Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-11, 14:26
  #1
Medlem
sandra_ns avatar
Skall ta och bygga en ny burk. Ingen värsting, men skall vara kompatibel med *BSD.

Idag kör jag med en gammal trotjänare från 2012, en i7 2700K som funkar utan problem för min del, MSI 750 TI som grafik och 16GB ram. Men moderkortet har strulat ett tag, så det är dags att köpa nytt även om denna dator håller prestandan fullt ut till vad jag gör. Spelar inga direkta spel (även om det händer att det körs GTA V, ARMA3 och liknande), så..

Men det har kommit ut många nya CPUer och GPUer på marknaden, och jag har tappat kollen. Många säger si, andra så.

Har ni tips på hårdvara? De skall vara kompatibelt med FreeBSD och OpenBSD, så även Windows.
Jag inte är ute efter det senaste, men det skall hålla ett tag framåt. Så en i7 är i alla fall kravet som är bättre än den jag har idag. Några säger AMD. Mig spelar det ingen roll. i9 är för mycket power för mina ändamål.. såvida det inte finns nån billig, men det verkar det inte som.

GPUer är en hel vetenskap. Funderar på ett 1050 - 1070 av något slag. Men det hör ihop med monitor med dess synk etc., och jag vet inte vilken monitor jag kollar efter. Antingen en ultrawide eller tre monitorer blir det. Men Nvidia är kanske linjen då det är mer kompatibelt med OS X i fall jag vill köra det.

Känner mig rätt vilsen..
Citera
2017-11-11, 15:25
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sandra_n
Skall ta och bygga en ny burk. Ingen värsting, men skall vara kompatibel med *BSD.

Idag kör jag med en gammal trotjänare från 2012, en i7 2700K som funkar utan problem för min del, MSI 750 TI som grafik och 16GB ram. Men moderkortet har strulat ett tag, så det är dags att köpa nytt även om denna dator håller prestandan fullt ut till vad jag gör. Spelar inga direkta spel (även om det händer att det körs GTA V, ARMA3 och liknande), så..

Men det har kommit ut många nya CPUer och GPUer på marknaden, och jag har tappat kollen. Många säger si, andra så.

Har ni tips på hårdvara? De skall vara kompatibelt med FreeBSD och OpenBSD, så även Windows.
Jag inte är ute efter det senaste, men det skall hålla ett tag framåt. Så en i7 är i alla fall kravet som är bättre än den jag har idag. Några säger AMD. Mig spelar det ingen roll. i9 är för mycket power för mina ändamål.. såvida det inte finns nån billig, men det verkar det inte som.

GPUer är en hel vetenskap. Funderar på ett 1050 - 1070 av något slag. Men det hör ihop med monitor med dess synk etc., och jag vet inte vilken monitor jag kollar efter. Antingen en ultrawide eller tre monitorer blir det. Men Nvidia är kanske linjen då det är mer kompatibelt med OS X i fall jag vill köra det.

Känner mig rätt vilsen..

Vill du ha bra tips och råd, skapa ett konto på sweclockers.com. I forumet under köpråd stationär får du bra och privärda förslag. Lycka till.
Citera
2017-11-11, 22:27
  #3
Medlem
Körde Ryzen 7 1700x samt GTX1070 för en månad sedan, är nöjd än så länge.
Citera
2017-11-12, 00:44
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raa310
Körde Ryzen 7 1700x samt GTX1070 för en månad sedan, är nöjd än så länge.

Detta eller 1600/1600x och 1060/rx 580. Kommer bli nöjd oavsett.
Citera
2017-11-12, 13:38
  #5
Medlem
sandra_ns avatar
Har nu kollat in de där AMD CPUerna, och de verkar klart intressanta. Har varit Intel mer eller mindre sedan 486 tiden, men AMD har klart kommit tillbaka på marknaden. Kommer nog sikta in mig på en 1700x. Skall kolla så den är helt kompatibel med *BSD. GPUn är värre med då det är mycket som spelar roll där. Krävs mer Googlande
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback