Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-11-10, 17:32
  #1
Medlem
Lånade ut en av mina Noth Face Duffels till en tjej och fick tillbaka den med parfymlukt. Trodde det skulle försvinna efter ett par dagars vädring men lukten försvann inte ens lite. Så vad kan man använda för att avlägsna parfym från nylon?

Edit:
Parfymfri tvål och diskmedel har inte heller fungerat.
Citera
2017-11-10, 18:35
  #2
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anvandarnamn2
Lånade ut en av mina Noth Face Duffels till en tjej och fick tillbaka den med parfymlukt. Trodde det skulle försvinna efter ett par dagars vädring men lukten försvann inte ens lite. Så vad kan man använda för att avlägsna parfym från nylon?

Edit:
Parfymfri tvål och diskmedel har inte heller fungerat.

Går den inte att köra i maskin? (Fintvätt 30, utan centrifug).
Citera
2017-11-10, 19:06
  #3
Medlem
GalFisks avatar
Jag vet inte om det funkar mot parfym, men ett par matskedar bikarbonat i tvättmedlet tog vid 30 graders maskin effektivt död på dödskallesvettlukten från bonusdotterns innebandyprylar.
Kan köpas billigt i pool- eller färgaffär som "höjer alkalinitet" för pooler.
Citera
2017-11-10, 19:26
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Går den inte att köra i maskin? (Fintvätt 30, utan centrifug).
Kommer prova det om inget annat fungerar. Dock vet jag att vanlig tvättcykel tål det inte då nylonmaterialet är för kraftigt, har ett skidfodral i liknande material som blev skadat/väldigt slitet på ställen där det vecklat sig i maskinen.
Citera
2017-11-10, 19:37
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Jag vet inte om det funkar mot parfym, men ett par matskedar bikarbonat i tvättmedlet tog vid 30 graders maskin effektivt död på dödskallesvettlukten från bonusdotterns innebandyprylar.
Sökte lite och det verkar vara ett erkänt trick. Ska prova att blanda ihop lite och applicera på insidan.
Citat:
Kan köpas billigt i pool- eller färgaffär som "höjer alkalinitet" för pooler.
Är den man köper i färghandel starkare (högre ph-värde) än t ex den burken jag har hemma som som är köpt på mataffären för bakning?
Citera
2017-11-10, 20:02
  #6
Medlem
Banangurkazzs avatar
Frysen?
Citera
2017-11-10, 20:14
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banangurkazz
Frysen?
Är inte anledningen till att det fungerar mot lukt i t ex skor och dylikt för att det dödar bakterier, vilket i så fall skulle göra det verkningslöst mot parfymdofter och liknande?
Citera
2017-11-10, 20:15
  #8
Medlem
Hittade ett par sidor som rekommenderar aktivt kol, någon som har erfarenhet av det?
Citera
2017-11-10, 20:42
  #9
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anvandarnamn2
Sökte lite och det verkar vara ett erkänt trick. Ska prova att blanda ihop lite och applicera på insidan.
Är den man köper i färghandel starkare (högre ph-värde) än t ex den burken jag har hemma som som är köpt på mataffären för bakning?
Det är inte starkare, bara mycket billigare (teknisk kvalité vs livsmedelskvalité).
Citera
2017-11-10, 20:43
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Det är inte starkare, bara mycket billigare (teknisk kvalité vs livsmedelskvalité).
Okej. Tack.
Citera
2017-11-10, 20:43
  #11
Medlem
borrizs avatar
Tomatjucie
Citera
2017-11-10, 21:17
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Tomatjucie
Har du personlig erfarenhet av det? Efter lite sökning får jag intrycket av att det verkar vara en skröna, och att det snarare maskerar lukt istället för att ta bort.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback