Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-16, 19:07
  #325
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darkman74
JVad kommer härnäst? Vallgravar som är 100m breda, 10m djupa och 30 mil långa samt givetvis minerade så att inga broläggare kommer fram? Bakom det finns det dolda värn och bunkrar som skjuter ner precis allt som närmar sig.
Jag ringer Löfven på Måndag, nu har jag hittat ett sätt där vi kan få bort arbetslösheten ( ett jobb som även kommer att passa alla nya svenskar som saknar all form av utbildning ).
Vi bygger en vallgrav längst samtliga våra landgränser.
Citera
2017-12-16, 19:14
  #326
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArleighBurke
De elektroniska kretsarna i mitt IRV-sikte gör ingen skillnad på pannben, ekorrar, vildsvin mm. men de senare sitter inte fast inne i en betongklump. De senare använder inte heller ett grovkalibrigt vapenssystem från öst.
När mina skyttar ser dina bunkrar skjuta så svarar de med sina Javelin.

2. Jag har en ganska gedigen utbildning på området minor, i alla dess former och funktioner. Även utan minor så är jag utbildad att skapa minor av annan explosiv materiel.
Men du kan inte fylla hela terrängen med minor, du kan även få problem med vilda djur mm som bränner av dina minor.

3. Nej, försvararen måste anpassa sig till den terräng han ska försvara. Ska jag försvara Svenska gränsen mot Norge, så kaj jag ju inte göra så att terrängen ser ut som på den Afrikanska stäppen.

4. Jag var med när det Svenska Försvaret inte var ett skämt. Varför skriver du på engelska, i sverige skriver vi på svenska, förstått, slut - frågor.
alternativa eldställningar används normalt i försvarsstrid och/eller fördröjningsstrid.

5. Mina elldedare har sett mistänkta punkter i terrängen, förmodligen bunkrar, har även sett tecken på minfält i området.
Låter 2 av mina artilleribataljoner ( 18 pjäser vardera 155 mm då detta är mitt fiktiva förband) skjuta några bataljonseldstötar över området, låter granaterna ställas in för inträngningsbrisad då det bedömms att vara hårda till medelhårda mål i området.
1.1. Bunkern kommer vara en skyttegrav som skyddar upp till bröstkorgen.
1.2. Runt omkring skyttegraven kommer det vara en kvarts meter höga sandpåsar som skyddar upp till huvudet samt formar skjutfönstret.
1.3. Ovanpå sandpåsarna är en stålplåt som skyddar mot splitter och luftövervakning.
1.4. Ovanpå sandpåsarna och stålplåtarna är det jord, efter några dagar har det vuxit gräs på jorden och således ser bunker inte ut något mer än en kvarts meter hög kulle, inte någon jävla vit betongklump som sticker ut i ett grönt fält så hela ditt argument har neutraliserats.

2. En kärra med hjul på en halvmeter radius kan hålla upp till 150 kg last och samtidigt dras runt utan några större problem av en man. 150 kg är mycket minor som kan planteras och detta av endast en person. Anti-tank minor med stubin tillverkat för stridsvagnar och inte vilddjur bör inte detoneras av vilddjur.

3. Tråden startades av mig och inte svenska försvarsmakten.

4. Jag pissar på Sverige och svenska.

5. Förklara varför en kvartsmeter hög kulle skulle se misstänksamt ut. Sedan har koncentrerad artilleri minimal effekt på ett utspritt försvar kombinerat med fortifikationer. Visst kan 155mm krossa bunkrar men det kommer krävas väldigt många skott jämfört när försvararen springer runt som en kyckling i öppen terräng vilket du förespråkar:
5.1. Du måste sortera ut de bemannade positionerna från de obemannade dummy positions.
5.2. Du måste vara extremt pricksäker, en tio meters miss lär bunkerskyttarna överleva.
5.3. När du väl dödar bunkerskyttarna har du inte dödat mer än två soldater för typ 5-10 artilleriskott, så nu har din självpropellerande artillerivagn förlorat 1/5 av sin ammunitionskapacitet för att endast döda två soldater.
Citera
2017-12-16, 19:16
  #327
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darkman74
Jag har absolut inget mer att säga, i stort sett varenda idé du har lagt fram har blivit fullständigt sågad av ALLA andra som har besvarat den här tråden. Antingen är du ett troll som har jävligt lite att göra (vilken normalt mentalt frisk skulle orka att hålla på så?) eller så har du någon form av diagnos (ADHD, Aspergers eller motsvarande), begåvningshandikapp osv, eller är ett ungt barn utan kunskap samt fortfarande med någon diagnos. Inget ont i det, men den här diskussionen är fullständigt idiotisk och meningslös. Tillhör du troll-kategorin faller du ändå in under personer med någon mental störning.

Den ena idiotiska idén efter den andra. Nu sist 1800-tals kanoner mot moderna stridsvagnar? Troll eller någon form av begåvningshandikapp som sagt, kanske båda? Det är fullständigt exceptionellt ovanligt att jag faller till dylika kommentarer om andra människor, men du har fått mig att nå gränsen.

Vad kommer härnäst? Vallgravar som är 100m breda, 10m djupa och 30 mil långa samt givetvis minerade så att inga broläggare kommer fram? Bakom det finns det dolda värn och bunkrar som skjuter ner precis allt som närmar sig. Katapulter som skjuter iväg enorma HE-bomber? Duvor som är tränade i att släppa ner cyanidpilar som träffar soldaterna, som i sin tur dör under smärtsamma plågor? Borgar av titan med en beväpning av railguns?

Jag har absolut inget mer att kontra med....
Så du har alltså inte lyckats förklara varför en pilprojektil avfyrad från en 1800-tals 152mm kanon som är fenstabiliserad är inkapabel att penetrera en stridsvagn.

Sedan att du tror att hög kvalités räffling, för att inte nämna räffling öht, behövs för att ha precision på fenstabiliserade projektiler säger mer om din mentala kapactitet än min.

Myten om den ariska mästerrasen är just det, en myt.
Citera
2017-12-16, 19:38
  #328
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av realnigga
1.1. Bunkern kommer vara en skyttegrav som skyddar upp till bröstkorgen.
1.2. Runt omkring skyttegraven kommer det vara en kvarts meter höga sandpåsar som skyddar upp till huvudet samt formar skjutfönstret.
1.3. Ovanpå sandpåsarna är en stålplåt som skyddar mot splitter och luftövervakning.
1.4. Ovanpå sandpåsarna och stålplåtarna är det jord, efter några dagar har det vuxit gräs på jorden och således ser bunker inte ut något mer än en kvarts meter hög kulle, inte någon jävla vit betongklump som sticker ut i ett grönt fält så hela ditt argument har neutraliserats.

2. En kärra med hjul på en halvmeter radius kan hålla upp till 150 kg last och samtidigt dras runt utan några större problem av en man. 150 kg är mycket minor som kan planteras och detta av endast en person. Anti-tank minor med stubin tillverkat för stridsvagnar och inte vilddjur bör inte detoneras av vilddjur.

3. Tråden startades av mig och inte svenska försvarsmakten.

4. Jag pissar på Sverige och svenska.

5. Förklara varför en kvartsmeter hög kulle skulle se misstänksamt ut. Sedan har koncentrerad artilleri minimal effekt på ett utspritt försvar kombinerat med fortifikationer. Visst kan 155mm krossa bunkrar men det kommer krävas väldigt många skott jämfört när försvararen springer runt som en kyckling i öppen terräng vilket du förespråkar:
5.1. Du måste sortera ut de bemannade positionerna från de obemannade dummy positions.
5.2. Du måste vara extremt pricksäker, en tio meters miss lär bunkerskyttarna överleva.
5.3. När du väl dödar bunkerskyttarna har du inte dödat mer än två soldater för typ 5-10 artilleriskott, så nu har din självpropellerande artillerivagn förlorat 1/5 av sin ammunitionskapacitet för att endast döda två soldater.
1. Spelar ingen roll hur många sandsäckar och stålplåtar du har. Mina grupper ser dig med sina IRV-sikten.

2. Lycka till om du ska, ensam i svensk skogsterräng dra en kärra med 150 kg last.

150 kg i stridsvagnsminor är ungefär 15-20 st om man ser till dem vanligaste i världen. Blir även ganska många minor om man ska ha 1600 st per kvadratkilometer eller vad du nu yrade om tidigare.
Blir även ganska dyrt då en 10 kilos stridsvagnsmina som lägst kostar några hundralappar ( enbart kostnad för sprängämnet).

Stridsvagnsminor har ingen stubin, utan tryckplattor som utlöser för ett förutbestämt tryck. Avsåg truppminor som du nämnde tidigare. En älg kan nog utlösa en stridsvagnsmina om man har otur ( och älgen själv då givetvis).

3-4. Jag har varit en del av den forna Svenska försvarsmakten, och jag kan pissa på dig om du vill.

5. När du har skjutit från dina bunkrar så har du röjt din position till 100%. Med en Javelin så kommer jag missa med några decimeter från mitt siktpunkt, i värsta fall.
8,2 kilo stridsdel, pang och du är död flera gånger om.

Artilleri har som uppgift att trycka ner fienden. Jag har bara skjutit några skott/pjäs - men med 36 st eldrrör så blir det en del.
Om vi säger 5 skott/pjäs så har 180 granater landat på dina bunkrar.
__________________
Senast redigerad av ArleighBurke 2017-12-16 kl. 19:42.
Citera
2017-12-16, 19:50
  #329
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av realnigga
Så du har alltså inte lyckats förklara varför en pilprojektil avfyrad från en 1800-tals 152mm kanon som är fenstabiliserad är inkapabel att penetrera en stridsvagn.

Sedan att du tror att hög kvalités räffling, för att inte nämna räffling öht, behövs för att ha precision på fenstabiliserade projektiler säger mer om din mentala kapactitet än min.

Myten om den ariska mästerrasen är just det, en myt.

Läs vad jag skrev tidigare, det finns inget mer att utröna i ämnet. Du är ung och outbildad, såväl akademiskt som militärt. Du behöver absolut inte vara "dum", däremot så säger det en hel del om dig att du vägrar ta åt dig genuin fakta.
Citera
2017-12-16, 20:21
  #330
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArleighBurke
1. Spelar ingen roll hur många sandsäckar och stålplåtar du har. Mina grupper ser dig med sina IRV-sikten.

2. Lycka till om du ska, ensam i svensk skogsterräng dra en kärra med 150 kg last.

150 kg i stridsvagnsminor är ungefär 15-20 st om man ser till dem vanligaste i världen. Blir även ganska många minor om man ska ha 1600 st per kvadratkilometer eller vad du nu yrade om tidigare.
Blir även ganska dyrt då en 10 kilos stridsvagnsmina som lägst kostar några hundralappar ( enbart kostnad för sprängämnet).

Stridsvagnsminor har ingen stubin, utan tryckplattor som utlöser för ett förutbestämt tryck. Avsåg truppminor som du nämnde tidigare. En älg kan nog utlösa en stridsvagnsmina om man har otur ( och älgen själv då givetvis).

3-4. Jag har varit en del av den forna Svenska försvarsmakten, och jag kan pissa på dig om du vill.

5. När du har skjutit från dina bunkrar så har du röjt din position till 100%. Med en Javelin så kommer jag missa med några decimeter från mitt siktpunkt, i värsta fall.
8,2 kilo stridsdel, pang och du är död flera gånger om.

Artilleri har som uppgift att trycka ner fienden. Jag har bara skjutit några skott/pjäs - men med 36 st eldrrör så blir det en del.
Om vi säger 5 skott/pjäs så har 180 granater landat på dina bunkrar.
1. Om IRV ledde till att man ser varenda fiende i slaget hade kriget i Afghanistan slutat för länge sedan, och inte hållit på i 16 år.

Det är inte fallet av orsaker som vilddjur och värmekänsliga objekt (vissa typer av vegetation, metallobjekt, metallrika stenar, metallrik jord) som minskar effektiviteten av skyttens IRV samt kamouflage som inte nödvändigtvis gömmer människans värmesignatur men ändrar formen av människan till "omänsklig" form.

2. 200 minor per kvadratkilometer, men ju tätare desto bättre och har man tid ska man givetvis fortsätta plantera minor.

Pengar kan dras ut från kalkylen om man inte lever i någon klippig öken då oxidationsmedel kan extraheras från näringsrik jord och sedan användas för tillverkning av anti-tank minor.

2.1. Skogsterräng, precis som stadsmiljö kan enkelt omringas av nedanstående anledningar och således blir man avskuren av support från friendly units.

Sådana miljöer har för mycket dead-space och leder till att vapen som normalt sätt kan nå flera hektometer får sin räckvidd minimerad till ~100 meter och således krävs mer personer för att täcka lika mycket utrymme som i öppen terräng.

Det leder till högre förluster då effektiviteten av attackerarens atomvapen, koncentrerad artilleri och flygbombardering dramatiskt ökas relativt till den ökade densiteten av försvarstrupper.

5. Självklart kommer hans position att avslöjas, men den avslöjas inte i onödan. En ksp skytt som vet vad hans vapen är kapabel till kommer inte skjuta på Abramskonvojer utan han skjuter på oskyddade fotsoldater och således har han orsakat marginellt höga förluster mot attackeraren innan han själv blir uppsprängd av en pv-robot.

6. Artilleri kan döda bunkerskyttar självklart men jag hoppas du inte menar att dessa 180 granater vore mindre effektiva om försvararen sprang runt i ett öppet fält ā la mobilt försvar?
__________________
Senast redigerad av realnigga 2017-12-16 kl. 20:25.
Citera
2017-12-16, 20:34
  #331
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av realnigga
1. Om IRV ledde till att man ser varenda fiende i slaget hade kriget i Afghanistan slutat för länge sedan, och inte hållit på i 16 år.

Det är inte fallet av orsaker som vilddjur och värmekänsliga objekt (vissa typer av vegetation, metallobjekt, metallrika stenar, metallrik jord) som minskar effektiviteten av skyttens IRV samt kamouflage som inte nödvändigtvis gömmer människans värmesignatur men ändrar formen av människan till "omänsklig" form.

2. 400 minor per kvadratkilometer, men ju tätare desto bättre och har man tid ska man givetvis fortsätta plantera minor.

Pengar kan dras ut från kalkylen om man inte lever i någon klippig öken då oxidationsmedel kan extraheras från näringsrik jord och sedan användas för tillverkning av anti-tank minor.

2.1. Skogsterräng, precis som stadsmiljö kan enkelt omringas av nedanstående anledningar och således blir man avskuren av support från friendly units.

Sådana miljöer har för mycket dead-space och leder till att vapen som normalt sätt kan nå flera hektometer får sin räckvidd minimerad till ~100 meter och således krävs mer personer för att täcka lika mycket utrymme som i öppen terräng.

Det leder till högre förluster då effektiviteten av attackerarens atomvapen, koncentrerad artilleri och flygbombardering dramatiskt ökas relativt till den ökade densiteten av försvarstrupper.

5. Självklart kommer hans position att avslöjas, men den avslöjas inte i onödan. En ksp skytt som vet vad hans vapen är kapabel till kommer inte skjuta på Abramskonvojer utan han skjuter på oskyddade fotsoldater och således har han orsakat marginellt höga förluster mot attackeraren innan han själv blir uppsprängd av en pv-robot.

6. Artilleri kan döda bunkerskyttar självklart men jag hoppas du inte menar att dessa 180 granater vore mindre effektiva om försvararen sprang runt i ett öppet fält ā la mobilt försvar?
USA och dess allierade har dödat minst 100 ggr fler motsåndare än vad man själv förlorat.
Antalet IRV inom Amerikanska förband har ökat drastiskt de senaste 5 åren, även om man tidigt haft det på Javelin mm. Nu har man långt över 100 st system på varje skyttekompani - det är fler system än vad många länder har totalt.
Med bärbara IRV som finns inom en Amerikansk skyttegrupp så kan du se personer i terrängen flera kilometer bort, på nära håll kan du se värme från fotavtryck, däck och band på asfalt mm.

Det är inte bara att lägga ut minor, gäller att välja rätt platser, minor kan även påverkas av naturens element mm. Har du modernare minor med RSV som tex Stridsvagnsmina 6 ( den är säkert skrotad idag) så måste du byta batterier på minorna.

Skjuter man 80-90st 155 mm granater mot en bunker så är det stor risk att besättningen ballar ut psysikst, om de då inte slås ut av granaterna.
Citera
2017-12-17, 11:29
  #332
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArleighBurke
USA och dess allierade har dödat minst 100 ggr fler motsåndare än vad man själv förlorat.
Antalet IRV inom Amerikanska förband har ökat drastiskt de senaste 5 åren, även om man tidigt haft det på Javelin mm. Nu har man långt över 100 st system på varje skyttekompani - det är fler system än vad många länder har totalt.
Med bärbara IRV som finns inom en Amerikansk skyttegrupp så kan du se personer i terrängen flera kilometer bort, på nära håll kan du se värme från fotavtryck, däck och band på asfalt mm.

Det är inte bara att lägga ut minor, gäller att välja rätt platser, minor kan även påverkas av naturens element mm. Har du modernare minor med RSV som tex Stridsvagnsmina 6 ( den är säkert skrotad idag) så måste du byta batterier på minorna.

Skjuter man 80-90st 155 mm granater mot en bunker så är det stor risk att besättningen ballar ut psysikst, om de då inte slås ut av granaterna.
1.1. Numren är mer likt 2 döda motståndare för 1 död allierad.
1.2. Motståndarna har höga förluster för att de ingår ett mobilt försvar i öppen terräng, hade de beskyddat sig mot eld upp till 12.7mm och splitter via fortifikationer hade dessa förluster varit lägre då splitter och finkalibrig eld är huvudorsaken till förlusterna i Afghanistan.

2. Under fridstid och cease-fire agreements har man tid att plantera minfält i stora områden, annars så är endast kluster som ligger här och där tillräckligt för att kanalisera rörelserna av fordonen och således kan man enkelt planera anti-tank ambushes.

3. Ja fast det är inte realistiskt att man vinner en konflikt om man slösar 90 granater för att döda typ fyra bunkerskyttar som kan återgenereras snabbt pga de låga förlusterna samt krävs ingen större träning att sitta still och skjuta på oskyddade fotsoldater.
__________________
Senast redigerad av realnigga 2017-12-17 kl. 11:38.
Citera
kmrdzs avatar

Moderatormeddelande

Postat av kmrdz 2017-12-17, 16:53
Medlem
Det här börjar balla ur och kopplingen till topic blir allt svagare. Det är mycket svårt att följa diskussionen när ni ägnar er åt att bemöta varandra genom långa punktlistor.

Från och med nu så skall trådens samtliga inlägg handla om bunkrar och övriga befästa försvarsställningar och varför/varför inte de är något att ha i det moderna kriget. Överträdelser beivras.

Tänk på att inläggen skall kunna läsas och förstås även av någon som inte deltar i era personliga vendettor.

// Mod

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback