Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-11-11, 23:37
  #1
Medlem
Dofternas avatar
Vad säger ni? Ska man ha stjärna eller spira som pricken över i:et på julegranen?
Själv är jag svag för spiran, känns lite renare i sin form.
__________________
Senast redigerad av Dofterna 2017-11-12 kl. 00:04.
Citera
2017-11-11, 23:49
  #2
Medlem
Mackan52s avatar
Alltid spira, det känns finare och passar bättre än nån tacky julstjärna i glitter som alltid hänger snett vad man än gör.

Edit:
Vi hade alltid julstjärna när jag bodde hemma, men jag tyckte alltid den såg apful ut. Men mormor och morfar hade alltid en spira i sin gran (de hade också äldre och enklare julgranskulor men som var mycket vackra) som jag tyckte såg tusen gånger finare ut än möget vi hade.
__________________
Senast redigerad av Mackan52 2017-11-11 kl. 23:53.
Citera
2017-11-12, 00:27
  #3
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Alltid spira, det känns finare och passar bättre än nån tacky julstjärna i glitter som alltid hänger snett vad man än gör.

Edit:
Vi hade alltid julstjärna när jag bodde hemma, men jag tyckte alltid den såg apful ut. Men mormor och morfar hade alltid en spira i sin gran (de hade också äldre och enklare julgranskulor men som var mycket vackra) som jag tyckte såg tusen gånger finare ut än möget vi hade.

Din edit stämmer på pricken på mig. Det är morföräldrarnas spira som står modell för hur en julegrans topp ska se ut även här.
Citera
2017-11-12, 00:39
  #4
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Din edit stämmer på pricken på mig. Det är morföräldrarnas spira som står modell för hur en julegrans topp ska se ut även här.

En spira ser också mer estetiskt vackert ut på en julgran. Den passar, precis som röda kulor och enkelfärgade ljus, det ser enklare, mer högtidligt och värdigt ut än att bombardera granen med ett ton av glitter, en massa kulor med olika bjärta färger och konstiga mönster, blinkande lampor i olika färger och sen prega på en ful stjärna överst som hänger snett.

Det är nästan något symboliskt över det, spiran representerar det klassiska, mer ålderdomligare och enklare sättet att fira jul och det senare med stjärnan och en gran som bara agerar bärare åt en massa skit är bara en representation för den kommersiella "x-mas" julen.

Nu gjorde jag precis spiran till ett politiskt ställningstagande. Man kommer aldrig undan
Citera
2017-11-12, 00:50
  #5
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
En spira ser också mer estetiskt vackert ut på en julgran. Den passar, precis som röda kulor och enkelfärgade ljus, det ser enklare, mer högtidligt och värdigt ut än att bombardera granen med ett ton av glitter, en massa kulor med olika bjärta färger och konstiga mönster, blinkande lampor i olika färger och sen prega på en ful stjärna överst som hänger snett.

Det är nästan något symboliskt över det, spiran representerar det klassiska, mer ålderdomligare och enklare sättet att fira jul och det senare med stjärnan och en gran som bara agerar bärare åt en massa skit är bara en representation för den kommersiella "x-mas" julen.

Nu gjorde jag precis spiran till ett politiskt ställningstagande. Man kommer aldrig undan

Nu har jag det kanske inte av den anledning du skulle? Men jag pyntar alltid med flaggirlanger. Småflaggor och spira, men åh vilken julegran det blir!
Citera
2017-11-12, 00:56
  #6
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Nu har jag det kanske inte av den anledning du skulle? Men jag pyntar alltid med flaggirlanger. Småflaggor och spira, men åh vilken julegran det blir!

Ingen kommentar om din personliga gran, var och en har sin smak

Min gran här hemma är alltid en mindre sak på knappt 1.5m, några röda kulor, lite ljus och en röd spira, enkelt, varmt, mysigt och trevligt.
Citera
2017-11-12, 01:00
  #7
Medlem
Android2000s avatar
Vilka bra idéer ni kommer med. Det var några år sedan jag iddes ha en julgran, men nu blir jag tänd på att skaffa en.

Och det där med spira låter bra. Undrar var man hittar en sådan.
Citera
2017-11-12, 01:14
  #8
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Android2000
Vilka bra idéer ni kommer med. Det var några år sedan jag iddes ha en julgran, men nu blir jag tänd på att skaffa en.

Och det där med spira låter bra. Undrar var man hittar en sådan.

Finns ett gäng på Tradera. Det kommer att bli din bästaste jul om du inhandlar en spira.
Citera
2017-11-12, 01:18
  #9
Medlem
Android2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Finns ett gäng på Tradera. Det kommer att bli din bästaste jul om du inhandlar en spira.

Tack för tipset 😀
Citera
2017-11-12, 01:41
  #10
Medlem
SvartaBjorns avatar
Nu finns det ett tredje alternativ som användes under min uppväxt och det var (svenska) flaggor i toppen.
Personligen gillade jag aldrig detta utan så fort jag fick något att säga till om blev det en stjärna.
Spiror är också fina men då får de vara något annat än budgetvarianten (gäller för övrigt även stjärnor).

Men ni har missat det viktigaste IMHO och det är formatet på granen. Det ska vara en så kallad "Kalle Anka gran" (varför de kallas så är för mig en gåta då det borde vara Musse Pigg som vore det korrekta namnet). Granen ska alltså vara lika bred som hög och grenarna sitta så tätt att det i princip är omöjligt att hänga kulor fritt (fast dessa klarar ju Piff och Puff av att hantera genom att släppa dem på golvet).

Detta beskriver den ultimata granen enligt mig.

*Undrar om det går att doktorera i Julgranar. Det är ju trots allt en hel vetenskap.*
Citera
2017-11-12, 02:41
  #11
Medlem
Har alltid haft en fin gammal spira. Mycket finare än stjärna enligt mig
Citera
2017-11-12, 08:49
  #12
Medlem
Spira är otroligt vackert.
Min far hade två olika, en som gick i guld och blått och den åkte bara i granen då det var skottår (av okänd anledning). De åren valde han dessutom ädelgran.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback