Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-10, 20:29
  #1
Medlem
4yoonlys avatar
Antagligen inte rätt forum möjligen, men hittade inget annat för en seriös (men ändå lånat lite ifrån sci-fi)... diskussion...

Hade inte detta kunnat bli en grej?

En liten apparat (bluetooth/wifi/mobilnät osv) som kan detektera "liv". Man hör ju ofta detta på sci-fi shower och den finns i så många olika former oftast i "radar" form dock.

Det borde inte vara omöjligt (men kanske något dyr iofs) att skapa en liten sak som faktiskt kan genom alla sensorer vi har möjliga att faktiskt känna av "liv" tycker jag. Larm idag har ju visserligen en del av samma funktion men denna apparat skall vara mindre, bättre :-)
Kamera givetvis (men behöver inte vara någon super, men vi får rörelse där i alla fall)... Sedan värme behövs ju också... ljud givetvis. Sedan skall dessa små apparater samverka (i detta fallet blir ju bluetooth bäst för "intern" kommunikation)...

Om man kan få den använda väldigt lite energi (helst genom en väldigt låg energi krävande sensor som kan användas som start (always on typ) som sedan kan vid behov sätta på de andra sensorerna för att fortsätta detektionen typ) så man kan driva den med lite ljus samt radiovågor, men givetvis ett litet uppladdningsbart batteri.

3 st är minimum då dessa skulle även kunna triangulera och faktiskt ge en position av det detekterade "livet"...

Användningsområden då?

Hemma som vanligt tjuvlarm givetvis... men även som ett sätt att hålla koll på husdjur osv... finns säkert mer...

Sedan typ lastbilar som färdas över Calais-Dover... kan lätt se om någon tagit sig in lastutrymmet och även se hur många och vart dom befinner sig osv...

Jag tror det finns mycket användningsområden faktiskt...

Genomförbart? dålig idé?

Jag tror som sagt det hänger lite på en sensor som kräver väldigt låg energi som kan starta de andra (som ger en "bättre" bild)... denna sensor dock kan inte vara ljud... troligen inte video/IR det måste vara något som är hyfsad pinpoint men kräver låg energi det är nog nyckeln...

Jaja en crazy idé...
Citera
2017-11-11, 14:12
  #2
Medlem
Eftersom din Gadget inte går att köpa ännu, så föreslår jag att du uppgraderar den med detektor för AI/hubbotar också. Så att den inte blir värdelös från start.
Citera
2017-11-11, 18:29
  #3
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Eftersom din Gadget inte går att köpa ännu, så föreslår jag att du uppgraderar den med detektor för AI/hubbotar också. Så att den inte blir värdelös från start.

Det får bli en svår identifikation med ljud/rörelse och om man har tur värme...

Då dessa sensorer (jag tänker eller rättare sagt önskar mig mig hockeypuck format/storlek så finns det en del processorkraft som givetvis delas mellan det nästan minimum 4 st... så den kan väl lägga lite tid på även en analys och därmed komma fram till om detta är ett "levande" objekt eller något AI/Bot objekt kan man anta... finns väl en "counteraction" dock och då får bot'en helt enkelt göra lite random rörelser då och då osv... för att försvåra detektionen (var det gäller liv/robot) :-)

Jag tror idag man faktiskt kan sätta ihop en sådan "mojäng" som är tillräckligt bra/billig för att säljas...

Ett par nya användningsområden jag kom på precis...

Analysera skogar och dess innehåll (vad det gäller liv, och kanske till och med vilket).
Äldreboende...

Det finns flera... önskar man hade en prototyp och lade fram idén hos någon "drake" som dom gör på TV :-)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback