upplever Flashback som en soptunna av inlägg.

Visst, att man måste läsa mellan raderna. Men om det inte finns något mellan raderna HELLER?
Citera
2017-11-12, 20:36
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Visst, att man måste läsa mellan raderna. Men om det inte finns något mellan raderna HELLER?

Det finns alltid någonting mellan raderna. Alla perspektiv måste tas med i beräkningen.
Alla rena hattrådar på flashback säger någonting om användarna och i förlängningen befolkningen i detta landet.
Citera
2017-11-12, 20:59
  #19
Medlem
BoJackHorsemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Visst, att man måste läsa mellan raderna. Men om det inte finns något mellan raderna HELLER?

Alla trådar är givetvis inte bra direkt och vissa trådar blir aldrig bra.

Det tar tid att få fram häktningsbegäran, FUPar osv.
Finns inte det så får man helt enkelt värdera de anonyma tips som trillar in i tråden och alltid ifrågasätta deras värde.
Det har hänt fler än en gång att folk här kopplar ihop kändisars twitter/facebook/IG osv till en plats och ett brott.
Citera
2017-11-12, 21:33
  #20
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoJackHorseman
Alla trådar är givetvis inte bra direkt och vissa trådar blir aldrig bra.

Det tar tid att få fram häktningsbegäran, FUPar osv.
Finns inte det så får man helt enkelt värdera de anonyma tips som trillar in i tråden och alltid ifrågasätta deras värde.
Det har hänt fler än en gång att folk här kopplar ihop kändisars twitter/facebook/IG osv till en plats och ett brott.

Håller med. Samtidigt förstår jag MSM:s oro/rädsla/hat mot Flashback eftersom man många gånger får snabbare nyheter här än i dagspressen/TV/radio. Ett färskt exempel är Ian Wachtmeisters död, läste om detta redan igår på Flashback, vanlig media gick ut med detta först idag. (Vad jag vet). Sedan kan jag tänka mig att alla "chefredaktörer" ogillar att de numera inte har "monopol" på nyheterna och "sanningen". Flashback är mer som en skolklass där läraren som bestämmer agendan inte är på plats: Javisst, det blir oreda och kaos, men också kreativitet. Det finns inte längre någon auktoritet som kan bestämma "sanningen".

Källkritik är alltid nödvändigt, speciellt här på Flashback. Jag köper inte rakt av så kallade trådsanningar, utan snokar gärna vidare på andra ställen för att kolla om det stämmer eller ej. Även media (verkliga "skvallerbyttor" egentligen) verkar få en hel del nyhetsuppslag från Flashback. Även om de givetvis inte erkänner detta. Om man läser en dom eller FUP här på FB, så vem kan bestrida sanningshalten i nyheten? -Är detta skvaller? (Givetvis inte!). DN-skribentens krönika finner jag intressant och roande, men att kalla "oss" här på Flashback för "trasproletariatet" är enbart ett utslag av avundsjuka. Så tolkar jag det.

Att Flashback har dålig klang kan jag förstå, antar att det beror på inlägg och trådar där folk svär och bär sig illa åt, och detta får passera. Tyvärr (eller inte "tyvärr") funkar mänskligheten som så att folk som uttrycker sig illa drar ner trovärdigheten rejält på ett forum. Själv lyssnar jag sällan IRL på folk som kör med invektiv.
Citera
2017-11-24, 01:36
  #21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax

Numera finns det nästan aldrig inside information, men desto fler som kommer med helt irrelevanta gissningar, de flesta förstås kring "det måste vara en babbe".

Jag drar slutsatsen att de som en gång i tiden hade information, nu har dragit från Flashback.

Nu är det ju de facto 8,5 ggr av 10 just en babbe så.....
Citera
2018-02-02, 10:45
  #22
Medlem
gabrielle2s avatar
Är det någon som efterfrågar etablerade mediers åsikter?
De både ställer frågor och ger svar.
Avhandlar ämnen de anser vara korrekta och korrekt iaktaget.
Ljuger till och med.

På Flashback delger man åsikter och efterfrågar olika synvinklar på åsikten och händelser samt individer.
Man ger varandra frihet att rätta till eller ge information.
Kan till och med säga. Du har åt helvetet fel info om saken.
Etablerad media ger en ingen en chans att bekräfta, försvara eller tala om att de ej ger korrekt information.

Sedan kan det ju bli både den ena och andra missen här inne.
Men också en mer sannare bild.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback