Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-11, 01:59
  #1
Medlem
Jag känner till några exempel där en till synes mer feminin man fått barn med en kvinna som är mer maskulin än mannen. I de fallen som jag känner till så har döttrarna till dessa föräldrar fått maskulina drag med mörkare röst. Någon mer som känner till detta ?
__________________
Senast redigerad av HakiMaki 2017-11-11 kl. 02:01.
Citera
2017-11-11, 02:49
  #2
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HakiMaki
Jag känner till några exempel där en till synes mer feminin man fått barn med en kvinna som är mer maskulin än mannen. I de fallen som jag känner till så har döttrarna till dessa föräldrar fått maskulina drag med mörkare röst. Någon mer som känner till detta ?
Det låter som vilda spekulationer att det skulle föreligga något biologiskt mönster bakom detta. Tänker du dig att om samma maskulina kvinna hade fått barn med en riktigt maskulin man, så hade döttrarna då fått mer feminina drag och ljusare röst?
Citera
2017-11-11, 03:04
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Det låter som vilda spekulationer att det skulle föreligga något biologiskt mönster bakom detta. Tänker du dig att om samma maskulina kvinna hade fått barn med en riktigt maskulin man, så hade döttrarna då fått mer feminina drag och ljusare röst?
Lite grann... men tror inte att en annan man hade ändrat saken. Med andra ord kan ju kvinnan ha fått mammans gener. Men i de fallen jag sett så har den "maskulina" kvinnan Inte haft den mörka rösten som barnet sedan får. Tänker att barnet lyckas få mannens gener just med rösten.
Vilda spekulationer fortfarande
Citera
2017-11-11, 03:11
  #4
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HakiMaki
Lite grann... men tror inte att en annan man hade ändrat saken. Med andra ord kan ju kvinnan ha fått mammans gener. Men i de fallen jag sett så har den "maskulina" kvinnan Inte haft den mörka rösten som barnet sedan får. Tänker att barnet lyckas få mannens gener just med rösten.
Vilda spekulationer fortfarande
Nja, jag vet inte om jag köper resonemanget att just i kombinationen feminin man och maskulin kvinna, så blir de maskulina arvsanlagen synnerligen dominanta hos döttrar. Detta i kombination med att döttrarna dessutom får något slags testosteronpåslag som gör rösten djupare. Det låter som sagt väldigt spekulativt.
Citera
2017-11-11, 15:00
  #5
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Skulle kunna bli så att de ”medvetet” talar i ett lägre (mörkare) röstläge. Notera att man fäster större tilltro till en mörk röst jämfört med en ljus.
Har t ex hört en hel del manhaftiga kvinnor (som gärna levt ett ”hårt” liv) och som jobbar i socialsvängen tala i ett djupare röstläge.

Lyssna in hur ”maktens kvinnor” låter när de talar, lyssna in hur kvinnorna i din omgivning låter.
Sen så kan ju å andra sidan ljusa och hysteriska röster också få ett genomslag.
Citera
2017-11-12, 13:39
  #6
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HakiMaki
Jag känner till några exempel där en till synes mer feminin man fått barn med en kvinna som är mer maskulin än mannen. I de fallen som jag känner till så har döttrarna till dessa föräldrar fått maskulina drag med mörkare röst. Någon mer som känner till detta ?
Jag har inte själv gjort någon sådan observation, och det är mycket svårt att föreställa sig någon genetisk mekanism som skulle kunna leda till det fenomen som du beskriver.

(Alldeles bortsett från att det är lite oklart vad du menar med mer maskulin än mannen. Har kvinnan kraftigare skäggväxt eller allmän kroppsbehåring? Mer tillbakadraget hårfäste? Mer definierad muskulatur? Kraftigare käkparti? Eller rör det sig om någon typ av uppförande sm du betraktar som maskulint?)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback