Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-06-17, 15:11
  #25
Medlem
AxelvonFarsens avatar
Efter att ha lagt cirkus 40 timmar på spelet med bara ett achievement kvar är det la dags för en kortare recension. Spelet är stundvis riktigt roligt, men lider lite av samma problem som Skyrim eller dess förgrundsspel Jurassic Park Operation Genesis: Bredd som ett hav men djupt som en pöl. Under ytan så har dinosaurier dålig AI, och gästerna i ens parker kunde lika gärna vara gående dollar tecken eftersom de inte tillför någonting. (Avsaknaden av specifika gästers "favoritdinosaurier" kan nämnas.)

Överlag är det ett bra spel, vet dock inte hur mycket mer man kan kräma ut ur basspelet. Isla Nublar som är sandbox-ön är i mitt tycke extremt tråkig eftersom finanserna är oändliga. Saknar även utmaning i spelet som helhet, även om early game var stundtals jobbigt så var det inte alls svårt att få 5 stjärnor på samtliga öar. Dock har jag en svaghet för simulatorer och dinosaurier.

7/10 (Köp på rea)
Citera
2018-06-20, 13:49
  #26
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AxelvonFarsen
och gästerna i ens parker kunde lika gärna vara gående dollar tecken eftersom de inte tillför någonting. (Avsaknaden av specifika gästers "favoritdinosaurier" kan nämnas.)


Det här kanske är en avancerad form av social kritik? En åskådning på hur företag ser på konsumenter? Ex, när gick ett storföretags CEO till en random person och analyserade vad denne individ tycker?

Lite överanalyserande men ändå, vad jag vill få fram är följande:

Det här spelet har ju många fler besökare än JPOG och i de här nivåerna övergår befolkningen till att vara "ren statistik", "flocken", "en massa" osv

Och ett av felen med JPOGs individer (thrill seekers, fun lovers etc) var att de betedde sig som om det fanns nåt mer spännande än dinosaurier. Det är dinosaurier, alla som kommer till JP vill se dem och av de som kommer är 85% "mainstream", vad några få nischade grupper tycker är ointressant för om de är inne har de redan betalat biljetten och där slutar gemene företagare bry sig, resten får PR-departementet ljuga ihop. Gillar besökarna inte detta vinstorienterade, skamlösa koncept kan de ju alltid gå till konkurrenten, "nej vänta, det finns ju ingen myahahahaha"

Och det är nog så spelföretaget ser på sina kunder också. Spelet är en spegel av företagets värderingar.

Innehåller det dinosaurier?
Ja
Är det en parkbyggare?
Ja
Är det snyggt nog?
Ja
Är det tekniskt stabilt?
Jovars, om några små pillpatchar

Fuck it, det räcker. Släng in lite Jeff Goldblum också så det ser ut som om vi försöker.

Sen även, hur mycket bryr vi oss egentligen om våra gäster? Speciellt när vi alla säkert så fort vi kan öppnar grindarna för våra Tyrannosaurusar och säger "buss på"

Man säger ju att människor är ovärderliga, alltså de facto "värdelösa", vi bryr oss mycket mer om att våra 2 milj dollars dinosaurier ska vara nöjda och glada.
__________________
Senast redigerad av Mackan52 2018-06-20 kl. 14:15.
Citera
2018-07-09, 19:42
  #27
Medlem
Mackan52s avatar
En sak jag hakar upp mig på i spelet "nu när jag gått igenom det" är att de har lagt upp den här "storyn" som de inte verkar veta vad de vill göra med och i princip bara skuffats undan som en eftertanke.

Vad hände med storyn? Fattade de nånstans bara att "det här leder ingen vart" och bara puttade in den som en "placeholder" så att folk fick en motivation att göra något som kunde sluta i päronformat? Detta blir ju ofta ett problem för författare (utom några få) som inte har en sammanhängande handling att gå efter utan bara svagt utstakade fokuspunkter och lösryckta idéer, storyn leder inte till något sammanhängande mål utan bara en massa spretiga och lösa trådar.

Jag tar fram mitt främsta exempel:

Dr Wu har ju uppenbart i storyn blivit en stereotyp "ond vetenskapsman" som står i sitt laboratorium och kacklar "It's alive! IT'S ALIVE!!!!" det fattas bara en Igor.

Wu avslutar ju i princip sitt framträdande som en person som förmodligen sitter med ena benet över det andra i en metallstol med skinndyna, med en cigarett i ena handen och en konjak i den andra bakom ett pansarglas och ser på när ett gäng Velociraptors sliter itu en kvinnlig forskare som ifrågasatte honom levande och samtidigt som de börjar festa på hennes kropp och han ser hennes bröst titta fram ur den trasiga blusen och vita rocken så känner han sin hårda erektion slakna, bomullsbyxorna bli en aning fuktiga och avger ett svagt stön. Det är då han säger "Jag vill ha trean, femman och åttan till min armé, döda resten".

Tycker det är en konstig inriktning, i boken så var han ju bara "en aningslös forskare", han trodde det skulle vara enkelt och han gjorde som Malcolm sa "Ni läste vad andra har gjort och tog nästa steg." Han såg det som ett vetenskapligt "jobb". Samma i hans kortare framträdande i filmen. Han var bara en "vetenskapsman" som ville göra sitt jobb, dels för "sakens skull" men säkert också för att han fick bra betalt för det. Men i boken så hade han ju ändå en "jordnära" attityd till dinosaurierna, han påpekade att de har gjort dinosaurier så "nära de kan komma originalet" men att de ändå bara hade "genetiska replikor" och att vad de gjorde i Jurassic Park var inte "verkligheten utan underhållning", "så varför inte gå hela vägen och skapa dinosaurier som är långsammare, mer hanterbara".

I JW så slängdes det ju ut och Wu blev en mer "resultatinriktad" och "måldriven" forskare. "Ondare". Han är ju uppenbart helt med på tåget att göra dinosaurier till biovapen modell "Umbrella" bara han får fortsätta leka gud.

Men i spelet så har de ju gjort honom till någon med ett motiv, men de utvecklade aldrig historien.
Möjlig öppning för uppföljare eller bara något de skuffade in för att göra spelet till något mer än en uppenbar JPOG-remake?
__________________
Senast redigerad av Mackan52 2018-07-09 kl. 20:06.
Citera
2018-11-18, 12:47
  #28
Medlem
Hur gör ni med dom köttätande dinosarna?

Man får ju fram 1 ganska tidigt i spelet. Minns nu fasen ej vad den heter. *doh*

Men kan man blanda den ihop med dom som är växtätare.? Som man har i början.?

Jag våga ej chansa. Så gjorde ett eget hägn åt dom. Men något gjorde så dom rymde. 😅😅😅 kanske var dom 2 uttråkade. 😅😅
Citera
2018-12-25, 13:55
  #29
Medlem
Elementarts avatar
Är det värt o köpa tycker ni? Det kostar under 150 kronor nu på Steam-rean.
Citera
2018-12-26, 02:35
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elementart
Är det värt o köpa tycker ni? Det kostar under 150 kronor nu på Steam-rean.

Föreställ dig typ zoo tycon med ett par dinosaurier.
Citera
2018-12-26, 08:30
  #31
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elementart
Är det värt o köpa tycker ni? Det kostar under 150 kronor nu på Steam-rean.

Det var kul ett par timmar men saknar djup så att säga.

Redan när man är klar med första ön och börjar på andra så känns det som att det är samma sak igen.

Är det värt 150 spänn, mjo det tycker jag. Men förvänta dig kanske inte mer än 10-15 timmar speltid ur det.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback