Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-01, 21:30
  #157
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
När hederliga skattebetalare börjar känna "vad får jag för pengarna", är det fel på systemet. Således är TS frågeställning felställd. Lämpligare rubrik skulle vara "Orimligt hög skatt ett hot mot välfärden?".

Jag är böjd att hålla med: när "bara" de rika undrar vad de får för skatten är det inget problem för staten, men när medelklassen börjar undra samma sak så har staten problem i att medelklassen tillsammans har väldigt mycket pengar som de kan flytta ur landet (ofta genom att flytta själva).
Citera
2018-10-01, 22:07
  #158
Avstängd
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
När hederliga skattebetalare börjar känna "vad får jag för pengarna", är det fel på systemet. Således är TS frågeställning felställd. Lämpligare rubrik skulle vara "Orimligt hög skatt ett hot mot välfärden?".

Alternativ frågeställning kan vara: "är hög skattemoral ett hot mot vår säkerhet" då det leder till mer massinvandring.
Citera
2018-10-01, 22:50
  #159
Medlem
gersmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Alternativ frågeställning kan vara: "är hög skattemoral ett hot mot vår säkerhet" då det leder till mer massinvandring.
Va Fan, ju mer jänkarna sänker eller tom tar bort skatter ju fler hispanics får de.
Citera
2018-10-02, 14:09
  #160
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gersman
Va Fan, ju mer jänkarna sänker eller tom tar bort skatter ju fler hispanics får de.
Nej.
Citera
2018-10-03, 12:11
  #161
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Det enda hotet mot välfärden är lata och arbetslösas bristande moral såväl som kommunisternas skattepolitik som skrämmer iväg höginkomsttagarna
Citera
2018-11-08, 21:13
  #162
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silver.Swe.
Det enda hotet mot välfärden är lata och arbetslösas bristande moral såväl som kommunisternas skattepolitik som skrämmer iväg höginkomsttagarna

Precis! Sjöstedt (V) är helt, och nu menar jag helt, besatt av vad den rikaste procenten i Sverige ägnar sig åt!

Kan upplysa honom om att de till exempel betalar en jävla massa skatt!

0,8% av de som arbetar i Sverige betalar 8% av all statlig inkomstskatt! Det är samma 0,8% som V vill ska betala ännu mer skatt varvid de som ska betala ännu mer hellre flyttar utomlands!
Citera
2018-11-09, 17:13
  #163
Medlem
Wueterichs avatar
Inte alls, även fattiga kan skita i att betala skatt - bilskatt - skit i skatten o köra ändå. Civil Olydnad.
Citera
2018-11-13, 16:54
  #164
Medlem
NonCompliances avatar
Odlar du gurka så är den din! Det är inte; "odlar du gurka så är hälften din".

Man rättfärdigar stöld/beskattning med att "du faktiskt får något för det". Några av de dummaste jävlarna på planeten har det som argument. Alltså, så länge du får något för det så är det rättfärdigat med stöld. Så, har du rätt att tacka nej till det som erbjuds då???

Ungefär som att kidnappa någon, hålla den som slav, ge personen mat men samtidigt utfärda kommandon under hot. Sen säga "men du får ju faktiskt något för det". Och sen bevittna att slaven glatt sjunger med "så ska det vara".

99 % av världsbefolkningen tycker att detta är helt korrekt. Jag skulle hävda att det är några riktigt korkade apor som med ena handen säger "stöld" och den andra "korrekt". Vad ska det vara? Stöld eller icke-stöld? Och så som beskattning fungerar idag är det stöld och inget annat, dvs helt oacceptabel oavsett % och oavsett vad det går till.
Citera
2018-11-13, 17:21
  #165
Medlem
tryggtochbras avatar
De flesta har inget emot att betala skatt. Det handlar om vad skatten går till och vad man får för pengarna. Går de till världens bästa skola, präglad av en väl beprövad pedagogik befäst i vetenskap och lång erfarenhet eller till en skola som präglas av ideologiskt motiverade tvära kast och genusflum?

Går de till att maximera välfärden och tryggheten i Sverige för svenska folket eller går de till att på ideologisk grund maximera intaget av muhammedaner, gängkriminella, våldtäktsmän, IS-resenärer och bidragsparasiter?

Går de till att maximera hjälpen till de mest behövande eller till att på ideologisk grund istället pissa bort resurser som hade kunnat göra stor nytta för katastrofdrabbade i fattiga och resurssvaga länder på iPhone-afghaner och vuxna ”barn” där just kvinnor och barn verkar lysa med sin frånvaro?

Går de till insatser och åtgärder som gör det mer lönsamt att arbeta eller satsar man hellre på att göra det mindre lönsamt för främst personer inom bristyrken att jobba mer?

Är det verkligen de superrika som vänstern vänder sig mot med sina skattehöjningar eller är det vanliga människor inom bristyrken som lärare, sjuksköterskor, poliser och läkare m.fl.?

Någon sorts moral har säkert fallerat men jag är inte övertygad om att det är skattebetalarnas.
Citera
2018-11-13, 18:18
  #166
Medlem
NonCompliances avatar
De flesta har inget emot att betala skatt eftersom de fått det intryckt i nyllet sedan födseln att skatt är nobelt eftersom det går till "goda" saker.

Det här med hjärntvätt är så sjukt effektivt. Man märker vilka som kan tänka och vilka som är vandrande zoombies.

Vet du vad skillnaden på mitt och ditt är?




Citat:
Ursprungligen postat av tryggtochbra
De flesta har inget emot att betala skatt. Det handlar om vad skatten går till och vad man får för pengarna. Går de till världens bästa skola, präglad av en väl beprövad pedagogik befäst i vetenskap och lång erfarenhet eller till en skola som präglas av ideologiskt motiverade tvära kast och genusflum?

Går de till att maximera välfärden och tryggheten i Sverige för svenska folket eller går de till att på ideologisk grund maximera intaget av muhammedaner, gängkriminella, våldtäktsmän, IS-resenärer och bidragsparasiter?

Går de till att maximera hjälpen till de mest behövande eller till att på ideologisk grund istället pissa bort resurser som hade kunnat göra stor nytta för katastrofdrabbade i fattiga och resurssvaga länder på iPhone-afghaner och vuxna ”barn” där just kvinnor och barn verkar lysa med sin frånvaro?

Går de till insatser och åtgärder som gör det mer lönsamt att arbeta eller satsar man hellre på att göra det mindre lönsamt för främst personer inom bristyrken att jobba mer?

Är det verkligen de superrika som vänstern vänder sig mot med sina skattehöjningar eller är det vanliga människor inom bristyrken som lärare, sjuksköterskor, poliser och läkare m.fl.?

Någon sorts moral har säkert fallerat men jag är inte övertygad om att det är skattebetalarnas.
Citera
2018-11-13, 19:40
  #167
Medlem
tryggtochbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NonCompliance
De flesta har inget emot att betala skatt eftersom de fått det intryckt i nyllet sedan födseln att skatt är nobelt eftersom det går till "goda" saker.

Det här med hjärntvätt är så sjukt effektivt. Man märker vilka som kan tänka och vilka som är vandrande zoombies.

Vet du vad skillnaden på mitt och ditt är?

Spännande tolkning av mitt inlägg, att jag skulle vara någon sorts skatte-Robin Hood. Att skatt skulle vara enbart dåligt är lika tramsigt som att de skulle vara enbart bra. Allmänna vägar anser säkert de flesta är rätt praktiskt t.ex. Att de sedan inte sköts i paritet med skatten vi betalar är en annan femma och är inget argument mot principen gemensam finansiering så mycket som mot hur den sköts och vad man prioriterar.
Citera
2018-11-13, 19:59
  #168
Medlem
De flesta från medelklassen och flertalet rika får sin inkomst direkt/indirekt från stadskassan så hur hade de tänkt försörja sig utan staten?

När arrogansen delar ut försörjningstöd till besuttna kallas det stimulans, när såssarna gör detsamma till behövande kallas det socialhjälp
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback