Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-12, 18:20
  #37
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av normallekman
Tog inte illa vid mig men here we go again. Hur vet Du och Jag att den inte är ihålig?

Du vet det uppenbarligen inte.
Jag vet det genom vetenskap. Jag kan bland annat räkna på omloppsbanor vilket ger ett tydligt bevis för att månen inte är ihålig.

Citat:
Ursprungligen postat av normallekman
OnT: det var ett äkta exempel på att människor tror sig veta massa saker utifrån vetenskao och beprövad erfarenhet. Men man måste veta vilka som står bakom denna vetenskap och beprövad erfarenhet. Har de onda avsikter kan det se ut som att de är ärliga men egentligen är intellektuellt ohederliga och har onda avsikter.

De som "står bakom" vetenskapen är alla som har någon form av utbildning inom naturvetenskap. Redan på gymnasienivå lär man sig att verifiera lagar och samband med hjälp av laborationer och experiment. Jag - och troligtvis du - har utfört massor med experiment som bekräftar att begrepp och lagar såsom gravitationskraft, acceleration, rotationshastighet och krafter stämmer med verkligheten. Grundläggande fysisk är empiriskt bevisat av miljontals människor - inklusive mig själv.

Citat:
Ursprungligen postat av normallekman
Det hela handlar om att vår kropp är under attack från yttre faktorer. I det här fallet månen. Vid halvmåne är det halv övervakning och vid fullmåne är det full övervakning. Makthavarna vill förslava oss därför att hjärnan är ett oändligt kraftfullt verktyg och kombinerar man människors hjärnor så kan man skapa mirakel, men de vill göra en ofoglig befolkning foglig för att lättare styra oss.

Konspirationsteoretiskt flum och ovetenskapligt trams som du inte har några som helst belägg för.
Citera
2017-11-13, 08:47
  #38
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Stöööön.

Nej.

Det finns inga utomjordiska baser på månen.

Månens baksida är, om något, tristare än dess "framsida".

http://www.slate.com/content/dam/sla...l-original.jpg

En tid efter Elvis Presleys död, när Elvis-hysterin var som värst, skrev slasktidningen The National Enquirer att forskare hade hittat en Elvis-staty på Mars. För er som undrar: NEJ. Det finns ingen Elvis-staty på Mars.

Jag googlade lite och hittade mycket riktigt en kinesisk slask-sida som påstod att det finns en utomjordisk rymdbas på månens baksida. Som bevis hade de förstorat upp en bild som kanske föreställde en bit av månens baksida, och där, bland svarta och vita pixlar, pekade de på något som de menade var en utomjordisk rymdbas. Kan vi vara säkra på att det där pixlarna inte föreställer en Elvis-staty i stället?

Stolerik, om du undrar varför "vi" slutade att åka till månen, så beror det på att amerikanerna satsade allt på att skicka bemannade farkoster till månen före Sovjetunionen. Det lyckades man ju också med. Den 16 juli 1969 landade Apollo 11:s landare på månen, och Neil Armstrong och Buzz Aldrin klev ut och gick omkring på månytan. Därefter skickade USA ytterligare fem expeditioner till månen, Apollo 12, Apollo 14, Apollo 15, Apollo 16 och Apollo 17. (Apollo 13 skulle också ha landat på månen, men Apollo 13 drabbades av ett haveri och astronauterna fick kämpa för livet för att kunna återvända till jorden och inte dö.)

Jag minns månlandningen i juli 1969 mycket väl, och jag minns hur spännande alla tyckte att det var. Men redan vid nästa månlandning började folk tappa intresset. Varför skulle USA skicka folk till månen en gång till, när man redan hade varit där en gång?

När Apollo 13 havererade blev alla intresserade igen, för man visste ju inte om astronauterna skulle komma levande tillbaka till jorden. Men när det lyckades och allt hade gått bra, så tappade folk intresset för månlandningarna fullständigt. Varför skulle man åka dit igen? Nu visste man ju hur månytan såg ut. Vad fanns det mer att se?

När Apollo 17 landade på månen den 19 december 1972, så var det knappt en människa, åtminstone inte i Sverige, som la märke till att USA hade landsatt astronauter på månen igen. Också i USA var de flesta totaltrötta på det här spektaklet. Det fanns inget mer att göra på månen, inget mer att se, och Sovjetunionen var grundligt besegrat och de amerikanska månlandningarna var svindyra. Och USA:s ekonomi började gå sämre.

Så när USA avvecklade sitt Apollo-program och slutade skicka människor till månen, så var det knappt någon som la märke till att alltihop var slut.
Nej, det är ett vanligt missförstånd, det du skriver om att "folk tappade intresset" för månresorna efter första gången.

Det var Media som "förlorade intresset", inte själva folket.
De var säkert lika intresserade som förr, bara det att de inte längre kunde se det på TV.
Media gjorde ett aktivt val med andra ord, och visst kan man vara lite "konspiratorisk" där ... och fråga sig varför.
Var det tex pga ett eget val, eller var det ett politiskt beslut?

I vilket fall som helst så är det väl knappast schysst att jämföra något med en av Världshistoriens absoluta toppnyheter.
Dvs inget kan väl jämföras med dagen då mänskligheten först vandrade på en främmande himlakropp; månen.
Men det säger ändå inget om hur stort intresset var för det fortsatta månprogrammet.
Det ÄR en väldigt skillnad mellan "första gången" och ... därefter.
Men det säger, som sagt, inget om huruvida folk förlorat intresset.
De var precis lika intresserade av månprogrammet, men det finns faktiskt ingen som helst anledning att låta världen stanna upp, för varenda ny månlandning, månvandring, osv.


---
---

Angående rymdbasen på Månens baksida, så är det väl kart att den är där.
Men den Huvudsakliga basen finns inte där, utan på miniplaneten Ceres i asteroidbältet.
Som du kanske minns så kunde rymdsonden som skickades dit fotografera ljuset från "staden" som låg där, i en krater.
Det ljuset kunde man se med teleskop från Jorden också, långt före sonden hade skickats upp.
Ett tag blev det riktigt intressant, när sonden kom tillräckligt nära för att upplösningen skulle börja bli allt för avslöjande bra.
Då började plötsligt Nasa "fiffla" med bilderna ...
Plötsligt började de publicera Gamla foton, istället för de nya som alla hade väntat på ...
och sen, till slut, efter några veckor, då kom slutligen bilden alla väntat på - och den gjorde att alla just Tappade Intresset direkt.
För det var inte mer än en vanlig bild på en krater med några klippor på. Klippor som det såg ut som om någon hade photoshopat lite vita fläckar på ...

Fast trots det, så finns fortfarande gamla foton kvar.
Foton som visar Ceres i rörelse. Där man tex kan se hur de vita ljusfläckarna skiner även i mörker - i totalt nattmörker rättare sagt.
Dvs på motsatt sida solen.
Visst är det ändå lite ... tänkvärt ... ;-)
Citera
2017-11-13, 13:46
  #39
Moderator
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 223355
När något är svårbevisat finns något som kallas Ockhams rakkniv , läs mer här: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Ockhams_rakkniv

Som kort går ut på att det lättaste och mest logiska alternativet är det rätta. Dvs att månen är ett ihåligt klot fullt med ödlor som spionerar på oss går bort direkt.

Jag gillar kviven då idiotkonspirationer snabbt kan uteslutas och inte ta upp onödig tid. Som när exempelvis någon anammar vad 2 forskare säger istället för vad en miljon forskare och även forskning pekar på.
Det Ockham menade var att om det fanns flera förklaringar till ett fenomen så ska man välja den enklaste och mest logiska. Den är inte nödvändigtvis den rätta men påfallande ofta är den det.
Citera
2017-11-14, 09:10
  #40
Medlem
Fris avatar
Iosif Shklovsky, prominent Sovjetisk astrofysiker och god vän med Carl Sagan, föreslog på 1960-talet att Mars månar är ihåliga skapelser av aliens. För att de har så låg densitet och går i cirkulära banor och Phobos kommer dessutom att krossas om bara något 10-tal miljoner år bara 1/100 av Solsystemets ålder, vilket är ett argument för att den sannolikt inte varit där så länge heller. Han hade rätt så långt att de är väldigt porösa med små hål mellan stenbumlingar och småstenar som nätt och jämnt hålls samman i den låga gravitationen.

En måne som går upp i väster två gånger om dygnet gör Phobos till en märklig filur sedd från Mars.
__________________
Senast redigerad av Fri 2017-11-14 kl. 09:12.
Citera
2017-11-14, 23:01
  #41
Medlem
Onan-erarens avatar
Månen har väl funnits i alla tider, skulle den då vara ihålig å full av spionerande Aliens redan på stenåldern då eller? Nä detta låter inte Klokt.
Citera
2017-12-28, 20:28
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Två forskare Michael Vasin och Alexander Shcherbakov skrev artiklen "Is the moon creation of intelligence?". Är månens skapad utifrån intelligens?

I juli 1970 publicerade de två ryska forskarna Vasin och Shcherbakov en artikel som påstod att månen är en farkost skapad av utomjordingar.

Forskarna menar att månen är ihålig och inuti sitter det utomjordingar som studerar oss. Forskarna menar också att månen inte kan ligga där den ligger på ett naturligt vis utan att månen måste vara tillverkad av utomjordingar.

Vasin och Shcherbakov föreslog därmed att månen består av ett naturligt stenigt yttre skikt som endast är cirka fem mil tjockt och ett inre skal som är upp till 20 mil tjockt. Nedan är det inre höljet ett hålrum som kan innehålla en "atmosfär" för att stödja främmande liv.

http://www.bibliotecapleyades.net/luna/esp_luna_6.htm

Det verkar ju logiskt, att månen ligger där den ligger för att kunna spionera på oss. Forskare brukar vara duktiga och har många gånger haft rätt.

Vad tror du - är månen ihålig att att det befinner sig utomjordingar där inne?

nej. sanningen är att månen är genomskinlig, det finns dokumenterat att folk sett stjärnor lyssa igenom den mörka delen av månen. så den är varken rymd bass eller en rymd sten.
Citera
2017-12-31, 17:29
  #43
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iwanttobefree
nej. sanningen är att månen är genomskinlig, det finns dokumenterat att folk sett stjärnor lyssa igenom den mörka delen av månen. så den är varken rymd bass eller en rymd sten.
Låt mig gissa, det är ”dokumemterat” av någon på Youtube?
Om inte, var kan man ta del av dokumentationen?
Citera
2018-01-02, 16:31
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Låt mig gissa, det är ”dokumemterat” av någon på Youtube?
Om inte, var kan man ta del av dokumentationen?

kan ju knappast stopa dig från att göra dryga gissningar, så ja jag låter dig.
och även om det nu hadde varit så att jag nu skulle länkat youtube, så är det väll ändå viktigare att fråga är det på riktigt, ist för vart det blivit utlagt.

http:\\ifers.123.st\t78-transparent-translucent-moon
Citera
2018-01-02, 17:00
  #45
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iwanttobefree
kan ju knappast stopa dig från att göra dryga gissningar, så ja jag låter dig.
och även om det nu hadde varit så att jag nu skulle länkat youtube, så är det väll ändå viktigare att fråga är det på riktigt, ist för vart det blivit utlagt.

http:\\ifers.123.st\t78-transparent-translucent-moon
Jag ber om ursäkt om du ansåg att min gissning var dryg, det var inte min avsikt.
Är det bilden "Star in moon" som är dokumentationen?

I kommentarerna kan man läsa:
Citat:
being recorded as unexplainable anomalies by establishment astronomers

Det hade varit intressanat att veta vilka dessa etablerade astronomer är och hur de dokumenterat att månen är genomskinlig.

På ett annat ställe kan man läsa detta:
Citat:
the stars are being seen passing affront or behind the Moon
Det verkar inte vara riktig klart om månen är genomskinlig eller om det är stjärnor framför månen.

Det kanske till och med är så att bilden "Star in moon" föreställer månen med något annat objekt (en satellit?) i förgrunden?
Citera
2018-01-02, 17:12
  #46
Medlem
Cheeswisss avatar
Det är något väldigt mystiskt över månen, har vi varit där? vad är den gjord av? vad finns där inne? bor det någonting på den? vad kostar månen egentligen?
Citera
2018-01-02, 17:35
  #47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Jag ber om ursäkt om du ansåg att min gissning var dryg, det var inte min avsikt.
Är det bilden "Star in moon" som är dokumentationen?

I kommentarerna kan man läsa:


Det hade varit intressanat att veta vilka dessa etablerade astronomer är och hur de dokumenterat att månen är genomskinlig.

På ett annat ställe kan man läsa detta:

Det verkar inte vara riktig klart om månen är genomskinlig eller om det är stjärnor framför månen.

Det kanske till och med är så att bilden "Star in moon" föreställer månen med något annat objekt (en satellit?) i förgrunden?

jo det är svårt att säga om det är framför, bakom eller samma höjd. men tydligt är det att den utgivna "forskningen" är falsk. och nån satellit kan man ju inte tro det är.
vi kan även demonstrera en annan löngn om månen, "forskarna" påstår att månen reflekterar sol ljus, men igenom att läga en termometer i mån ljuset och en i skuggan, ser man att månens ljus är kallare än i skuggan. där av kan det ju knappast vara vårt varma sol ljus som får den att skina.
Citera
2018-01-02, 17:40
  #48
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iwanttobefree
jo det är svårt att säga om det är framför, bakom eller samma höjd. men tydligt är det att den utgivna "forskningen" är falsk. och nån satellit kan man ju inte tro det är.
vi kan även demonstrera en annan löngn om månen, "forskarna" påstår att månen reflekterar sol ljus, men igenom att läga en termometer i mån ljuset och en i skuggan, ser man att månens ljus är kallare än i skuggan. där av kan det ju knappast vara vårt varma sol ljus som får den att skina.
Så det finns ingen dokumentation om den genomskinliga månen, utöver påståenden?

Finns det någon dokumentation angående experimentet med månljusets temperatur?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback