Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-11, 16:03
  #1
Medlem
Tjenare,

Jag skrev ett blogginlägg som jag tänkte kanske kunde vara intressant för andra så jag passar på att dela det här.

Det handlar om det som titeln nämner; Mockito och PowerMock.

Texten är på engelska dock för att kunna nå ut till fler läsare.

https://thecuriousdev.org/2017/11/10...ito-powermock/

Hur duktiga är ni på att skriva tester, försöker ni hålla en hög täckningsgrad eller brukar ni strunta i det för det mesta?
Citera
2017-11-20, 23:37
  #2
Medlem
jag är bäst på att skriva tester (hey.. du frågade )

täckning är inte speciellt viktigt, det beror på sammanhang. Ska du refaktorera legacy kod så är 100% teckning en förutsättning för du ska lämna skräpet med exakt samma funktionalitet som när du dök in med fingrarna i kakburken.

Det som är viktigast när det kommer till testning är att ha en testningsstrategi där det är mer viktigt att besluta sig för VAD det är man ska testa och inte spendera en massa tid med att testa en massa saker som inte producerar något värde.

Om du däremot som jag kodar enligt TDD så behöver du inte bry dig om testning för du skriver koden samtidigt som du testar.

Det viktigaste är som vanligt, enkel, ren simpel testbar kod utan en massa speciallösningar och tydliga variabelnamn, metodnamn och koden ska vara lätt att följa.

Inte en massa komplicerad generics-skit och bisarra abstraktioner för att du ska lösa en massa problem som du inte har som gör koden svårföljd och svårtestad.
Citera
2017-11-21, 21:47
  #3
Medlem
Kör också TDD för det mesta och då brukar man landa på omkring 80 % täckning. De sista procenten brukar ofta innebära löjliga tester. Mockar man får man vara noga med att hålla testerna rena och läsbara då de lätt kan försvåra läsbarheten på testerna. Tycker att testerna ska ses som en delav dokumentationen för mjukvaran. När jag ska sätta mig in i någon annans kodbas går jag alltid in i test-klasserna för att se hur systemet är uppbyggt och då är det viktigt att koden är clean
Citera
2017-11-22, 18:07
  #4
Medlem
En till sak: idealt ska en testmetod innehålla en assert enligt mig. Varken fler eller färre.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback