Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-12, 00:47
  #1
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
Lyckades på nåt sätt spilla läsk på min laptop. Torkade snabbt som fan med en handduk och har nu haft på den i ungefär en och en halv timme. Allt verkar funka som det ska förutom skärmen, som blev väldigt mörk, framförallt ena sidan som nästan är helt svart. Om jag tar på skärmen blir hela skärmen nästan svart. Har den alltid kopplad till TVn via hdmi så så länge själva datorn funkar så är det inga jätteproblem, men vad är det som kan ha tänkas hänt i skärmen och finns det nåt sätt att lösa det på?

Edit: Märkte att när jag drar ut strömkabeln så slocknar skärmen helt.
__________________
Senast redigerad av AutumnInNewYork 2017-11-12 kl. 00:51.
Citera
2017-11-12, 00:51
  #2
Medlem
Låter som om bakgrundsbelysningen i skärmen dött.

Orsak? Sannolikt läsk.
Lösning? Ny skräm, tyvärr.
Citera
2017-11-12, 00:53
  #3
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Låter som om bakgrundsbelysningen i skärmen dött.

Orsak? Sannolikt läsk.
Lösning? Ny skräm, tyvärr.
Hur komplicerat är det att byta skärm?
Citera
2017-11-12, 00:58
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutumnInNewYork
Hur komplicerat är det att byta skärm?

Beror helt på datorn. Är dock ingenting jag personligen skulle göra själv.

Däremot är det sannolikt att det uppstår fler skador på datorn i.om fuktskadan så ganska ovärt att lägga pengar på ny display. Kontakta ditt försäkringsbolag och kolla vad de säger.
Citera
2017-11-12, 01:20
  #5
Avstängd
Jockiboiis avatar
Pajade förmodligen eftersom du hade på den efter du spillde....
Citera
2017-11-12, 01:32
  #6
Medlem
Zaedrewss avatar
Hmmm. Ja den är förstörd. Det man ska göra efter man spillt skit på tangentbord, dator etc är att stänga av skiten. Skölja med vatten om det är rikligt spill och sedan vänta en minst vecka innan man sätter på skiten igen. Om man inte gör just detta får man köpa nytt skit.
Citera
2017-11-12, 02:03
  #7
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jockiboii
Pajade förmodligen eftersom du hade på den efter du spillde....

Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Hmmm. Ja den är förstörd. Det man ska göra efter man spillt skit på tangentbord, dator etc är att stänga av skiten. Skölja med vatten om det är rikligt spill och sedan vänta en minst vecka innan man sätter på skiten igen. Om man inte gör just detta får man köpa nytt skit.
Var i princip tvungen att ha den på då jag hade många viktiga dokument och dylikt att föra över till ett usb-minne utifall datorn hade krackelerat.
Citera
2017-11-12, 03:04
  #8
Moderator
Chantres avatar
Stoppa den i ris. Drar ut fukten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback