Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-11-13, 18:23
  #13
Medlem
Kulturen är vi själva, men kanske också den delen som är respektabel att utåt visa. Människan ( men det finns egentligen inga människor ) är 100% egoistisk precis som allt annat i naturen, för allt som vi gör går tillbaks på oss själva.
Citera
2017-11-13, 18:43
  #14
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Tänker ofta på vad som skulle hända om samhället råkade ut för en riktig allvarlig katastrof som omkullkastade alla hittills gällande regler. Hur kommer moralen att upprätthållas i ett sådant tillstånd? Det tog väldigt lång tid att komma dit vi är idag. (Med "vi" avser jag den demokratiska västvärlden.) Mitt antagande är att vid ett systemiskt sammanbrott kommer folk att regrediera till rent barbari eftersom vi inte har något äldre moralsystem att falla tillbaka på. Gud är död som Nietzsche påpekade och det blir nog rent praktiskt svårt att komma fram till ett hållbart moralsystem baserat enbart på rationellt tänkande. Den moderna psykologin ger vid handen att människan inte alls är speciellt rationell utan i hög grad styrs av omedvetna impulser, gruppåverkan med mera. Hur ser ni på detta? Låt oss säga att civilisationen delvis går under men att många människor ändå överlever under svåra umbäranden. Kommer moralen att regrediera tillbaka till ett tidigare stadium eller kommer våra moderna sekulariserade övertygelser att överleva? I hur hög grad är vår moderna moral avhängig tekniska hjälpmedel såsom tryckpress, telefoni, internet med mera?

Moralen har inget alls med teknik att göra. Moralen beror på den enskilda människans personlighet.
Citera
2017-11-14, 09:22
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Tänker ofta på vad som skulle hända om samhället råkade ut för en riktig allvarlig katastrof som omkullkastade alla hittills gällande regler. Hur kommer moralen att upprätthållas i ett sådant tillstånd? Det tog väldigt lång tid att komma dit vi är idag. (Med "vi" avser jag den demokratiska västvärlden.) Mitt antagande är att vid ett systemiskt sammanbrott kommer folk att regrediera till rent barbari eftersom vi inte har något äldre moralsystem att falla tillbaka på. Gud är död som Nietzsche påpekade och det blir nog rent praktiskt svårt att komma fram till ett hållbart moralsystem baserat enbart på rationellt tänkande. Den moderna psykologin ger vid handen att människan inte alls är speciellt rationell utan i hög grad styrs av omedvetna impulser, gruppåverkan med mera. Hur ser ni på detta? Låt oss säga att civilisationen delvis går under men att många människor ändå överlever under svåra umbäranden. Kommer moralen att regrediera tillbaka till ett tidigare stadium eller kommer våra moderna sekulariserade övertygelser att överleva? I hur hög grad är vår moderna moral avhängig tekniska hjälpmedel såsom tryckpress, telefoni, internet med mera?

Människan är djuret som glömt att den är ett djur.

Faller civilisationen så tar våra djuriska instinkter dess plats. Rädslan för våld kommer styra de flesta, och de som saknar denna rädsla kommer genom sitt ohämmade våldskapital att ta makten. Vågar de rädda inte gå emot sin rädsla, och döda de få men mycket våldsamma, så kommer ett förtryckt slavsamhälle uppstå.

Se på Ryssland.
__________________
Senast redigerad av Odiskadmugg 2017-11-14 kl. 09:26.
Citera
2017-11-14, 09:53
  #16
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xuno
Om världen på grund av en stor naturkatastrof kollapsar så pass att det inte längre finns någon polis och myndigheter så är det inte så svårt att lista ut vad det kommer att leda till.


Som Sverige då alltså.
Citera
2018-02-15, 22:43
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Tänker ofta på vad som skulle hända om samhället råkade ut för en riktig allvarlig katastrof som omkullkastade alla hittills gällande regler. Hur kommer moralen att upprätthållas i ett sådant tillstånd? Det tog väldigt lång tid att komma dit vi är idag. (Med "vi" avser jag den demokratiska västvärlden.) Mitt antagande är att vid ett systemiskt sammanbrott kommer folk att regrediera till rent barbari eftersom vi inte har något äldre moralsystem att falla tillbaka på. Gud är död som Nietzsche påpekade och det blir nog rent praktiskt svårt att komma fram till ett hållbart moralsystem baserat enbart på rationellt tänkande. Den moderna psykologin ger vid handen att människan inte alls är speciellt rationell utan i hög grad styrs av omedvetna impulser, gruppåverkan med mera. Hur ser ni på detta? Låt oss säga att civilisationen delvis går under men att många människor ändå överlever under svåra umbäranden. Kommer moralen att regrediera tillbaka till ett tidigare stadium eller kommer våra moderna sekulariserade övertygelser att överleva? I hur hög grad är vår moderna moral avhängig tekniska hjälpmedel såsom tryckpress, telefoni, internet med mera?


Jag skulle vilja påstå att de västerländska samhällena har kristendomen att falla tillbaka på.
Vart annars kan vi hitta den moraliska och kulturella kraften till att rensa upp, om nödvändigt?
Alltså, rent kollektivt tänkt.

Europa och västvärlden har en lång historia av kristendom bakom sig. Men vi har bara blivit
invaggade i att riktig kristendom är förlegat. Jag skulle kunna säga mycket mer om den andliga
och kulturella kampen som pågår, men jag väntar med det. Samma saker som har pågått
genom hela historien, pågår än i dag.
Citera
2018-02-15, 22:54
  #18
Medlem
526s avatar
Den är 36 timmar tunn . . utan el, mat och vatten.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback