Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-11, 18:42
  #1
Medlem
DarkOceans avatar
Min katt har börjat löpa och jag fattar inte hur dom kan komma så tätt, bara fyra veckor mellan, har bestält tid men är orolig hon ska löpa när hon har tid, någon som vet om det inte går
Citera
2017-11-11, 19:16
  #2
Medlem
Myrtens avatar
Det funkar ändå. Om veterinären ändå inte vill kastrera under löp så går det att bryta löpet med p-piller, men då speciell dosering på det (samråd med veterinär).

Fyra veckor emellan är inte tätt, fullt normalt. Dock brukar de flesta katthonor inte löpa under vinterhalvåret (ljusberoende) men finns de som löper året om. Sommarhalvåret är det vanligast med 4 till 22 dagar mellan löpen, men normal löpcykel kan variera mellan 5 till 120 dagar..
Citera
2017-11-11, 19:56
  #3
Medlem
4yoonlys avatar
Måste erkänna att för mig är kastrering något man enbart gör på något manligt kön, sterilisering på ett kvinnligt... men nu har jag lärt mig något nytt...

Men som föregående p-piller har jag absolut hört talas om när det gäller honkatter... så det är nog något att testa!
Citera
2017-11-11, 21:11
  #4
Medlem
Man bör undvika att ge katten p-piller, i längden är det inte bra för dem, de löper ungefär samma risk som människor som äter p-piller.
Bättre med sterilisering, mina honkatter genom åren har alltid blivit steriliserade, och det har inte varit några som helst problem. De kan ha en tendens att blir lite knubbiga, men med riktigt bra foder, och i lagom mängd + motion är det inga problem. Det är bra om man har 2 katter, då motionerar de varandra.
Jag har en hane av Norsk Skogskatt och en vanlig huskatthona, de river nästan lägenheten när de leker av sig springet i bena, 8,5 kilo kastrerad skogskatt och 4 kilo huskatthona låter som när tåget kommer.
Citera
2017-11-15, 06:44
  #5
Medlem
Myrtens avatar
Nu sa jag INTE att man skulle ge p-piller istället för kastration... utan ifall katten löper om hela tiden och veterinären vill vänta tills MELLAN löpen och kastrera (beror på veterinär), och varje gång man nu fått tid så har kattfan börjat löpa igen.... så kan man tillfälligt stoppa löpen med p-piller. Tar en vecka ca. Och den påverkan med p-piller är inte alls så stor som att ge dem det hela tiden.

Men går även utmärkt att kastrera i löpet också.
Citera
2017-11-23, 07:51
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Måste erkänna att för mig är kastrering något man enbart gör på något manligt kön, sterilisering på ett kvinnligt... men nu har jag lärt mig något nytt...

Men som föregående p-piller har jag absolut hört talas om när det gäller honkatter... så det är nog något att testa!

Tycker inte man ska göra det övht, tänk om din ägare snippade dig, skulle det kännas bra?
Citera
2017-11-27, 16:56
  #7
Medlem
Pinkiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DarkOcean
Min katt har börjat löpa och jag fattar inte hur dom kan komma så tätt, bara fyra veckor mellan, har bestält tid men är orolig hon ska löpa när hon har tid, någon som vet om det inte går

Tror det går...men kolla m.vet och förklara problemet...det är ju inte bra m så täta löp
Citera
2017-12-05, 01:59
  #8
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briklin
Tycker inte man ska göra det övht, tänk om din ägare snippade dig, skulle det kännas bra?

Fast... jag pratade om p-piller? det är väl inte riktigt lika farligt?
Citera
2017-12-05, 06:40
  #9
Medlem
Myrtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Fast... jag pratade om p-piller? det är väl inte riktigt lika farligt?
För katt... så är p-piller rejält farligare. Ger en markant ökad risk för bland annat juvertumörer.
Citera
2017-12-05, 07:45
  #10
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myrten
För katt... så är p-piller rejält farligare. Ger en markant ökad risk för bland annat juvertumörer.

Ok, detta hade jag ingen aning om... men samtidigt ta död på typ +4 katter som man inte kan ta hand om... det står ju lite emot det...

Men hur som helst tufft val givetvis.
Citera
2017-12-05, 17:56
  #11
Medlem
Pinkiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myrten
För katt... så är p-piller rejält farligare. Ger en markant ökad risk för bland annat juvertumörer.


Måste hålla m.vår fick juvertumörer som var elakartade av p.piller....så kastrera är ju bästa alternativet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback