Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-11-14, 22:32
  #13
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl
Njae, på lektionstid kan föremålet avhändas eleven om det stör. På lunchen är det en annan sak. Då kan det bryta med skolans ordningsregler, dock är beslaget sannolikt överilat.

Att efter beslag kolla igenom telefonen är en annan handling som det är mycket svårt att tänka ut lagstöd för. För det krävs, tror jag, beslut av åklagare eller domstol och skälig misstanke om brott som kan ge fängelse. Då kan Polisen få gå igenom telefonen. Om det saknas stöd i skolans ordningsregler så verkar läraren ha gjort sig skyldig till Egenmäktigt förfarande.
Att olovandes gå igenom elevens telefon måste bli Brytande av post eller telehemlighet. Det kan ge fängelse
För kränkningen att få sina privata bilder granskade kan det sannolikt utgå ett litet skadestånd. Det är nog läraren nöjd med att få betala.

Brytande av post eller telehemlighet kan det väl knappast bli att granska bilder i kameran eller album. Det förutsätter väl att det är information som sänds från A till B? Ett meddelande som sänts med post eller telegram (möjligt andra medier omfattas men knappast om det inte sänts).
Citera
2017-11-15, 23:12
  #14
Moderator
Pentyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Brytande av post eller telehemlighet kan det väl knappast bli att granska bilder i kameran eller album. Det förutsätter väl att det är information som sänds från A till B? Ett meddelande som sänts med post eller telegram (möjligt andra medier omfattas men knappast om det inte sänts).
Så borde det bli ja, jag tänkte mig i hastigheten att hon hade kikat på sms, mail eller snapchat. Det är ju snubblande nära att datorintrång numera när man kikar i en modern telefon.

Glodde hon bara på bilder så är det väl närmast till hand att det är ett Ofredande. Kan ge ett år i buren, och att ha dömts för att ofreda elever är inte heller någon tyngre merit.
Citera
2017-11-17, 14:55
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Creniball
Tjena, fick höra idag att min yngre syster, som går 8:an, blivit ganska kränkt av en lärare enligt mig... Hon hade suttit på lunchen och kollat snap när en lärare tyckt det sett ut som att hon fotat folk utan deras tillåtelse. Läraren gick då fram, rykte mobilen ur hennes händer trots att hon förklarar att hon inte fotat någon så börjar läraren bläddra igenom hela hennes kamerarulle och tar bild av varenda foto hon har tagit av sina vänner... som tur är så hade hon inget så jättehemligt på mobilen men i den åldern minns jag ju själv att jag inte var jättepigg på att visa upp min kamerarulle för vem som helst... När hon berättade dehär blev jag jävligt irriterad och tycker helt klart att den här läraren bör få lite konsekvenser för detta... Men hur långt kan man ta det egentligen? Det är redan rapporterat till rektorn men hur pass allvarligt är egentligen det här, har själv ingen riktig koll på sånt...


Here we go (again)....

Din syster är under 18 år och går i en skola. Läraren har enligt Föräldrabalkens 6kap. tillsynsplikten över henne som ställföreträdande vårdnadshavare, vilket gör att läraren har befogenheten att ta mobilen som vårdnadshavare. Ytterligare har läraren skyldighet enligt Brottsbalken att hindra att en person som står under vårdnad inte begår något brott, vilket i det här fallet kan vara ofredande vid fotografering på icke allmän plats. Sedan har läraren ytterligare befogenheter enligt Skollagens 5kapitel att omhändertaga telefonen då användning av telefon kan innebära brott mot skolans ordningsregler.

Lärare har däremot inte befogenheten att kolla igenom mobilen då det i gränsfall kan räknas som kroppsbesiktning. Beroende på huvudman (om det är en kommunal eller enskild skola) kan detta vara ett brott mot grundlagarna.

Kommer rektorn att följa laga befogenhet? Nej, rektorn kommer att vika ned sig för era föräldrar då du och din syster är kunder och inte barn under utbildning. Samtidigt är det rektorns ansvar att se till att din syster inte brukar mobilen på olagligt sätt.


Citat:
Ursprungligen postat av TorvallaForever
Fyfan! Det finns många konstiga lärare asså! Jag tycker att du ska anmäla henne direkt! Det där är olagligt!

Det är bara olagligt om det har förekommit hos det allmänna, dvs. hos en skola med en offentlig huvudman.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback