Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-09, 19:17
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Min pastadeg till två rejäla portioner består av ett enkelt, ej för proteinrikt standard-vetemjöl (130 g), 1 helt ägg och 2 äggulor, samt salt enligt smak.

Jag grovblandar ingredienserna i en större glasbytta för att sedan stjälpa ut degen på ett lätt mjölat bord och avsluta med några knådningar så att degen går ihop ordentligt. Det är allt! Man behöver inte överdriva ihopknådningen enligt min åsikt såvida man inte vill ha en seg det som blir ganska besvärlig att kavla ut.

När degen sitter ihop så slår jag in den i plast och låter den vila i kyl i ca 1 h. En längre tid gör också degen segare och mer elastisk. Det är något man ibland vill ha, men ibland inte så det hänger på en själv vad man föredrar.

Jag delar alltid den här degen i tre bitar redan innan jag kör in den i kylen. När jag sedan tar ut den så mjölar jag bordet och kaveln, samt kavlar ut de enskilda delarna för sig, beroende på vilken typ av pasta jag tillagar. Jag kör nästan aldrig på pastamaskin. Lyckas bättre för hand.



~Paul~

Du är bäst dePaul! Tänkte bara fråga, knådar du mycket efter den vilat? Låter lite som jag överarbetar. Jag minns när jag ville göra handpulled noodles och satan va man fick knåda för att kunna ha en mer elastisk nudel. Det kändes som jag kunde dra ut nudlarna längre men tror jag la typ 45 minuter knådning innan kunde jag bara dra ut typ 15 minuter och sen gav jag lite upp.

Jag har hört att olika pastaexperter har olika idéer angående knådning efter vilning. Nu när jag tänker på det känns det som om det är oenighet mellan ej knåda och knåda så väljer jag det som tar minst tid .
Citera
2017-12-09, 20:44
  #14
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GillarGodis
Du är bäst dePaul! Tänkte bara fråga, knådar du mycket efter den vilat? Låter lite som jag överarbetar. Jag minns när jag ville göra handpulled noodles och satan va man fick knåda för att kunna ha en mer elastisk nudel. Det kändes som jag kunde dra ut nudlarna längre men tror jag la typ 45 minuter knådning innan kunde jag bara dra ut typ 15 minuter och sen gav jag lite upp.

Jag har hört att olika pastaexperter har olika idéer angående knådning efter vilning. Nu när jag tänker på det känns det som om det är oenighet mellan ej knåda och knåda så väljer jag det som tar minst tid .
Hej och tack för de vänliga orden!

Hur som helst. Efter att jag tagit ut degen ur kylen så knådar jag inte mer. Jag plattar helt enkelt till varje degbit i mjöl så att inte kaveln fastnar och därefter börjar jag kavla ut degen. Man bör förstås ha mjöl på både bakbordet som kaveln.

Börja kavla i mitten åt båda hållen, vänd ett kvarts varv och kavla igen. Vänd degen och gör likadant på andra sidan. Beroende på vilken form man vill ha på degplattan så kör man omväxlande. Mot slutet av kavlingen låter jag hänga degen över kanten närmast mig så att den greppar och därmed inte hela tiden drar ihop sig. Jag kavlar sedan ifrån mig i en enda riktning! Sedan vänder jag på degen och gör om proceduren.

Allt detta kräver förstås lite övning. Jag tycker jag har avsevärt bättre kontroll med kaveln än när jag använder pastamaskin. Arbetet går så pass fort att det heller inte är någon tidsbesparing direkt att använda pastamaskinen med tanke på förberedelser, rengöring osv.

Lycka till och återkom gärna med en fältrapport .

~Paul~

PS Angående kaveln så kör jag på en trippelkullagrad sådan från Margarinbolaget. Den har en vals på 345 mm och diametern är 80 mm.
__________________
Senast redigerad av dePaul 2017-12-09 kl. 20:50.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback