Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-10, 08:54
  #1
Medlem
Welbecks avatar
Hej!

I veckan fick jag äntligen hem min nya dator, som jag har väntat.
Datorn byggdes ihop av komplett och alla senaste drivrutiner installerades av komplett, datorn skulle helt enkelt bara vara att koppla in och köra.

Innan jag beskriver händelseförlopp och problem så postar jag här specs:

Intel Core i5 8600k
MSI Z370 Tomahawk
MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X
Corsair Vengeance LED DDR4 3200Mhz 16GB
Windows 10 Home OA
Samsung PM961 SSD 512GB M.2 NVMe

EDIT: Jag har garanti och kan säkert skicka tillbaka den till komplett men skulle verkligen vilja höra om ni kan se något problem som går att fixa först. Det är en del text men vore mycket tacksam om ni tog er tid och läste igenom problemet.. Tack!

Nu till händelseförloppet:
Jag hämtade ut datorn från mitt postombud och skyndade hem att koppla in den.
Inga problem alls, datorn startar som den ska och allt funkar. Jag upptäcker att det inte finns något integrerat nätverkskort i burken så jag kastar mig in i bilen för att åka till webhallen och köper en: Netgear A6210 USB WiFi Adapter / AC1200 / USB 3.0. Jag vet inte om detta är relevant info men jag väljer att inkludera det ändå ifall att: Det står i instruktionerna till netgear adaptern att man skall installera drivrutinen till adaptern innan man använder den. Men eftersom att jag varken har cd-spelare eller kan få internet via ethernetkabel så sätter jag i usb-adaptern ändå och får till min förvåning runt 8mbp/s enligt bredbandskollen. Så jag går inte på netgears hemsida och tankar drivrutinen till adaptern. Efter drivrutinen är installerad så får jag runt 80mbp/s så allt är som det ska (tror jag).

Jag börjar sedan hämta lite program, tror jag börjar med AVG Free, Google Chrome, Steam och Discord. Tankar även dessa program i princip samtidigt och då får jag den första crashen. Det blir BSOD och jag hinner inte se om det fanns något felmeddelande för det startas om bara och jag lägger inte någon större vikt vid det den första gången. Fortsätter att tanka lite program och browsar internet samtidigt och det händer igen efter kanske 15-20 minuter. Denna gång ser jag i BSOD att det står: Memory_management

Så jag börjar googla lite på det och testar till följd från tipsen på internet att köra: Windows memory diagnostics och får direkt upp medans den kör test 1/2 texten: "Hardware problems were detected. To identify and repair these problems, you need to contact the computer manufacturer".

Jag prövade även att köra en "System File Check" i cmd Och jag vill minnas att det genererade en massa text med diverse korrupta filer etc.

Efter detta så funkade datorn som den ska under nästan hela nästkommande dag. Jag prövade datorn i spel som Overwatch och PUBG och det funkade prima. Fortsatte att browsa runt på chrome under kvällen och då hände det igen, samma BSOD, samma felmeddelande.

Jag testade att köra Windows memory diagnostics igen och fick samma meddelande om problem med hårdvaran, efter den automatiska omstarten fick jag direkt BSOD igen med felmeddelandet: System_thread_exception_not_handled och datorn startade om igen för att sedan komma in på skrivbordet som vanligt.

Det ska sägas att jag har testat att byta plats på RAM-minnena och se om de ser skadade ut men jag kan inte se något konstigt. De ser helt nya ut.

Jag laddar även ner något program som scannar datorns drivrutiner och ser om det finns någon korrupt/skadad/utdaterad drivrutin men den hittar inget.

Jag känner att jag behöver en paus i felsökandet och tänker: "skönt att jag verkar kunna spela utan att datorn krashar iaf" och går in på PUBG, hinner bara ladda in i spelet och sen fryser datorn och jag får BSOD med ännu ett nytt meddelande: IRQL_not_less_or_equal. Startar om datorn och går in i spelet igen och får en ny crash med ett nytt meddelande: Bad_pool_header

Vid det här laget nu har jag gett upp. Kan det vara en god idé att använda sig utav windows 10s inbyggda ominstallation som "rensar hårddisken"? Och installera om alla drivrutiner etc manuellt och på rätt sätt?

Eller är det så att jag har fått dåliga/trasiga RAM-minnen som kan orsaka alla de här problemen?

Jag vet att jag säkert kan kontakta komplett och skicka tillbaka datorn för att de skall felsöka den, jag har ju garanti etc.

Men det är verkligen sista utvägen, då jag verkligen inte skulle vilja vara utan datorn i flera veckor....

Så nu vänder jag mig till er kunniga, kan ni uttläsa något av den här smörjan jag har skrivit?

Tack på förhand!
Citera
2017-11-10, 11:07
  #2
Medlem
Jag är ingen expert men det verkar som att du har laddat ner väldigt mycket direkt på kort tid.
Windows Update kör igång direkt och kan tänkas att det har blivit strul där och någon fil är korrupt.

När det gäller RAM-minne, har råkat ut för detta själv, dessa sitter inte i ordentligt även om man själv är övertygad om det. Ta loss dessa och smörj in med olja, vilken som helst, Eldorados Matolja är toppen. Då sjunker dessa in...fick erotiska tankar.
Om du har möjlighet, ta allt från scratch men med lugnare takt.
__________________
Senast redigerad av Voodoodoll 2017-11-10 kl. 11:17.
Citera
2017-11-10, 11:41
  #3
Medlem
Welbecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voodoodoll
Jag är ingen expert men det verkar som att du har laddat ner väldigt mycket direkt på kort tid.
Windows Update kör igång direkt och kan tänkas att det har blivit strul där och någon fil är korrupt.

När det gäller RAM-minne, har råkat ut för detta själv, dessa sitter inte i ordentligt även om man själv är övertygad om det. Ta loss dessa och smörj in med olja, vilken som helst, Eldorados Matolja är toppen. Då sjunker dessa in...fick erotiska tankar.
Om du har möjlighet, ta allt från scratch men med lugnare takt.

Okej, tack för svar!
Menar du att jag ska avinstallera alla program och börja om? Eller formatera om?

Smörja in minnena i olja har jag aldrig hört talas om, känns läskigt haha..
Citera
2017-11-10, 11:48
  #4
Medlem
Snabbisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Welbeck
Okej, tack för svar!
Menar du att jag ska avinstallera alla program och börja om? Eller formatera om?

Smörja in minnena i olja har jag aldrig hört talas om, känns läskigt haha..

Mineralolja ska vara icke-ledande, men jag rekommenderar starkast att inte lyssna på det rådet. Ta ett fast handtag om hela modulerna och pressa dom rakt mot moderkortet. Kontrollera så att låset på RAM slotten är ordentligt stängt också.

Vad gäller uppdateringar; Ibland behövs en viss uppdatering för att övriga ska kunna installeras korrekt. Fortsätt söka efter uppdateringar under inställningar, tills det inte hittas några fler och låt processen gå sin gilla gång. Annars kan du ladda ner senaste W10 gratis (fullt lagligt). Googla efter Microsoft Media Creation Tool+Windows 10. Programmet laddar ner W10 iso, och gör en bootbar USB pinne åt dig. Eftersom du redan har en licens så känner W10 igen ditt moderkort, så allt borde gå automatiskt vad gäller aktiveringen.
Citera
2017-11-10, 13:21
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Welbeck
Okej, tack för svar!
Menar du att jag ska avinstallera alla program och börja om? Eller formatera om?

Smörja in minnena i olja har jag aldrig hört talas om, känns läskigt haha..
Haha, hehe, menade inte att du droppar hela RAM i olja utan endast stiften. Ta gärna hushållspapper dränkt i olja och kleta på stiften. Funkar utmärkt som smörjmedel och allt åker ner lätt som plätt.
Citera
2017-11-10, 15:25
  #6
Medlem
kimdah2002s avatar
Jag skulle testa att ta bort AVG det kan ge BSOD ibland
Citera
2017-11-10, 15:57
  #7
Medlem
swebarbs avatar
Eh alla moderkort idag har inbyggt nätverskort ju? ta ut det du köpte kanske är det som orsakar bsod? annars har du betalat för en ihopsatt dator så ska komplett lösa det tycker man, dom tar ju pengar för sjävla monteringen då är det absolut inte okej får bsods...
Citera
2017-11-10, 17:53
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Eh alla moderkort idag har inbyggt nätverskort ju? ta ut det du köpte kanske är det som orsakar bsod? annars har du betalat för en ihopsatt dator så ska komplett lösa det tycker man, dom tar ju pengar för sjävla monteringen då är det absolut inte okej får bsods...
Fast garantin är nog redan körd då han installerat extern hårdvara redan innan han ens startade den typ.

Testa att flytta ramminnena från ex. 1:1 2:1 till 1:2 2:2.
Citera
2017-11-24, 17:03
  #9
Medlem
Hey!

Jag vet inte om problemet är löst ännu men jag tänkte ändå dela en erfarenhet.

Jag har ett trådlöst nätverkskort från netgear som jag köpte för ca 2 år sedan och efter en uppdatering så började jag få BSOD så fort jag tankade torrents eller tankade mycket på en gång.

Jag installerade gamla drivisar igen och sedan dess har det fungerat! Jag sitter ju med ett internt nätverkskort och du har köpt externt så jag vet inte om det kan va relaterat ändå.

Så om det inte är löst ännu så testa äldre drivisar till nätverksdongeln

Lycka till!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback