Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-12, 11:04
  #1
Medlem
Hej!

Jag ska köpa två rc-bilar till mina pojkar på tre år. De jag kollat på står det 27 MHz på. Kan de köra dessa bilar samtidigt?
Citera
2017-11-12, 11:41
  #2
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Nej, det går inte att köra på samma kanal. Antingen så måste dom ha fler kanaler på samma frekvensband att välja på, eller så finns det 27 och 40 Mhz att välja på hos t.ex. Jula.
Citera
2017-11-12, 12:59
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Nej, det går inte att köra på samma kanal. Antingen så måste dom ha fler kanaler på samma frekvensband att välja på, eller så finns det 27 och 40 Mhz att välja på hos t.ex. Jula.
Tack för svaret. Det kan alltså gå om man kan välja olika kanaler fast under 27 MHz? Har jag fattat rätt då?
Citera
2017-11-12, 13:32
  #4
Medlem
swebarbs avatar
Om en kanal är 27mhz, den andra 40mhz, den tredje 55mhz osv.. så funkar det men det går inte 2 nä på samma. Kör ni rc bilar med wifi mottagare så är det inga problem där, det problemet finns inte längre då.
Citera
2017-11-12, 14:25
  #5
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankiethesquealer
Tack för svaret. Det kan alltså gå om man kan välja olika kanaler fast under 27 MHz? Har jag fattat rätt då?
Helt riktigt.

Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Om en kanal är 27mhz, den andra 40mhz, den tredje 55mhz osv.. så funkar det men det går inte 2 nä på samma. Kör ni rc bilar med wifi mottagare så är det inga problem där, det problemet finns inte längre då.
55 Mhz? Det är väl inte tillåtet, i Sverige i alla fall?
Citera
2017-11-12, 16:49
  #6
Medlem
på 27mhz finns 14 olika kanaler tillåtna för radiokontrolerade "leksaker". dessa brukar märkas ut med var sin färg på en flagga/vimpel på antennen och på kristallerna som sitter i mottagare och sändare. frekvenserna startar på 26.995mhz och går sedan uppåt i 0,1 mhz steg, alltså 27,105, 27,205 osv. Köp 2 bilar med olika frekvens på samma band så går dom att köra tillsammans.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback