Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-11-15, 15:56
  #37
Medlem
WaffenJannes avatar
Det här kanske inte är svaret du söker men så här ligger det till:

Pistoler av den sort du skjuter med är inga precisionsvapen och heller inte avsedda att vara det.

Kan du med dubbelhandsfattning träffa en helfigur i bröstkorgen på 10 meter varje gång du skjuter så har du uppnått optimala resultat för just det vapnet.

Du är med andra ord redan där.
__________________
Senast redigerad av WaffenJanne 2017-11-15 kl. 16:00.
Citera
2017-11-15, 16:31
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WaffenJanne
Det här kanske inte är svaret du söker men så här ligger det till:

Pistoler av den sort du skjuter med är inga precisionsvapen och heller inte avsedda att vara det.

Kan du med dubbelhandsfattning träffa en helfigur i bröstkorgen på 10 meter varje gång du skjuter så har du uppnått optimala resultat för just det vapnet.

Du är med andra ord redan där.

Jo du har rätt, jag har förstått att det inte är något precisionsvapen direkt och förväntar mig inte laser-precision.
Skall inhandla en 9mm till frugan, kanske blir en Shadow 2 eller någon liten Glock.

Skall bli kul att jämföra prestandan på skjutbanan i vår.
Citera
2017-11-15, 16:34
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbackaerik
När jag sköt 92FS (min CZ P-01 var också åt det hållet) var det svårt att sätta fingret rätt på avtryckaren. Om jag använde fingertoppen kändes det nästan som att jag behövde vika fingret dubbelt för att trycka av, och detta gjorde det svårt att få bra resultat. Det är lättare att arbeta bort en felkälla i taget, så om du just börjat skjuta skulle det kanske hjälpa om du tränar lite SA revolver först. När du väl fått bort "rycket" kan du höja ribban genom att skjuta din 92FS.

Ett tips för 92FS är att byta hanfjädern till en DAO-typ (finns som reservdel till 92DS, har för mig att jag betalade runt $8 direkt från Beretta sist jag köpte), den ger ett lättare och mer kontrollerbart trycke. Det går förstås att korta fjädern, men DS-fjädern är drop-in och fungerar direkt utan att behöva experimentera.

Precis så är det för mig!

Jag tänker nog skjuta min 357 istället för att träna tekniken. Den avtryckaren har jag verkligen inte problem med.
Inser mer och mer att 92FS är kanske inte den bästa pistolen att lära sig grunderna med, då jag sett Youtube videos från kompetenta skyttar som har haft problem med den.
Citera
2017-11-15, 17:32
  #40
Medlem
Perfect10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbackaerik
Det går förstås att korta fjädern,

Ajabaja! Det trodde jag inte om dig.
Citera
2017-11-15, 18:47
  #41
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaffenJanne
Det här kanske inte är svaret du söker men så här ligger det till:

Pistoler av den sort du skjuter med är inga precisionsvapen och heller inte avsedda att vara det.

Kan du med dubbelhandsfattning träffa en helfigur i bröstkorgen på 10 meter varje gång du skjuter så har du uppnått optimala resultat för just det vapnet.

Du är med andra ord redan där.
Nja....med dubbelhandsfattning på det vapnet på bara 10 m så är det inga större problem att tömma ett mag i raskt takt och hålla träffarna inom 8:ans ring på en nationell tavla.
Så jävla dålig egenprecision har dom inte faktiskt.
Citera
2017-11-15, 19:39
  #42
Medlem
WaffenJannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Nja....med dubbelhandsfattning på det vapnet på bara 10 m så är det inga större problem att tömma ett mag i raskt takt och hålla träffarna inom 8:ans ring på en nationell tavla.
Så jävla dålig egenprecision har dom inte faktiskt.

Feltänk igen. Låt oss för Guds skull inte prata om att skjuta på tioringade papperstavlor när vapnet, en Beretta 92fs, realistiskt sett är till för att skjuta på människor.

Träning sker bäst på följande typ av måltavla, det är bröstkorgen som gäller.

https://minfil.org/jbj1Xecdb7/M_ltavla.jpg
__________________
Senast redigerad av WaffenJanne 2017-11-15 kl. 19:47.
Citera
2017-11-15, 19:49
  #43
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rasquit
Precis så är det för mig!

Jag tänker nog skjuta min 357 istället för att träna tekniken. Den avtryckaren har jag verkligen inte problem med.
Inser mer och mer att 92FS är kanske inte den bästa pistolen att lära sig grunderna med, då jag sett Youtube videos från kompetenta skyttar som har haft problem med den.
Jag får nog hålla med, 92FS är inte sådär helt lämpad för prickskytte. Trycket är inte bara långt, det brukar också vara tungt och lite skrapigt. Även om det går att fixa är det lite knöligare än på andra pistoler pga länksystemet. Själv föredrar jag SIGs helmetallmodeller, har P210, P226, P6 (P225) och två P220 och samtliga har ett toppentrycke utan modifieringar.

Citat:
Ursprungligen postat av Perfect10
Ajabaja! Det trodde jag inte om dig.
Jodå, det är inga problem att korta av fjädrar om man bara tar det vackert. Den okomprimerade längden minskar, men så länge den hålls någorlunda komprimerad i viloläget brukar det gå bra. Sen finns det förstås de som behöver ett fullt säte för att fungera bra, så det är inte alltid det går att göra. Sen finns det ju också utbytesfjädrar som är för långa till att börja med, och då är det bara att klippa av.
Citera
2017-11-15, 20:47
  #44
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaffenJanne
Feltänk igen. Låt oss för Guds skull inte prata om att skjuta på tioringade papperstavlor när vapnet, en Beretta 92fs, realistiskt sett är till för att skjuta på människor.

Träning sker bäst på följande typ av måltavla, det är bröstkorgen som gäller.

https://minfil.org/jbj1Xecdb7/M_ltavla.jpg

Nej jag tänker eller gör aldrig fel, jag är av tysk härkomst.

Jag opponerade mig mot ditt tvärsäkra påstående:Kan du med dubbelhandsfattning träffa en helfigur i bröstkorgen på 10 meter varje gång du skjuter så har du uppnått optimala resultat för just det vapnet. Med att upplysa dig om att det optimala resultatet för dylik pistol faktiskt är bättre än så.
Citera
2017-11-15, 20:59
  #45
Medlem
HRTs avatar
Det är många som kan detta bättre än jag.
Men har dock skjutit en del, och burit vapen i tjänst pistoler som Sig, Glock, Hk, etc. är tjänstevapen ämnade främst för skott inom 10 meter. (Personskydd skjuter på mellan 6-8 meter) i övningar.
Men efter denna videon gissar jag på att du skaffar Colt 45:
https://www.youtube.com/watch?v=_H0dYEjR-jA
Citera
2017-11-16, 00:48
  #46
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaffenJanne
Feltänk igen. Låt oss för Guds skull inte prata om att skjuta på tioringade papperstavlor när vapnet, en Beretta 92fs, realistiskt sett är till för att skjuta på människor.

Träning sker bäst på följande typ av måltavla, det är bröstkorgen som gäller.

https://minfil.org/jbj1Xecdb7/M_ltavla.jpg
Ett förbryllande inlägg. Ett vapen som var framtaget som tjänstepistol är alltså med automatik oduglig för prickskytte?

Många tjänstevapen är suveräna på skjutbanan (har du t.ex. hört talas om SIG P210?), och många av dem kan prestera toppenbra i omodifierat skick. Min P226 är en utrangerad tysk polispistol som rasslar som kastanjetter när man skakar den, men sätter lätt skotten inom en snusdosa på 15-20 meter om jag gör mitt.
Citera
2017-11-16, 03:17
  #47
Medlem
Pungsvings avatar
Tugga tuggummi och andas ut och in hela tiden. Se det som en viljedemonstration att få främre siktet dit du vill. Du bestämmer.
Citera
2017-11-18, 18:15
  #48
Medlem
smoerreboms avatar
Jag skulle nog lägga mer tid på att kunna dra och skjuta snabbt med tighta 2-3 groupings på 10 meter än att hålla på och försöka få in mitt i prick på 25 meter
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback