Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-10, 14:47
  #1
Medlem
Hejsan, jag hoppas jag postar detta i rätt avdelning.
Jag skriver lite å mina föräldrars vägnar för att undersöka ifall ett par investeringar de gjorde för snart 10 år sen har något värde. Jag är inte helt 100 på detaljerna men storyn går ungefär såhär:

De blev uppringda av något/några utländska företag (investeringsbyråer typ) som erbjöd dom att investera i olika projekt. Ett var investeringar i ett företag som heter Netstairs. Vad jag förstår var det ganska vanligt att s.k. boiler rooms ringde och sålde andelar i just detta företaget. De nappade på betet och investerade X antal kronor. Mina päron insåg till slut att detta var oärligt och antog helt enkelt att de köpt luft och att det inte fanns något att göra.
Men, nu häromdagen blev de uppringda och fick höra en historia om att ägarna till Netstairs (eller vem det nu var han snackade om) hade blivit tillfångatagna i Kina och skulle ställas in för rätta. Det enda de behövde av mina föräldrar var att de skulle skicka värdebevisen som bevis i rättegången (lol). Jargongen som användes i samtalet var väldigt likt den som användes för snart 10 år sen då de blev uppringda första gången. Detta plus andra detaljer gjorde att dom inte trodde på den som ringde.

Dock fick detta mig att tänka, har dessa värdebevisen faktiskt något värde? Vad jag har kunnat utläsa har det gått tämligen väl för Netstairs vilket kanske, möjligen, betyder att investeringarna mina föräldrar gjorde faktiskt har nåt värde. Jag såg också att ägaren till Netstairs hade för några år sedan erbjudit investerare att byta sina andelar/aktier (osäker på terminologin) mot andelar/aktier i ett annat företag. Detta visade sig vara en sorts scam också då andelarna var ”låsta” och gick inte att sälja förrän ett år senare (vid det laget hade de förlorat mycket i värde).

Med tanke på händelserna jag nämnt ovan, kan detta betyda att andelarna faktiskt har något värde trots allt? Och i så fall, var bör man vända sig för rådgivning och hjälp?

Det var även fler sura investeringar de gjorde. Jag tycker extremt synd om dom och tänkte att det inte skadar att fråga runt om det finns något att rädda från det hela, trots att det gått rätt lång tid sen investeringarna gjordes.

Tack på förhand!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback