Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-16, 10:57
  #265
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Kan inte svara för andra, men inte sjutton bryr jag mig egentligen om ifall någon har lite övervikt.
Däremot känns det rätt att "slå till" idioter där det gör ont.
Det är helt enkel en väldig skillnad på att ha övervikt, och att vara ett fettberg.

Någon som hävdar att KappAhl diskriminerar henne är ett fettberg.


Intressant, förstår jag dig rätt om du tycker att benämnngen "fettberg" egentligen inte har med absolut vikt att göra. Det vill säga att du använder ordet som synonym för egenskaper traditionellt (kulturellt) förknippade med en tjock kropp, typ lat, benägen till frosseri, osv

I så fall tänker jag att du skulle kunna artikulera det du menar, så att folk som är tjocka men inte "idioter" slipper känna sig träffade
Citera
2017-11-16, 10:59
  #266
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratoz
Alla jag någonsin hört prata om att de blivit mobbade har alltid berättat om sina försök att passa in för att få det att sluta. Så nog borde elaka kommentarer om vikt rent statistiskt oftare få folk att banta än att tröstäta.


Tja, när vi börjar mobba folk för att dom är högutbildade, ska dom då börja passa in och dumma ner sig? Ska vi ha ett samhälle där incitamentet till förändring är hat och mobbing?

Plus, tror de flesta som varit mobbade (mig själv inkluderad (blev kallad komunisthora hela högstadiet)) bara trycks ner och börjar isolera sig. I viktrelaterade fall innebär det antagligen rädsla för att gå ut på promender
Citera
2017-11-16, 11:02
  #267
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hiitsme
Känner du till att vissa mediciner kan ha som bieffekt att man går upp i vikt på grund av ökat sug och ökad aptit?

Ja, jag vet att du kommer att svara att det gäller att stå emot det men det är lättare sagt än gjort vissa gånger.

Från en överviktig som förmodligen äter nyttigare än de flesta med tanke på att hon äter gott om frukt och grönt samt fisk 5 eller 6 gånger i veckan.

Håller med. Alla överviktiga tjejer jag känner är sjukt hälsosamma. Jag råkar vara smal (går på Ritalin, så det hjälper), men kollar man min insida är jag säkert full av blodfetter och äckliga transfettsavlagringar eftersom min diet består av kaffe, snickers och vitt vin. Min kompis däremot, som väger över 100, är friskisledare, käkar helt raw-food, och har värdens bästa fysik (hon ser också helt fantastisk ut, kurvig, långt vackert hår, perfekt hy osv)

vikt och hälsa hänger inte alltid ihop i en sån enkel korrelation som snubbarna här verkar tro
Citera
2017-11-16, 11:09
  #268
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ouspensky
Tja, när vi börjar mobba folk för att dom är högutbildade, ska dom då börja passa in och dumma ner sig? Ska vi ha ett samhälle där incitamentet till förändring är hat och mobbing?

Plus, tror de flesta som varit mobbade (mig själv inkluderad (blev kallad komunisthora hela högstadiet)) bara trycks ner och börjar isolera sig. I viktrelaterade fall innebär det antagligen rädsla för att gå ut på promender

Det där är som att säga "poliser borde inte få ha vapen för tänk om de börjar anvanda dem till att tvinga folk att inte utbilda sig".
Citera
2017-11-16, 11:37
  #269
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ouspensky
Intressant, förstår jag dig rätt om du tycker att benämnngen "fettberg" egentligen inte har med absolut vikt att göra. Det vill säga att du använder ordet som synonym för egenskaper traditionellt (kulturellt) förknippade med en tjock kropp, typ lat, benägen till frosseri, osv

I så fall tänker jag att du skulle kunna artikulera det du menar, så att folk som är tjocka men inte "idioter" slipper känna sig träffade

Budskapet är ju att folk inte bör känna sig kränkta för allting och så lätt. Blir ju kontraproduktivt att trippa på tårna.
Citera
2017-11-16, 13:30
  #270
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratoz
Alla jag någonsin hört prata om att de blivit mobbade har alltid berättat om sina försök att passa in för att få det att sluta. Så nog borde elaka kommentarer om vikt rent statistiskt oftare få folk att banta än att tröstäta.

Ok. Då är jag väl ett undantag.
Citera
2017-11-16, 13:31
  #271
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ouspensky
Plus, tror de flesta som varit mobbade (mig själv inkluderad (blev kallad komunisthora hela högstadiet)) bara trycks ner och börjar isolera sig. I viktrelaterade fall innebär det antagligen rädsla för att gå ut på promender

För att det här ska vara ett relevant exempel måste du faktiskt ha varit prostituerad och kommunist.

Det är klart grupptryck att förändra ett beteende som inte finns inte ger några positiva effekter.
Citera
2017-11-16, 13:31
  #272
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hiitsme
Ok. Då är jag väl ett undantag.

Statistik är inte ett datum.
Citera
2017-11-16, 13:32
  #273
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ouspensky

vikt och hälsa hänger inte alltid ihop i en sån enkel korrelation som snubbarna här verkar tro

Vet inte om jag tror att det stämmer helt. Jag trodde jag var hälsosam men det visade sig att jag, ett tag, hade högt kolesterol och att jag har förstorad gallblåsa med 5 gallstenar.
Citera
2017-11-16, 13:53
  #274
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ouspensky
Den här diskussionen blev faktiskt riktigt intressant.

Jag är normalviktig, men tar mycket illa vid mig om folk säger nedsättande grejer till dem med övervikt. Men, kanske patroniserar jag. Vet inte.

Men en sak vet jag, man ska fan inte mobba folk på grund av deras yttre. Är fetma en sjukdom, så motarbetas den inte med stigmatisering och sociala gatlopp. Det kan vi väl va överänns om

Men hon har ju gjort ju sin övervikt till sitt varumärke - hon lanserar ju sig själv som fettaktivist och allt vad det är på sin Instagram. Alltså är det hennes varumärke som angrips - hon till och med skryter ju om sin fetma.

Eller tycker det är helt fel att kritisera en (inkompetent) snickare för dennes yrkesval, om denne ständigt håller på och skryter om att denne är snickare?

Citat:
Ursprungligen postat av ouspensky
Håller med. Alla överviktiga tjejer jag känner är sjukt hälsosamma. Jag råkar vara smal (går på Ritalin, så det hjälper), men kollar man min insida är jag säkert full av blodfetter och äckliga transfettsavlagringar eftersom min diet består av kaffe, snickers och vitt vin. Min kompis däremot, som väger över 100, är friskisledare, käkar helt raw-food, och har värdens bästa fysik (hon ser också helt fantastisk ut, kurvig, långt vackert hår, perfekt hy osv)

vikt och hälsa hänger inte alltid ihop i en sån enkel korrelation som snubbarna här verkar tro

Mmmm visst. Tror du att jorden är platt också?

Övervikten är ju det mest grundliga symptomet på de inte är hälsosamma. Även om de visar en nyttig fasad utåt så kan du ge dig fan på att de "unnar sig lite" väl hemma i soffan. Annars hade de inte sett ut så - så enkelt är det.
Alla deltagare i Biggest Loser hade ju också minsann en massa sjukdomar, mediciner och ursäkter på ursäkter på ursäkter om varför de var feta - men när de minsann blev övervakade och "tvingade" att motionera och äta nyttigt utan kakor och bullar - så rasade samtliga (inklusive Anna Böök) i vikt genast. Vad tror du det beror på? Magi?
__________________
Senast redigerad av frange 2017-11-16 kl. 14:00.
Citera
2017-11-16, 17:38
  #275
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratoz
Statistik är inte ett datum.

Mer än hälften (51 procent) av Sveriges befolkning har idag övervikt eller fetma.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/...ikt-och-fetma/

Med tanke på att över 50 % av Sveriges befolkning enligt folkhälsomyndigheten idag har övervikt eller fetma kan man undra hur ofta bantningarna lyckas.
Citera
2017-11-17, 13:22
  #276
Medlem
jack.danielss avatar
För att sammanfatta tråden: valen fick sina 15 minuter i rampljuset och en egen tråd på flashback. Jag tror valen är nöjd med utfallet! Cliffhanger: hon har fått blodad tand och kan säkert dyka upp i ny meningslös artikel 😐😐
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback