Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-11, 14:12
  #1
Medlem
Vad anser ni, hur länge håller en whisky/gin/tequilla efter den är öppnad? Likör? Blivit lite nojig nu. Har köpt hem diverse för att kunna blanda drinkar men man dricker ju inte upp allt på en gång...
Så hur lång tid tills den tappar smak och/eller alkohol?
Citera
2017-11-11, 14:16
  #2
Medlem
Har hört att man har ett år på sig att dricka upp spritflaskan efter att man har öppnat den.
Citera
2017-11-11, 14:18
  #3
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bradpaisley94
Vad anser ni, hur länge håller en whisky/gin/tequilla efter den är öppnad? Likör? Blivit lite nojig nu. Har köpt hem diverse för att kunna blanda drinkar men man dricker ju inte upp allt på en gång...
Så hur lång tid tills den tappar smak och/eller alkohol?

Det mesta utom gräddiga likörer håller mycket länge. Du kan ha kvar din whisky hela livet om du vill.
Citera
2017-11-11, 15:13
  #4
Medlem
snivlems avatar
Starksprit blir nog aldrig dålig så du blir sjuk, men prova o häll wiskey i ett glas o titta hur det ser ut efter ett dygn, blir grumligt så nånting händer

Och likör som är så sött tror jag håller väldigt länge.

Ren vodka lär aldrig bli dålig o korken sätts tillbaka... Kanske alkoholen dunstar utan kork, men vet ej egentligen
Citera
2017-11-11, 15:23
  #5
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snivlem
Starksprit blir nog aldrig dålig så du blir sjuk, men prova o häll wiskey i ett glas o titta hur det ser ut efter ett dygn, blir grumligt så nånting händer

Och likör som är så sött tror jag håller väldigt länge.

Ren vodka lär aldrig bli dålig o korken sätts tillbaka... Kanske alkoholen dunstar utan kork, men vet ej egentligen

Om det händer något med whisky i ett glas måste det vara kopplat till damm eller liknande i luften, eller att exponeringen för luften gör något. För en lite skvätt i en flaska håller längre än jag nånsin kunnat vänta.
Citera
2017-11-11, 15:58
  #6
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Om det händer något med whisky i ett glas måste det vara kopplat till damm eller liknande i luften, eller att exponeringen för luften gör något. För en lite skvätt i en flaska håller längre än jag nånsin kunnat vänta.

Det reagerar med syret... Det lilla syret som finns i flaskan "förbrukas" fort efter korken sätts tillbaka
Citera
2017-11-11, 16:02
  #7
Medlem
Har hört talas om folk som sparat sprit i 3-4 dagar men du gör det på egen risk.
Citera
2017-11-11, 18:06
  #8
Medlem
Dissociatives avatar
Whiskey och vodka ca 2 år innan smaken försämras, men den blir aldrig så dålig så att den inte går att dricka förutsatt att du förvarar den med korken på. Allt med grädde/mjölk i är dåligt efter 5-7 dagar efter att man öppnat den.

Hur det är med Rom, Gin, Brandy och liknande vet jag inte men jag gissar att det är likadant som med Whiskey och Vodka.
Citera
2017-11-13, 17:04
  #9
Medlem
Enzymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dissociative
Whiskey och vodka ca 2 år innan smaken försämras, men den blir aldrig så dålig så att den inte går att dricka förutsatt att du förvarar den med korken på. Allt med grädde/mjölk i är dåligt efter 5-7 dagar efter att man öppnat den.

Hur det är med Rom, Gin, Brandy och liknande vet jag inte men jag gissar att det är likadant som med Whiskey och Vodka.

Av de du räknar upp så tycker jag att brandy/cognac påverkas mest. Dricker det sällan och flaskorna blir stående ganska länge. Smaken blir mindre komplex på något vis. Tror inte det är inbillning.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback