Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-11-11, 09:56
  #13
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av talad13
"Ett missbruk är felanvändning av exempelvis droger, förtroenden eller andra saker som anses skadligt eller sjukligt"

Men semantik är väl inte viktigt antar jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Fmj4912
Det skulle jag inte hålla med om och jag är ändå emot droger.
Finns mängder med studier som visar att cannabis kan hjälpa vid depression och sömnproblem och säkert fler saker jag inte vet.

Att röka en eller två gånger i månaden skulle jag inte klassa som missbruk.

OnT: Ja du borde kunna byta läkare och få en 2nd opinion. Men kan det vara så att medicinen är såpass stark att dom väljer att skriva ut den i sista hand, när du testat allt annat?
Det är inte jag som ska skriva ut Elvanse, eller hur? Så vad jag och ni tycker är irrelevant i allra högsta grad. Socialstyrelsen vilkens rekommendationer läkaren har att följa ställer kravet att patienterna inte ska missbruka något när man skriver ut amfetaminpreparat. Och sedan är all användning av cannabis missbruk enl. lag. Det enda tillåtna är syntetiska Sativex vid vissa diagnoser.
Citera
2017-11-11, 10:40
  #14
Medlem
Tripportreats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadikalFail
Det kan jag inte svara på. Men för den diskussionen med läkaren
Elvanse är apoteksamfetamin och är både beroendeframkallande och har en rätt stor missrukspotential, jag har själv brukat det rekreationeller och finner det rätt trevligt.

Så jag kan förstå att läkarna är försiktiga med att skriva ut det, det verkar ju dock fungera bra för personer som använder det i medicinskt syfte.

Man ska dock komma ihåg att det är tjack och kan därmed störa ens mat- och sovruriner.

//tripportreat
Citera
2017-11-11, 10:47
  #15
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tripportreat
Elvanse är apoteksamfetamin och är både beroendeframkallande och har en rätt stor missrukspotential, jag har själv brukat det rekreationeller och finner det rätt trevligt.

Så jag kan förstå att läkarna är försiktiga med att skriva ut det, det verkar ju dock fungera bra för personer som använder det i medicinskt syfte.

Man ska dock komma ihåg att det är tjack och kan därmed störa ens mat- och sovruriner.

//tripportreat

Jo jag vet detta. Men om du läser det jag saxade från fass så menar jag att jag vet inte varför det står speciella krav.
Och det hade ju även läkaren sagt till ts.

Men menade att ts får fråga läkaren varför det är på detta viset. För jag kan inte svara på varför det är ett krav det som stod på fass och som läkaren säger.

Men jag förstår mycket väl att man inte vill skriva ut amfetamin hit och dit.
Citera
2017-11-11, 10:54
  #16
Medlem
Tripportreats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadikalFail
Jo jag vet detta. Men om du läser det jag saxade från fass så menar jag att jag vet inte varför det står speciella krav.
Och det hade ju även läkaren sagt till ts.

Men menade att ts får fråga läkaren varför det är på detta viset. För jag kan inte svara på varför det är ett krav det som stod på fass och som läkaren säger.

Men jag förstår mycket väl att man inte vill skriva ut amfetamin hit och dit.
Jag felciterade, var riktat till ts

//tripportreat
Citera
2017-12-01, 21:58
  #17
Medlem
Byt läkare
Citera
2017-12-05, 20:23
  #18
Medlem
Har testat elvanse, gav ingen verkan, dock så fungerade den klockrent med Ritalin.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback