Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-09, 21:26
  #1
Medlem
Hej!

Har bott utomlands dom senaste 4 åren och betalat skatt i det andra landet jag bott i dom första två åren och därmed inte betalat skatt i Sverige (varit utskriven, inte varit här mer än antalet dagar man får enligt 6 månaders och 1 års regeln).

För 2 år sen flyttade jag till ett nytt land där jag skulle betalat skatt men av diverse problem så kommer jag inte att kunna betala skatt där nu.

Jag har ingen "väsentlig anknytning" till Sverige i avseende på dessa guidelines från skatteverket (se nedan). Dock har jag arbetat för ett svenskt företag under min tid utomlands och min lön har även betalats ut i Sverige - gör detta att jag måste skatta i Sverige?

Hur bedömer du om en person har väsentlig anknytning till Sverige?

De omständigheter som ska beaktas vid bedömning av om en person ska anses ha väsentlig anknytning hit finns i 3 kap. 7 § första stycket IL och är följande faktorer:
•Om personen är svensk medborgare.
•Hur länge personen varit bosatt här.
•Om personen inte varaktigt är bosatt på en viss utländsk ort.
•Om personen vistas utomlands för studier eller av hälsoskäl.
•Om personen har en bostad här som är inrättad för åretruntbruk.
•Om personen har sin familj här.
•Om personen bedriver näringsverksamhet här.
•Om personen är ekonomiskt engagerad här genom att inneha tillgångar som, direkt eller indirekt, ger ett väsentligt inflytande i näringsverksamheten här.
•Om personen har fastigheter här.
•Liknande förhållanden.

Behöver verkligen hjälp, tack!
Citera
2017-11-09, 23:16
  #2
Medlem
Jag har varit i samtal med skatteverket om sånt här och det är en djungel. Som jag förstått det: om du inte är i Sverige mer än 6-måndaders-gränsen och inte äger bostad eller har ungar här så ska det vara lugnt.
Kommer inte riktigt ihåg om du måste stanna i ett land mer dagar än du gör i Sverige. Tex om du växlar mellan olika länder men har mest dagar i Sverige.

Dom sa även att det inte spelar någon roll om pengar passerar ditt Svenska Bankkonto.
Men givetvis har du inget bolag i Sverige eller barn?
Citera
2017-11-09, 23:38
  #3
Medlem
p-14s avatar
Du har inte väsentlig anknytning till Sverige och därför är du inte "obegränsat skattskyldig" i Sverige. Däremot kan du vara obegränsat skattskyldig i det land där du bor. Så är det säkert om det är ett EU-land. Sverige har dubbelbeskattningsavtal med de flesta länderna. Ofta står det i dubbelbeskattningsavtalet att Sverige har rätt att beskatta inkomst från Sverige för personer som bor i det andra landet. Den skatt som då tas ut är s.k. SINK-skatt. Utbetalaren (arbetsgivaren) ska då dra en fast procentsats (f.n. 20%) på lönen innan den betalas ut. Om du dessutom betalat skatt i landet du bor kan du kräva tillbaks från Sverige den skatt du betalt dubbelt.

En annan sak du bör tänka på att du kanske inte har rätt till sjukvård, varken i Sverige eller landet du bor i.
Citera
2017-11-13, 11:35
  #4
Medlem
Hej! Nej, jag har inget bolag i Sverige men har varit anställd av ett svenskt bolag (mitt kontrakt har varit med det svenska bolaget) som betalat min lön - jag har alltså jobbat som expat utomlands - gör detta att jag anses ha väsentlig anknytning till Sverige? Jag har inte spenderat många dagar i Sverige (enligt 6 månaders och 1 års regeln).

Jag har inte jobbat i ett Europeiskt land, utan jobbat utanför Europa med ett land som Sverige har dubbelbeskattningsavtal med. Innebär det alltså att Sverige har rätt att beskatta mig även om jag inte bott i landet baserat på att jag jobbat för ett svenskt bolag? Är det alltså SINK som gäller då?
Citera
2017-11-15, 18:27
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 284JD3
Jag har varit i samtal med skatteverket om sånt här och det är en djungel. Som jag förstått det: om du inte är i Sverige mer än 6-måndaders-gränsen och inte äger bostad eller har ungar här så ska det vara lugnt.
Kommer inte riktigt ihåg om du måste stanna i ett land mer dagar än du gör i Sverige. Tex om du växlar mellan olika länder men har mest dagar i Sverige.

Dom sa även att det inte spelar någon roll om pengar passerar ditt Svenska Bankkonto.
Men givetvis har du inget bolag i Sverige eller barn?


Hej! Nej, jag har inget bolag i Sverige men har varit anställd av ett svenskt bolag (mitt kontrakt har varit med det svenska bolaget) som betalat min lön - jag har alltså jobbat som expat utomlands - gör detta att jag anses ha väsentlig anknytning till Sverige? Jag har inte spenderat många dagar i Sverige (enligt 6 månaders och 1 års regeln).

Jag har inte jobbat i ett Europeiskt land, utan jobbat utanför Europa med ett land som Sverige har dubbelbeskattningsavtal med. Innebär det alltså att Sverige har rätt att beskatta mig även om jag inte bott i landet baserat på att jag jobbat för ett svenskt bolag? Är det alltså SINK som gäller då?
Citera
2017-11-15, 18:29
  #6
Medlem
Hej!

Jag har varit anställd av ett svenskt företag och fått lönen utbetald i Sverige - jag har alltså jobbat som expat utomlands - gör detta att jag anses ha väsentlig anknytning till Sverige?

Jag har inte jobbat i ett Europeiskt land, utan jobbat utanför Europa med ett land som Sverige har dubbelbeskattningsavtal med. Innebär det alltså att Sverige har rätt att beskatta mig även om jag inte bott i landet baserat på att jag jobbat för ett svenskt bolag? Är det alltså SINK som gäller då?

Har försäkring för sjukvård etc.

Citat:
Ursprungligen postat av p-14
Du har inte väsentlig anknytning till Sverige och därför är du inte "obegränsat skattskyldig" i Sverige. Däremot kan du vara obegränsat skattskyldig i det land där du bor. Så är det säkert om det är ett EU-land. Sverige har dubbelbeskattningsavtal med de flesta länderna. Ofta står det i dubbelbeskattningsavtalet att Sverige har rätt att beskatta inkomst från Sverige för personer som bor i det andra landet. Den skatt som då tas ut är s.k. SINK-skatt. Utbetalaren (arbetsgivaren) ska då dra en fast procentsats (f.n. 20%) på lönen innan den betalas ut. Om du dessutom betalat skatt i landet du bor kan du kräva tillbaks från Sverige den skatt du betalt dubbelt.

En annan sak du bör tänka på att du kanske inte har rätt till sjukvård, varken i Sverige eller landet du bor i.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback