Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-11-11, 18:42
  #1
Avstängd
Hej!

I varje ny säsong så har ju alla hockeylag nya dräkter, utrustning osv oavsett om det gäller NHL, SHL, Allsvenskan osv osv. Jag har funderat mycket på detta, dels varför gör man nya inför varje säsong? Det är ju väldigt mycket saker bara för en spelare, för liksom 25 spelare blir det otroligt mycket material.

Jag förstår att man vill ha ny design, nya sponsorer osv men annars så känns det rätt så onödigt.

Men till min huvudsakliga fråga, vad tusan händer med all material efter varje säsong?
Citera
2017-11-12, 01:08
  #2
Medlem
Tröjor är väl inte helt ovanligt att de "ärvs" nedåt i föreningen till juniorlag eller ungdomslag och liknande. Åtminstone i mindre och/eller resurssvaga klubbar.
Citera
2017-11-12, 05:11
  #3
Medlem
twoeggss avatar
Intressant fråga. Om all utrustning byts ut och slängs vore det ett enormt resursslöseri så länge grejerna är hela. Fast jag antar skydd slits en hel del under en säsong på elitnivå?
Citera
2017-11-12, 13:55
  #4
Medlem
400Bens avatar
Det auktioneras ut, säljs eller ges bort helt enkelt.
Citera
2017-11-12, 17:58
  #5
Medlem
vegeges avatar
Det är väl upp till enskilda spelare att göra vad dom vill med sin utrustning. Matchtröjor och sånt auktioneras ut i större utsträckning än ett par svettiga handskar exempelvis. Sen gillar nog proffsen att hjälpa sina moderklubbar med grejer.

Axel-, ben-, armbågsskydd och susp etc är många spelare kinkiga med att byta.
__________________
Senast redigerad av vegege 2017-11-12 kl. 18:03.
Citera
2017-11-12, 21:07
  #6
Medlem
Jag har ingen aning om varifrån du fått uppgifterna om att all utrustning byts ut efter varje säsong, men så är det i alla fall inte. Professionella ishockeyspelare hatar att köra in ny utrustning precis lika mycket som vi glada amatörer hatar att köra in ny utrustning.

Den utrustningen som bärs under uniformen används tills den faller sönder och sedan kasseras den. Handskar och skridskor är förbrukningsvara när man är på is 10 gånger/vecka så detta används också tills det gjort sitt.

Hjälmar, visir och klubbor som inte kan användas längre på grund av att sponsorerna har kommit med nya modeller skickas ner till J20. Tröjor och byxöverdrag som inte kan användas längre på grund av att någon marknadsnisse kommit på att det skall vara ny design brukade förr i tiden gå till J20 men idag har de flesta klubbar kommit på att man kan få pengar för detta så det brukar auktioneras ut.
Citera
2017-11-13, 10:31
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Detroit1
Jag har ingen aning om varifrån du fått uppgifterna om att all utrustning byts ut efter varje säsong, men så är det i alla fall inte. Professionella ishockeyspelare hatar att köra in ny utrustning precis lika mycket som vi glada amatörer hatar att köra in ny utrustning.

Den utrustningen som bärs under uniformen används tills den faller sönder och sedan kasseras den. Handskar och skridskor är förbrukningsvara när man är på is 10 gånger/vecka så detta används också tills det gjort sitt.

Hjälmar, visir och klubbor som inte kan användas längre på grund av att sponsorerna har kommit med nya modeller skickas ner till J20. Tröjor och byxöverdrag som inte kan användas längre på grund av att någon marknadsnisse kommit på att det skall vara ny design brukade förr i tiden gå till J20 men idag har de flesta klubbar kommit på att man kan få pengar för detta så det brukar auktioneras ut.

Fast om du jämför några bilder från ett valfritt SHL lag denna säsong och förra säsongen ser du att dels så är tröjorna ny, hjälmarna, i princip helt ny design på allt som syns. Men sedan så förstår jag att kanske det som inte syns, det kanske spelarna har i flera år om de är i samma klubb. Men som du säger så komme ny design hela tiden och nya sponsorer så det måste bytas ut. Jag trodde dock att det helt enkelt slängdes vilket jag tycker lät som ett enormt resursslöseri.

Men när man tänker på det så när jag tex kollar på j20 Frölunda så är det inte alls samma design som idag utan tröjor som a laget kanske hade för 3-4 år sen.

Sedan så kan väl spelarna välja att ta sina tröjor? Iaf om de vinner guld. Annars så auktionerar nog klubbarna ut tröjorna. Men att de får Göra vad de vill med sin utrustning stämmer nog inte, man tar ju inte med sig sin utrustning till sitt nya lag tex.
Citera
2017-11-13, 10:31
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Det auktioneras ut, säljs eller ges bort helt enkelt.

Så klubbarna får ny utrustning varje säsong? Tänk hur många olika utrustningar som varje shl lag haft.
Citera
2017-11-13, 10:33
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Intressant fråga. Om all utrustning byts ut och slängs vore det ett enormt resursslöseri så länge grejerna är hela. Fast jag antar skydd slits en hel del under en säsong på elitnivå?

Ja det gör det säkert, men att slänga låter väldigt konstigt. Tror nog de säljer och ger bort. Sen kanske spelarna får sin tröja om de verkligen vill ha den?
Citera
2017-11-13, 10:33
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av The Jewelfinger
Tröjor är väl inte helt ovanligt att de "ärvs" nedåt i föreningen till juniorlag eller ungdomslag och liknande. Åtminstone i mindre och/eller resurssvaga klubbar.

Men vad gör alla shl lag med sina tröjor? Får spelarna dom?
Citera
2017-11-13, 12:00
  #11
Medlem
400Bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Så klubbarna får ny utrustning varje säsong? Tänk hur många olika utrustningar som varje shl lag haft.

SHL/Allsvenskan och ev. Div. 1 har nog nya tröjor varje år. De gamla auktioneras nog ut i de flesta fall. Jag vet att min hemstads hockeylag som harvar i Div. 2/3 hade för något år sedan en auktion där de sålde sina tröjor.

Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Men vad gör alla shl lag med sina tröjor? Får spelarna dom?

Auktioneras ut.
Citera
2017-11-13, 17:03
  #12
Avstängd
[quote=400Ben|62323710]SHL/Allsvenskan och ev. Div. 1 har nog nya tröjor varje år. De gamla auktioneras nog ut i de flesta fall. Jag vet att min hemstads hockeylag som harvar i Div. 2/3 hade för något år sedan en auktion där de sålde sina tröjor.

Jag vet att när mitt favoritllag vann 15/16 så auktionera de inte ut tröjorna för spelarna ville behålla sin tröjor. Men det var bara för de hade vunnit med dem. Tror de auktionera ut bortatröjorna och CHL tröjorna. Frölunda brukar vara bra med att auktionera tröjorna efter säsongen.

Dock så har jag aldrig sett att de säljer själva hockeyutrustningen, den skänks nog i större grad skulle jag tro. Antar att spelarna inte vill ha gammal hockeyutrustning.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback