Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-10, 21:33
  #13
Medlem
ariananicole99s avatar
jag brukar bara vara inne på tex google o sånt via Tor.
Citera
2017-11-11, 14:58
  #14
Medlem
Mulla Krekars avatar
Bjuder på del 1 i min forskning:
https://minfil.org/Ram0U5c8bf/Datas_kerhet.docx

Sen ska jag skriva mer om vad som lagras i ens dator, typ cookies o sparade lösenord. Mer om Tor, mer om Facebook. Vad ska jag mer ta upp tycker ni?
Citera
2017-11-12, 23:58
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Bjuder på del 1 i min forskning:
https://minfil.org/Ram0U5c8bf/Datas_kerhet.docx

Sen ska jag skriva mer om vad som lagras i ens dator, typ cookies o sparade lösenord. Mer om Tor, mer om Facebook. Vad ska jag mer ta upp tycker ni?



Har inte läst din forskning än,men om du menar allvar så borde det kännas lämpligt med en genomgång av eventuella tillägg?Nu är jag rätt så inne i Firefox för tillfället och då kör jag, bland andra "Google Disconnect" och "Ghostery"

Google Disconnect Beskrivs som :

Citat:
Stop Google from tracking the webpages you go to.Google is notified whenever you visit one of the more than 25 percent of sites on the web that include Google widgets.

Turn off the flow of your data to them!

Google Disconnect blocks traffic from third-party sites to Google servers but still lets you access Google services.


Ghostery Beskrivs som :

Citat:
Ghostery lets you enjoy a cleaner, faster, safer browsing experience by giving you the control to make informed decisions about the personal data you share with the trackers on the sites you visit.

Since 2009, industry leader and consumer privacy advocate, Ghostery, Inc., has been dedicated to protecting your, and millions of others’, online privacy.

Om det fungerar eller inte ? vet ej. Jag har inte testat att ta bort det.
Liknande tillägg borde finnas för mobilen. (Inget jag använder mig av dock. Min "smarta" telefon skulle lika gärna kunnat ligga nerpackad i kartongen den kom i för 1 år sen.)

Dock måste jag hålla med Helsnurrig "Ha aldrig automatisk inloggning på ditt Google konto eller något annat heller. Rensa cookies"



Allt nedan anser jag vara ganska "basic" kunskaper men jag kanske har fel.
Hursomhelst det kanske inte fel att ta upp i din forskning ?


Om vi ska ta Firefox som alternativ igen så finns en hel del på bara "inställningar" man kan ändra till det bättre. Så som " Inställningar - Sekretess och & säkerhet - Webbläsarintegritet "

Ett tillägg som jag direkt tänker på är Noscript - det kanske inte faller helt inom ramen för vad du tänker på här (men dock inom ramen datasäkerhet) men vi kan sätta det inom parentes, det beskrivs som :

Citat:
NoScript for Firefox pre-emptively blocks malicious scripts and allows JavaScript, Java and other potentially dangerous content only from sites you trust.



Istället för att använda google som sökmotor kanske du kan ta upp alternativa sökmotorer som exempelvis ixquick och duckduckgo ? Det måste ju finnas fler liknande sökmotorer som är alternativa till just google.

Sen finns det en del "enklare" (mer användarvänliga för den "vanliga användaren" kanske ?) alternativ till Tor, dock känner jag inte till hur säkra de är.
Typ HMA Proxy och anonymoX

Hoppas det hjälpte dig lite.
Ska läsa din forskning vad det lider.
Citera
2017-11-13, 10:12
  #16
Medlem
Mulla Krekars avatar
Tack så mycket.

Det lär vara en bra ide att ta upp script o tillägg i kommande delar.

Observera att min "forskning" var ämnad till typ min pappa, snart 70 år, som inte kan ett dugg om sånt här o är väldigt lättläst.

Nu har jag börjat snöa in mer på telefonerna, ISMI-catchers o liknande.
Citera
2017-11-18, 17:54
  #17
Medlem
BLW77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Tack så mycket.

Det lär vara en bra ide att ta upp script o tillägg i kommande delar.

Observera att min "forskning" var ämnad till typ min pappa, snart 70 år, som inte kan ett dugg om sånt här o är väldigt lättläst.

Nu har jag börjat snöa in mer på telefonerna, ISMI-catchers o liknande.

Att Google är en snokare av rang är ingen nyhet och värre kommer det att bli.

Övervakningens mål är att få 100% kontroll på alla jordens invånare vad de gör 24/7/365, förutom den lilla klick som driver på övervakningssamhället. Inom en inte allt för lång framtid kommer internet att bli censurerat och det kommer att bli obligatoriskt att identifiera sig innan du tillåts ansluta dig.

Titta på Kina så vet du var Sverige och resten av västvärlden är på väg. Kina är ingen kommuniststat som en del påstår. Kina är en teknokrati som strävar efter 100% kontroll av medborgarna på alla plan.

Inom ramen för Agenda 2030 (som är en trojans häst av rang) sätts det nu upp gatubelysning med kameror, avlyssningsutrustning mm i införandet av kontrollsamhället.

Det har redan börjat i liten skala i svenska problemområden: http://www.svd.se/hundratals-osynlig...ervaka-i-jarva Skapade problemområden används som ursäkt för införandet.

Det är därför ingen parti på allvar vill att det ska bli bra där på riktigt, eftersom meningen är att dessa problemområden ska användas som språngbräda för att införa ett kontrollsamhälle för resten av Sverige på sikt.

Kom ihåg det jag skriver här och jämför Sverige och västvärlden nu med hur kontrollsamhället har utvecklats om 5 år, 10 år, 15 år, 20 år. Om 20 år är detta ett helt annat land än idag.

Håll ett noga öga på år 2030 (om bara 13 år) då Agenda 2030 ska vara implementerat som får Orwells 1984 att blekna i jämförelse.

I USA har dom kommit något längre i införandet av Agenda 2030: http://www.technocracy.news/index.ph...ing-smartnodes
Citera
2017-11-20, 16:41
  #18
Medlem
Mulla Krekars avatar
Google försöker anpassa Linux till deras tjänster...
https://techworld.idg.se/2.2524/1.69...s-sagar-google

Så fattar jag det som? Eller?

Kan ingenting om kodning eller programmering, men vet hur det fungerar med öppen källkod o det där.

Jag blir mer o mer intresserad av Linux. Använder själv för det mesta Linux Mint 18.2, o ska köra senaste Ubuntu i en annan dator, samt ha en Windows-dator. Har de senaste veckor intresserat mig enormt för IT-säkerhet o övervakningen.

Tycker ni att Google ska få påverka Linux? De som själva utvecklar Linux o kan programmering kan ju ta bort det, men för oss som bara använder det tycker inte jag att Google ska få skriva kod i det. Men visst, alla får väl skriva om det, men då får det heta typ Linux Google!

Google vill tjäna pengar o samla in data på eller via Linux. Är det ens lagligt? Lär inte vara populärt bland de hederliga Linux-utvecklarna!
__________________
Senast redigerad av Mulla Krekar 2017-11-20 kl. 17:04.
Citera
2017-11-20, 19:48
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Vad är nyttan med detta? Att lagra exakt var jag har varit?

Nyttan är att din Google lär sig vad du gillar, och vilka platser du är stamgäst på, så att ditt flöde i "Google Now" / Assistant (som finns på din telefon i fall du har Android) kan presentera relevant information. T ex om du ofta besöker en buss/tågstation så kommer det börja dyka upp tidtabeller. Går du ofta till bowlinghallen kommer du se fler bowlingnyheter. Dessutom används informationen till att räkna ut hur populära olika platser är. Gå till Google Maps och klicka på t ex en pub och du kan se vilka tidpunkter på dygnet det är mest folk där, och även om det är mycket folk där just denna tidpunkt.
Citera
2017-11-21, 14:44
  #20
Medlem
Mulla Krekars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zynius
Nyttan är att din Google lär sig vad du gillar, och vilka platser du är stamgäst på, så att ditt flöde i "Google Now" / Assistant (som finns på din telefon i fall du har Android) kan presentera relevant information. T ex om du ofta besöker en buss/tågstation så kommer det börja dyka upp tidtabeller. Går du ofta till bowlinghallen kommer du se fler bowlingnyheter. Dessutom används informationen till att räkna ut hur populära olika platser är. Gå till Google Maps och klicka på t ex en pub och du kan se vilka tidpunkter på dygnet det är mest folk där, och även om det är mycket folk där just denna tidpunkt.
Jo, det är klart att det är fördelar med det hela, o det är väl det som är tänkt med hela lagringen. Jag har blivit mindre paranoid nu än när jag startade tråden (har justerat min medicin...). Men ändå att det lagras på nätet o inte i ens dator, det tycker jag är lite otäckt.

Om någon loggar in på ens Google-konto, så ser de precis vad du har sökt på o var du gjort sökningen (om du inte stängt av o raderat). Jag hade tills för ett tag sen autoinloggning eller sparade lösenord på allt. Polisen har tagit min dator flera gånger o lagt näsan i mina sökningar! Typ tittat på vilka porr-kategorier jag har varit inne på! Men jag tror inte de hittade något av intresse, hade i.a.f. inte gjort sökningar typ; "How to join IS?"

Apropå Google o Linux hittade jag den här:
https://en.wikipedia.org/wiki/Goobuntu

Inget man vill ha!
Citera
2017-11-23, 16:53
  #21
Medlem
Mulla Krekars avatar
Google igen:
https://www.idg.se/2.1085/1.692967/a...-platstjanster

Trots att man stängt av platstjänsterna, så är, eller var, du övervakad av Google om du har en Androidtelefon...
Citera
2017-11-23, 16:55
  #22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Google igen:
https://www.idg.se/2.1085/1.692967/a...-platstjanster

Trots att man stängt av platstjänsterna, så är, eller var, du övervakad av Google om du har en Androidtelefon...
har en tråd med samma sak mod kan sammanfoga sätta in den i den här tråden kanske?

om man anväder google facebook osv då supportar man CIA och big brother. inget nytt det här har jag vetat om sen jag va tonåring

dags med anti trust lagar på google amazon facebook? i en normal värld så vore dom en självklarhet
Citera
2017-11-23, 17:10
  #23
Medlem
Mulla Krekars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ahmedakbar
har en tråd med samma sak mod kan sammanfoga sätta in den i den här tråden kanske?

om man anväder google facebook osv då supportar man CIA och big brother. inget nytt det här har jag vetat om sen jag va tonåring

dags med anti trust lagar på google amazon facebook? i en normal värld så vore dom en självklarhet
Jo, att man varit övervakad o så har jag ju vetat länge, men när jag startade tråden trodde jag inte det var så detaljerat...

"Googlade" lite på Google, Larry Page o NSA:

Google Is Not What It Seems, by Julian Assange:
https://wikileaks.org/google-is-not-what-it-seems/

Google’s Larry Page: We can’t Have NSA Spying and a Functioning Democracy:
https://www.juancole.com/2014/03/goo...democracy.html

How the CIA made Google:
https://medium.com/insurge-intellige...e-e836451a959e

Scary...
Citera
2017-11-23, 17:23
  #24
Medlem
yiys avatar
Det bör vara klart att oavsett om du stänger av "plasthistorik", "sökningar" osv - dvs så du inte kan se dem, så sparas de ändå hos Google.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback