Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2017-11-12, 13:56
  #49
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Kom igen nu, var inte så tråkig.
Varför är det inte språkligt riktigt att säga PENGKÄJS ELLER PÄNGKÄJK?
Nu är engelska ett västgermanskt språk, medan svenska är ett nordgermanskt språk. Dessa fyra inlägg är i sammanhanget läsvärda:

(FB) Svenskt skriftspråksuttal?
Citat:
Ursprungligen postat av Gorm Den Gamle
Hur är det egentligen? Sticker svenskarna ut i sin fixering vid skriftspråket som någon slags facit för hur språket ska talas? Vi känner alla de klassiska exemplen "Raaamlösa" och "Öst-götska" som år efter år trummas vidare trots att folk i allmänhet mycket väl VET att uttalet är fel. "Men det staaavas ju så" är det ständiga argumentet.

I UK skulle någon som uttalar Leicester, Greenwich eller Gloucester med läseuttal uppfattas som antingen utlänning eller idiot.

Hur kommer det sig att svenskarna är så fixerade vid skriftspråket? Och är man ensamma om detta eller är det ett fenomen som förekommer även i resten av Europa?

(FB) Svenskt skriftspråksuttal?
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Därför att det inte finns något språkligt ledande skikt i Sverige just nu, och således inga tydiga uttalsförebilder med gott självförtroende. Det var likadant förra gången lådorna skakades om, när det gamla oscariska överhetssamhället försvann kring och efter de första världskriget. Då försvann tidigare i bildat tal självklara uttal som körka, böxer och dronning. Jag kan tänka mig vilket olympiskt förakt ärkebiskop Anton Niklas Sundberg (död 1901) den kanske siste företrädaren för det oscariska överhetssamhället med helt orubbat självförtroende, skulle ha uttryckt mot fjantar som hade fått för sig att läsuttala kyrkan. (Sundberg uttryckte sig ofta mycket direkt. Två av hans mer kända yttranden är Näst skenheliga präster är små brännvisglas det jävligaste jag vet och Det är lika onaturligt att förbjuda en ung flicka att dansa som det är att förbjuda en kalv att hoppa.)

Idag handlar det nog inte bara om att de sociala lådorna är omblandade, utan också om att skolan inte längre traderar ett bildat språkideal på det sätt som den självklart gjorde för ett halvsekel sedan. Det enda man kan göra är att försöka uppamma en reaktion, och påtala hur totalt obildat helfjåsigt det är att fåna sig med läsuttal. Till exempel här på Flashback.


Att somliga grupper har ett mer skriftspråkspräglat tal än andra är universellt - mest skriftspråkligt brukar socialt uppåtsträvande kvinnliga medlemmar av den lägre medelklassen göra - men i vilken mån detta återspeglar sig direkt på själva uttalet beror nog rätt mycket på stavningskonventionerna hos språket i fråga. På ett språk som engelska är avståndet mellan stavning och uttal så stort att något mer generellt läsuttal knappast låter sig göras och på finska är avståndet så litet så att "läsuttal" i princip redan föreligger, men på många andra språk är det ju möjligt.

Jag tror heller inte att särskilt många andra länders skolsystem i så stor utsträckning som det svenska har abdikerat från bildningsidealet, så i de flesta andra länder utgör nog utbildningsväsendet en tyngre motvikt mot språkförändringar öht, läsuttalsutveckling inräknad.

(FB) Har svenskan fått ett "finare" uttal de senaste 100 åren?
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
För en drygt 20 år sedan fick vi studenter lyssna till några exempel från Bengt Nordbergs material med inspelningar av talspråket i Eskilstuna åren 1967-1968. Jag minns framför allt ett exempel med en äldre man. Vi tyckte alla att han lät bonnig och placerade honom i socialgrupp tre. Det visade sig att mannen var en f.d bankdirektör, och klart tillhörde en högre socialgrupp. Så gjorde vi över hela linjen: alla placerade vi snäppet lägre än den socialgrupp de "tillhörde". Tendensen var klar: läsuttalet hade slagit igenom klart och tydligt i vår generation, d.v.s läsuttalet var "finare" till skillnad från det gamla, bonniga. Värt rättesnöre var läsuttalet.

(FB) Har svenskan fått ett "finare" uttal de senaste 100 åren?
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Hmm. För mig är det en betydelsefull skillnad mellan "rikssvensk" normpåverkan och läsuttal. Läsuttal är i min mun när människor börjar säga mat-säck, väst-göte, mid-sommar och Vad-stena - dvs inför helt nya skriftnära uttalsvarianter som bryter mot den tidigare talnormen. Att folk under perioden 1960-1990 i större utsträckning än tidigare anpassade sitt tal efter den knäsatta talnormen för rikssvenskt tal - scen- och etermediaspråket - är ett i och för sig analogt, men inte identiskt, fenomen.
__________________
Senast redigerad av NixYO 2017-11-12 kl. 14:03.
Citera
2017-11-12, 15:01
  #50
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Kom igen nu, var inte så tråkig.
Varför är det inte språkligt riktigt att säga PENGKÄJS ELLER PÄNGKÄJK?
Hm. Enligt The Camridge Pronunciation Ditionary, 15:e upplagan från 1991, är det, åtminstone i Storbritannien, korrekt att säga pängkejk. Ordsammansättningar är ju lite svårare att kolla i fonetiska lexika.
Citera
2017-11-12, 20:01
  #51
Medlem
JanTalibans avatar
Jaha, så vissa här gör gällande att de uttalar pannkaka korrekt genom att inte slarva med att peta fram tungan hela vägen till framtänderna mellan [a] och [k]. Vilket man ju måste göra för att artikulera ett rent [n]; ett sånt [n] som uppträder i panna.

Denna tungakrobatik borde i så fall också utföras på:

man kan
man gör
man pratar


Ett tips är dock att människor (i allahanda språk) inte sällan är kollektivt lurade att uppleva samband – som i själva verket inte existerar – mellan bokstäver och ljud. En vanlig grej kan tex vara att gå ed på att två ord som stavas olika också uttalas olika (fast de bevisligen uttalas exakt lika)

Själv upptäckte jag till min förvåning att jag inte alls uttalar [r] i slutet av ord framför konsonant. Något som jag sannolikt hade förnekat om det inte funnes ljudbevis. Eftersom det ju låter helt bisarrt när man medvetet provar att sumpa [r] under kontrollerade former; då känns det som att "Nej, SÅ talar jag verkligen inte!".
Citera
2017-11-12, 20:41
  #52
Medlem
HinGambleGoths avatar
Det är ganska intressant att ng ursprungligen inte var ett enhetligt ljud, utan ett kluster uttalat precis som det stavas, alltså n+g [ŋg], lyssna på hur finger uttalas på engelska, eller för den delen genuin gotländska.

allofonen [ŋ] var alltså inte betydelsebärande när svenska skriftspråket började utformas, så ingen lade märke till n uttalades så framför k och g oavsett om det var sammansättningar eller ej.
Citera
2017-11-13, 14:52
  #53
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Pangkaka, plåmbok och brambil är det normala uttalet. Läsuttal är bajsnödigt. Många misstar hur de verkligen uttalar ord.

Slut på diskussionen!
Citera
2017-11-13, 16:44
  #54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BrorHenningsson
Om så, vart är ni från?

Är det inte bara folk från Stockholm som uttalar plånboken som plånkan, McDonalds som Donken och Jakobsberg som Jakan.

Gott så,

Men på Södermalm började dom med begreppet "SoFo" .. I New York är det ett etablerat begrepp som dom ville ta efter (som hipp stadsdel i innerstan) .
Citera
2017-11-13, 16:56
  #55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Necris
På tv hör man ofta "ambulangs", "intressangt" och "changs". Plånbok uttalas endast plånbok och pannkaka sägs endast så. Ni andra kan gott uppsöka talpedagåg

Är ju viss skillnad mellan de ord du nämner eftersom de är lånade från franska direkt eller indirekt. Och aktuella "a" i dessa ord uttalas nasalt på franska (ɑ̃) vilket kan smitta av sig på konsonanten som följer på svenska.

https://en.wikipedia.org/wiki/Help:IPA/French

Förresten är uttalen "pannkaka" och "pangkaka" lika rätt (båda dokumenterade i SAOB också). "plångbok" tror jag inte är lika vanligt, det står t ex inte i SAOB.
Citera
2017-11-13, 18:32
  #56
Medlem
Frawjons avatar
Jag har aldrig hört läsuttal på pannkaka. Det hörs alltid ett litet ng-ljud.
Citera
2017-11-13, 19:39
  #57
Medlem
Dofternas avatar
Pangsarvagn.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback