Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-11-11, 06:02
  #1
Medlem
talad13s avatar
Hej.

Jag har provat på cirka 5 olika ADHD mediciner, de har haft positiv påverkan.
Men bieffekterna har tagit så himla hårt på mig så jag har inte fortsatt med de.

Då fick jag höra talas om Elevanse, inget ens läkarna presentera för mig. Den ska tydligen vara kanon ifall biverkningarna ska vara problemet, men också klassas som tyngre drog varav de inte vill skriva ut den till mig (Som jag förstod det).

Räcker det här som anledning att hålla mig borta från att prova en medicin som kanske kan hjälpa mig otroligt, för jag blir en produktiv och effektiv människa på Equasym just nu. Men jag mår så otroligt dåligt utav den samtidigt.

Hur fan kan läkaren inte ens låta mig testa den, hon ville att jag skulle ha någon studie eller något jobb för att få den på recept. Jag har provat flera olika tidigare, jag har inget brottsregister, jag har inte pissat positivt på droger. Hur i helvete resonerar de!

Och en offtopic fråga, kan jag få be att byta överläkare. Den läkaren jag har nu talar inte ens ok svenska, hon förstår uppenbarligen inte vad jag menar och det har jag insett i retrospekt när jag analyserade vårat samtal.

Kan jag få be att byta läkare och låta någon annan göra en bedömning undrar jag även.


Mvh
Citera
2017-11-11, 07:52
  #2
Medlem
Banangurkazzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av talad13
Hej.

Jag har provat på cirka 5 olika ADHD mediciner, de har haft positiv påverkan.
Men bieffekterna har tagit så himla hårt på mig så jag har inte fortsatt med de.

Då fick jag höra talas om Elevanse, inget ens läkarna presentera för mig. Den ska tydligen vara kanon ifall biverkningarna ska vara problemet, men också klassas som tyngre drog varav de inte vill skriva ut den till mig (Som jag förstod det).

Räcker det här som anledning att hålla mig borta från att prova en medicin som kanske kan hjälpa mig otroligt, för jag blir en produktiv och effektiv människa på Equasym just nu. Men jag mår så otroligt dåligt utav den samtidigt.

Hur fan kan läkaren inte ens låta mig testa den, hon ville att jag skulle ha någon studie eller något jobb för att få den på recept. Jag har provat flera olika tidigare, jag har inget brottsregister, jag har inte pissat positivt på droger. Hur i helvete resonerar de!

Och en offtopic fråga, kan jag få be att byta överläkare. Den läkaren jag har nu talar inte ens ok svenska, hon förstår uppenbarligen inte vad jag menar och det har jag insett i retrospekt när jag analyserade vårat samtal.

Kan jag få be att byta läkare och låta någon annan göra en bedömning undrar jag även.


Mvh

ja eller hur?
(FB) Hur ska jag använda cannabis för att sova?
ge inte en missbrukare beroendeframkallande medicin!
Citera
2017-11-11, 07:57
  #3
Medlem
talad13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banangurkazz
ja eller hur?
(FB) Hur ska jag använda cannabis för att sova?
ge inte en missbrukare beroendeframkallande medicin!

En missbrukare?
Jag frågar hur jag ska använda cannabis för att sova.

Hur är det att missbruka?
Citera
2017-11-11, 08:07
  #4
Medlem
RadikalFails avatar
Citat från fass:

Citat:
Hur det fungerar

Elvanse förbättrar aktiviteten i vissa områden i hjärnan, vilka är underaktiva. Läkemedlet kan bidra till att förbättra uppmärksamhet, koncentrationsförmåga och att minska impulsivt beteende.


Läkemedlet ges som en del i ett behandlingsprogram som vanligtvis består av:

psykologisk behandling (psykoterapi)

utbildning

social terapi


Det förskrivs endast av läkare som har erfarenhet av behandling av personer med beteendeproblem.


Citera
2017-11-11, 08:14
  #5
Medlem
talad13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadikalFail
Citat från fass:

Ok, låt gå.

Men vad fan ska kriterierna vara så specifika för om den verkar vara så mycket bättre!?
Citera
2017-11-11, 08:15
  #6
Medlem
Banangurkazzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av talad13
En missbrukare?
Jag frågar hur jag ska använda cannabis för att sova.

Hur är det att missbruka?
Jag reagerade mer på hur du påstår du pissar rent när du röker på?
Citera
2017-11-11, 08:22
  #7
Medlem
talad13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banangurkazz
Jag reagerade mer på hur du påstår du pissar rent när du röker på?

"(FB) Hur ska jag använda cannabis för att sova?" Motsvarar inte, "JAG RÖKER PÅ INNAN JAG TAR PISSPROV". Det motsvarar heller inte "JAG RÖKER PÅ".
Det är en enkel fråga om hur man ska använda cannabis för att kunna sova

Och f.ö. om man röker gräs oregelbundet, t.ex en helg så är cannabiset borta på 2-4 dagar ändå.
Citera
2017-11-11, 08:32
  #8
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av talad13
"(FB) Hur ska jag använda cannabis för att sova?" Motsvarar inte, "JAG RÖKER PÅ INNAN JAG TAR PISSPROV". Det motsvarar heller inte "JAG RÖKER PÅ".
Det är en enkel fråga om hur man ska använda cannabis för att kunna sova

Och f.ö. om man röker gräs oregelbundet, t.ex en helg så är cannabiset borta på 2-4 dagar ändå.
Förstår du inte att allt bruk av cannabis är missbruk? Du har antagligen en missbrukspersonlighet och det har din läkare noterat.
Citera
2017-11-11, 08:34
  #9
Medlem
talad13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Förstår du inte att allt bruk av cannabis är missbruk? Du har antagligen en missbrukspersonlighet och det har din läkare noterat.

"Ett missbruk är felanvändning av exempelvis droger, förtroenden eller andra saker som anses skadligt eller sjukligt"

Men semantik är väl inte viktigt antar jag.
Citera
2017-11-11, 09:23
  #10
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av talad13
Ok, låt gå.

Men vad fan ska kriterierna vara så specifika för om den verkar vara så mycket bättre!?

Det kan jag inte svara på. Men för den diskussionen med läkaren
Citera
2017-11-11, 09:28
  #11
Medlem
talad13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadikalFail
Det kan jag inte svara på. Men för den diskussionen med läkaren

Ok, tack.
Citera
2017-11-11, 09:48
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Förstår du inte att allt bruk av cannabis är missbruk? Du har antagligen en missbrukspersonlighet och det har din läkare noterat.
Det skulle jag inte hålla med om och jag är ändå emot droger.
Finns mängder med studier som visar att cannabis kan hjälpa vid depression och sömnproblem och säkert fler saker jag inte vet.

Att röka en eller två gånger i månaden skulle jag inte klassa som missbruk.

OnT: Ja du borde kunna byta läkare och få en 2nd opinion. Men kan det vara så att medicinen är såpass stark att dom väljer att skriva ut den i sista hand, när du testat allt annat?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback